„Ó, vak mohóság s esztelen harag”: az erőszak, valamint okainak allegorikus figurái a Színjáték 12. énekében

Main Article Content

Süli Tünde

Absztrakt

Dante a Színjáték 12. énekében retorikai felkiáltással fordul a bűnös emberiséghez, illetve elsősorban a zsarnokokhoz, a mások javai ellen vétkezőkhöz, amelyben az esztelen harag (ira folle) mellett a vak mohóságot (cieca cupidigia) azonosítja a felebarátokkal szembeni erőszakos cselekedetek okaiként, amely vétkek kifejezői az énekben szereplő allegorikus figurák. Dante olyan szörnyet választ az erőszakosok körének őreként, s egyben e bűn fogalmi tartalmának hordozójaként a pogány mitológiai gyökerekkel rendelkező keveréklények közül, akinek már fogantatási körülményei is az erőszakhoz kapcsolódnak, a kör első alkörének őrzőiként pedig olyan íjakkal, nyilakkal felfegyverzett hibridlényeket, akik, azonos gonosztetteik miatt, a contrappasso tökéletes eszközeivé válnak. Jelen tanulmány e lények műben betöltött jelentésére és szerepére fókuszál, amely mellett célja a Dante gondolatmenetét meghatározó források és a dantei inventiók bemutatása.

Article Details

Hogyan kell idézni
Süli, T. (2024). „Ó, vak mohóság s esztelen harag”:: az erőszak, valamint okainak allegorikus figurái a Színjáték 12. énekében. Antikvitás & Reneszánsz, 7(13), 43–58. https://doi.org/10.14232/antikren.2024.13.43-58
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Süli Tünde

2021-ben védte meg doktori disszertációját, amelynek témája a mitikus- és hibrid lények szerepe, szimbolikája az Isteni Színjátékban, a Dante gondolatmenetét meghatározó verbális és vizuális források, valamint a dantei inventiók. Tanulmányai szintén szimbólumkutatás témában jelentek meg. A Magyar Dantisztikai Társaság és az Animalia Kutatóközpont tagja.