A neighborhood effects, avagy szomszédsági hatások az oktatásban
Main Article Content
Absztrakt
A „neigborhood effects” jelenség nemzetközileg gyakran kerül az oktatással kapcsolatos kutatások fókuszába. Ebben a tekintetben vizsgálva a szomszédsági hatások koncepciója azt sugallja, hogy a gyermek lakókörnyezete és annak aspektusai jelentős hatással vannak a tanulmányi eredményekre. Mivel hazai tekintetben elenyésző információ érhető el a témában, így az értekezés célja a jelenség megjelenésének, továbbá a tanulók tanulási eredményeire gyakorolt hatásának bemutatása. A szakirodalmi elemzés során feldolgozásra kerültek a szomszédsági hatások amerikai aspektusai, az európai perspektívák, valamint a köztük fellelhető differenciák is. A szomszédsági hatások vizsgálata során kardinális kérdés azok helyes azonosítása. Központi kérdés továbbá a társadalmi egyenlőtlenségek és a szomszédsági hatások kapcsolatának értelmezése a jelenségek vizsgálata során. A feltárt szakirodalom alapján az egyéni oktatási eredmények és a városrészek közötti kapcsolat függ a szektor szegénységétől, az oktatási atmoszférától és a társadalmi dezorganizációtól. A szomszédsági hatások kezelése része lehet az oktatási esélyegyenlőtlenség javítását célzó intézkedéseknek.