Az osztálynormák jellemzői a diákok és tanáraik szemszögéből
Main Article Content
Absztrakt
Az osztályközösségben kialakuló normák jelentős hatással vannak a tanulók viselkedésére. Feltáró kutatásunk célja a normavizsgálat módszerével megvizsgálni az általános iskola felső tagozatos korcsoportjában tapasztalható leggyakoribb iskolai viselkedéseket, a tanulók ezekhez fűződő személyes attitűdjeit, illetve, hogy a diákok mit gondolnak az osztálytársaik és pedagógusaik vélekedéseiről az egyes magatartásformákkal kapcsolatban. Emellett megvizsgáltuk, hogy az osztályokban tanító pedagógusok hogyan észlelik és értékelik ezeket a viselkedéseket. A normavizsgálatot a Szabó és munkatársai által kidolgozott rugalmas normafeltárás módszerével végeztük (Szabó és Labancz, 2015). A kutatásban 119 általános iskola felső tagozatos diák (F = 53; N = 66) és 14 őket oktató pedagógus (F = 5; N = 9) vett részt. Az eredmények igazolták a többszörös figyelmen kívül hagyás jelenségének meglétét a diákok körében. A tanulók úgy gondolták, hogy diáktársaik kevésbé helyeslik az elvárt viselkedéseket, míg az elvárásokkal szemben álló viselkedéseket jobban támogatják, mint ők maguk. Az eredmények rávilágítanak arra is, hogy a diákok a legtöbb esetben pontosan ítélik meg azt, hogy tanáraik mennyire helyeslik vagy helytelenítik a viselkedésüket. Viszont a viselkedések gyakoriságának percepciójában jelentős különbségek vannak a két csoport között. A pedagógusok az elvárt iskolai viselkedéseket jellemzően gyakoribbnak, míg az elvárásokkal szemben álló viselkedéseket ritkábbnak ítélik meg a diákjaikhoz képest. A kutatás eredményei segíthetik a társas környezet és az iskolai magatartási problémák összefüggéseinek jobb megértését. A gyakorlatban az osztályszintű intervenciós beavatkozások tervezésének alapjául szolgálhat, így az iskolapszichológusi munka hatékonyságát támogathatja.