A testnevelés tantárgy szabályozása a Nemzeti Alaptantervekben Célok, értékek, tartalom és követelmények

Main Article Content

Molnár Anita

Absztrakt

A Nemzeti Alaptanterv számos célt fogalmaz meg, azonban globális problémát okoz a szabályozó dokumentumok és a pedagógiai gyakorlat közötti különbség. Ez a fogalmi, értékrendszeri és szemléleti eltérés nagymértékben befolyásolhatja az oktatás minőségét és eredményességét. Több hazai kutatás összegezte bizonyos szempontrendszer szerint a Nemzeti Alaptanterveket, ugyanakkor hiányterület a célok, az értékek és az egészséges életmódhoz kapcsolódó tartalmi elemek szerinti bemutatás. A tanulmány célja a Nemzeti Alaptantervek változásai során az általános jellegű, majd a műveltségterülethez tartozó célok, értékek, egészségmagatartáshoz kapcsolódó tartalom és követelmények összehasonlítása, amelyek befolyással vannak a testnevelőtanár-képzésre és a testnevelő tanárok munkájára. Az oktatási-nevelési folyamatot meghatározó szabályozó dokumentumokat vizsgálva megállapítható, hogy 1995-től 2020-ig jelentős változás következett be. Fejlődési folyamatában több esetben megfigyelhető szakmai oldalról stagnálás vagy egyes esetekben visszalépés. A testneveléshez kapcsolódó műveltségterület célrendszerében 2003-ban és 2012-ben következett be nagymértékű fejlődés. A testnevelés tantárgy műveltségterületén az értékek csupán a Nemzeti Alaptanterv 1995-ben kaptak helyet. A további évek tanterveiben az értékekre a célokból és a tartalomból lehet következtetni. Az egészséghez, egészség-magatartáshoz, fizikai aktivitáshoz kapcsolódó fogalmak tekintetében a testi és lelki egészségre nevelés 2012-ig ugyanazokat a jegyeket hordozta. A Nemzeti Alaptanterv 2020-ban a Testnevelés és egészségfejlesztés műveltségterületen hangsúlyosabb a játék, az élményközpontúság, a kooperáció és az egészségfejlesztés, melynek megjelenése 2012-ben volt először hangsúlyos a tantervben. A változások által a Nemzeti Alaptanterv esetében szükség van további fejlesztésre, ugyanis a 2020. évi tantervben többnyire nem történt olyan kiegészítés, mely jelentős változásokat tudott volna hozni az oktatási-nevelési folyamatba. Érdemes a testnevelés tantárgyat egységes irányelvek, elvárások, célok és szemlélet alapján meghatározni a szabályozó dokumentumokban, ezek alapján tud optimális fejlesztő hatást biztosítani hosszú távon.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Molnár, A. (2025). A testnevelés tantárgy szabályozása a Nemzeti Alaptantervekben: Célok, értékek, tartalom és követelmények. Iskolakultúra, 35(4), 51–67. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.4.51
Folyóirat szám
Rovat
Szemle