https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/issue/feed Módszertani Közlemények 2024-02-26T09:18:19+01:00 Fizel Natasa fizel.natasa@szte.hu Open Journal Systems <p>A folyóirat megjelenik évente három alkalommal: tavasszal (Szociálpedagógia szám), ősszel (Óvodapedagógia szám) és télen (Tanító szám). A lap a pedagógia, szociálpedagógia, óvoda-pedagógia, gyógypedagógia elméletének és gyakorlatának múltjáról és jelenéről máshol még nem publikált tudományos- (Tanulmányok) és módszertani tanulmányokat (Műhely), hallgatói munkákat (Mappa) valamint szakkönyv- és gyerekkönyv-ismertetéseket (Szemle) közöl.</p> https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45574 Miro Gavran: A kisállatorvos című bábjátékának ismertetése és elemzése 2024-02-23T14:36:31+01:00 Viktória Varga ojs@ek.szte.hu <p>Miro Gavran művei negyven nyelven jelentek meg, színdarabjait több mint négymillió néző látta. A szerző 2021 óta a legfőbb horvát irodalmi-kulturális intézet, a Matica Hrvatska elnöke. Jelen tanulmányban szeretnék a magyar pedagógusok, szülők és bábművészek számára betekintést nyújtani a szerző gyermekirodalmi tevékenységébe. Részletesebben A kisállatorvos című bábjátékot mutatom be, amely segít a gyerekeknek az orvosi vizsgálatokkal szembeni félelem feloldásában. Emellett olyan konfliktuskezelési megoldások is megjelennek a műben, melyek során az eleinte ellenséges viszonyok őszinte barátsággá alakulnak.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45576 Tabutémák és megjelenési formáik a kortárs magyar mesékben 2024-02-23T14:47:44+01:00 Lilla Csőgér ojs@ek.szte.hu <p>Tanulmányomban a kortárs magyar mesékben megjelenő tabusított tartalmakat és jelenségeket térképezem fel. A trianguláció módszerével, kvalitatív kutatási eljárással vizsgáltam meg a gyermekirodalmi tabu kérdéseit, középpontba állítva a stigmatizált tartalmak szakirodalmi fellelhetőségét, valamint a tabu fogalmát, funkcióit, megjelenésének lehetséges okait ‒ kísérletet téve a fogalmi ellentmondások tisztázására. A kutatáshoz készült interjúk, a szülői kérdőív és a tartalomelemzés segítségével feltérképeztem a szülők gyermekirodalmi művekre vonatkozó választásait, melyeknek fő fókusza a kényesnek tekintett nevelési helyzetekkel való megküzdés. A dolgozat területekre bontva tekinti át a tabutémákat feldolgozó mesekönyvek iránti igényt, valamint a minőségi irodalom iránti igényt, továbbá a könyvkiadás adaptív formálódását, alkalmazkodását. A megjelenített problémakörök a jövőbeli neveléstudományi kutatások tervezéséhez nyújthatnak támpontokat.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45578 A minőségi gyermekművek kiválasztásának fontossága. Benedek Elek: Többsincs királyfi című meséjének elemzése 2024-02-23T15:02:38+01:00 Eszter Lőrincz ojs@ek.szte.hu <p>A gyermekeknek szánt minőségi művek óvodai felhasználása esztétikai és pedagógiai szempontból is kulcsfontosságú. Azonban nem is olyan egyszerű azt megítélni, hogy mi a jó, hiszen ma már gazdag könyvkínálat áll rendelkezésre akár a korábbi évtizedek könyvterméséről, akár kortárs művekről legyen is szó. Pedagógusok, óvodapedagógusok és szülők kedvükre választhatnak a művek közül, de hogyan igazodjunk el ezek rengetegében? Miért fontos a felnőtt szemszögéből is megvizsgálni egy gyermeknek szánt művet? A kérdések megválaszolására és szemléltetésére a meseelemzés módszerét választottam, amely izgalmas és érdekes tényeket közvetít. Vannak olyan történések és jelenségek, amelyek a gyermeknek fel sem tűnő, mindennapi eseményeknek számítanak, ám a felnőttek ezeket a történetfordulatokat sokszor szeretnék megmagyarázni, logikus megoldást találni rájuk. Pedig éppen a magyarázatadás az, aminek a helyénvalósága megkérdőjelezhető, hiszen a jó meséket az jellemzi, hogy bennük minden megtörténhet. E megállapítás igazolására egy Benedek Elek-művet elemzek.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45565 Óvoda gyermekszemmel: egy pilotvizsgálat eredményei 2024-02-23T09:51:30+01:00 Krisztina Kovács ojs@ek.szte.hu Berta Bánfi ojs@ek.szte.hu Flóra Irsai ojs@ek.szte.hu Sára Varga ojs@ek.szte.hu <p>Jelen tanulmányban egy kismintás empirikus vizsgálat első eredményeit adjuk közre. A tanulmány első részében felvázoljuk a hazai kora gyermekkorban végzett vizsgálatok főbb kutatási irányait, majd a vizsgálatunk kutatásmódszertani alapvetéseit ismertetjük, különös tekintettel a korosztály életkori sajátosságaira, végül a részeredményeket mutatjuk be és értelmezzük. Az elemzések rávilágítanak arra, hogy a vizsgálatban részt vevő öt- és hatéves gyerekek hogyan viszonyulnak saját óvodájukhoz, mennyire elégedettek az óvodai tevékenységekkel, és milyen elképzeléseik vannak a jó óvodával kapcsolatban. Az eredmények közelebb vihetnek, konkrét példákon keresztül, az óvodás gyerekek gondolkodásmódjának és óvodával kapcsolatos elképzeléseinek a pontosabb megismeréséhez. További empirikus vizsgálatok elvégzéséhez nyújthatnak kiindulási támpontokat.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45566 Cigány/roma kisebbségekre vonatkozó tévhitek vizsgálata az oktatással összefüggésben tanár szakos hallgatók körében 2024-02-23T10:56:02+01:00 Csenge Halász ojs@ek.szte.hu József Balázs Fejes ojs@ek.szte.hu <p>A cigány/roma kisebbségek kapcsán számos kulturális tévhit megléte feltételezhető, többek között az oktatással összefüggésben. Kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy a cigány/roma kisebbségek oktatása kapcsán milyen kulturális tévhitekkel rendelkeznek a pedagógusjelöltek. A tévhitek összefonódnak az előítéletekkel, így befolyásolhatják a mindennapi pedagógiai munkát. A jelenlegi tankönyvek alig nyújtanak segítséget a cigány/roma kisebbségek megismerését és a kulturális tévhitek kezelését tekintve, így a pedagógusjelöltek felkészítése kiemelten fontos e területen. Kérdőíves felmérésünkben 319 tanár szakos hallgató vett részt. Likert-skálás állításokkal vizsgáltuk a kulturális tévhitek elfogadottságát. Eredményeink szerint a kérdezettek a cigány/ roma gyermekek iskolai sikertelenségét a nem megfelelő otthoni környezetre, kulturális sajátosságokra és a szülők tájékozatlanságára egyaránt visszavezetik. Az iskolai szegregációt magas arányban utasították el. A hallgatók bizonytalanok voltak annak megítélése kapcsán, hogy a kultúra hatást gyakorolhat-e a tanuláshoz való hozzáállásra. Az eredményeink segítséget nyújtanak annak tisztázásához, hogy melyek azok a kulturális tévhitek a cigány/roma kisebbségek oktatása kapcsán, amelyek lebontása különös figyelmet igényel a pedagógusképzésben.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45567 A kommunikációba vetett bizalom kapcsolata az énhatékonysággal és az önértékeléssel fiatal felnőttek körében 2024-02-23T11:39:13+01:00 Erzsébet Szél ojs@ek.szte.hu Kitti Kóródi ojs@ek.szte.hu <p>révén elhisszük, hogy a számunkra és rólunk nyújtott információ igaz, az információt nyújtó személyek pedig hitelesek és megbízhatók. Tanulmányunkban fiatal felnőttek körében vizsgáljuk a kommunikációban megélt bizalom kapcsolatát az énhatékonysággal és a rezilienciával. A vizsgálat 627 fiatal felnőtt bevonásával történt, ebből 180 férfi (29%) és 447 nő (71%). A minta átlagéletkora 23,75 év (SD=3,42). A kutatás során alkalmazott mérőeszközök: Episztemikus bizalom, bizalmatlanság és hiszékenység kérdőív, Rosenberg Önértékelés Skála (RSES-H) és az Általános énhatékonyság skála (GSES). Korrelációs vizsgálatunk nem talált kapcsolatot az episztemikus bizalom és az énhatékonyság, valamint az önértékelés között, az episztemikus hiszékenység azonban mindkét változóval közepes erősségű, negatív irányú kapcsolatban áll, míg az episztemikus vigilancia esetén szignifikáns korrelációt találtunk az önértékeléssel. Regressziós vizsgálatunk alapján a dolgozó fiatalok csoportjában az episztemikus hiszékenység közel azonos mértékben befolyásolja az önértékelés mértékét, mint azoknál a fiataloknál, akik csak a tanulmányaikkal vannak elfoglalva, míg a tanulmányaik mellett munkát vállalók jobban ki vannak téve az episztemikus bizalmatlanság negatív hatásainak. Kutatásunk jelentősége úttörő szemléletében ragadható meg. Kevés azon vizsgálatok száma, amelyek az egészséges populáció körében vizsgálják az episztemikus bizalom sajátosságait. Eredményeink alapján ezek a jellegzetességek nemcsak a pszichés zavarokban érintett betegeknél érvényesülnek, hanem az elmélet az egészséges populációra is általánosítható.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45568 Gamifikáció – Erőpróbák a digitális térben pedagógusszemmel 2024-02-23T13:08:33+01:00 Mária Jaskóné Gácsi ojs@ek.szte.hu <p>Napjainkban az iskolák jelentős problémákkal szembesülnek a tanulók motivációja és elkötelezettsége vonatkozásában. A gamifikáció, vagyis a játék elemeinek beillesztése az élet játékon kívüli folyamataiba, lehetővé teszi az iskolák számára, hogy orvosolják ezeket a problémákat. A tanárok gyakran vegyes érzelmekkel fordulnak a gamifikáció felé, talán azért is, mert ebben a tekintetben a módszertani repertoárjuk hiányos.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45569 A tanulásban akadályozott tanulók idegennyelv-oktatásának kérdései 2024-02-23T13:32:22+01:00 Magdolna Nemes ojs@ek.szte.hu Emília Jeszták ojs@ek.szte.hu <p>Dolgozatunkban a magyarországi, tanulásban akadályozott tanulók általános iskolai idegennyelv- oktatásának kérdéseivel foglalkozunk. Kutatásunk során félig-strukturált interjúkat készítettünk kilenc nyelvtanárral, akik szegregált intézményekben idegen nyelvet oktatnak tanulásban akadályozott tanulóknak. A kutatást 2022 tavaszán végeztük. Az interjúk egy része személyes jelenlétben, másik része online formában zajlott. Hazánkban a szegregált intézményben tanuló, tanulásban akadályozott diákok 7. osztálytól, heti 2 órában tanulnak idegen nyelvet, amely lehet angol vagy német. A kutatásunk során megkérdezett pedagógusok válaszai azt mutatják, hogy nagy figyelmet fordítanak a játékos, kommunikatív nyelvoktatásra és a diákok egyéni fejlesztésére. Az általunk készített interjúk elemzése során úgy láttuk, a tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása kihívás a pedagógus számára, hiszen a tanulóknak nagyon sok esetben az anyanyelvükön is nehézségeik vannak. A tanulásban akadályozott tanulók nyelvoktatása teret ad a pedagógusok kreativitásának. A nyelvórákon használják az interaktív táblát, az IKT-eszközöket, többféle játékos feladatot is beépítenek a tanítási folyamatba, pl. memóriajáték, kártyajátékok, társasjátékok. A pedagógusok mozgásra épülő mondókákkal, dalokkal is színesítik az óráikat. A kutatás másik részében hetedik osztályos, tanulásban akadályozott tanulókat kérdeztünk az iskolai angolóráikkal kapcsolatban. A fókuszcsoportos beszélgetés során világossá vált, hogy a nyelvórán kívül nem foglalkoznak az angolórai tananyaggal, és csak néhányan hallgatnak angol nyelvű dalokat. Mindannyian egyetértettek abban, hogy az angol nyelv fontos a jövőjük szempontjából, elsősorban a munkavállalás és az utazás területén.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45570 Az egyházi fenntartású óvodák mentorainak összefogása Hódmezővásárhelyen – Egy műhely születése 2024-02-23T13:58:49+01:00 Andrea Ládáné Petrecz ojs@ek.szte.hu <p>A pedagógussá válás folyamatának kiemelt szakasza a gyakornoki évek. Mentorként e nehézségekkel átszőtt időszakban segítjük, támogatjuk pályakezdő kollégáinkat pedagógusi nézeteik megfogalmazásában, kompetenciáik fejlesztésében. Mentorként igényünk a szakmai összetartozás, tapasztalatcsere, módszertani megújulás, folyamatos önfejlődés. Szűkebb szakmai környezetem fejlődése érdekében szülővárosom egyházi fenntartású intézményeivel együttműködve megalapítottam az Együtt MEGY - A hódmezővásárhelyi egyházi fenntartású óvodák mentorait és gyakornokait támogató munkacsoportot. A tanulmány első része rövid áttekintést nyújt a mentori területen jelenleg tapasztalható nehézségekről, problémákról, hiányosságokról. Véleményem szerint a mentorok és gyakornokok hatékony együttműködésének alapja – a gyakornokokkal folytatott egyéni konzultációkon kívül – a mentori, illetve mentor-gyakornoki találkozók szervezése, amely lehetőséget biztosíthat a tapasztalatok, jó gyakorlatok megosztására, a szakmai fejlődésre. Tanulmányomban bemutatom a munkacsoportom alapításának hátterét, az első évben végzett műhelymunkát, annak tapasztalatait és az elkövetkezendő időszak feladatait.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45573 Resztoratív szemléletű konfliktuskezelés és környezeti nevelés az óvodai gyakorlatban 2024-02-23T14:28:05+01:00 Mária Bodnárné Fülöp ojs@ek.szte.hu <p>A társadalom egészében, a kisebb közösségek és az egyének szintjén is napról napra számtalan vitás helyzetet élünk meg. Egyre égetőbb igény jelentkezik az összeütközések alternatív megoldására. A nevelési és oktatási intézményeknek kiemelt szerepet kell vállalniuk a konfliktusok kezelési módjainak bemutatásában. Ennek oka, hogy a közösségben számtalan lehetőség nyílik ezen technikák elsajátíttatására, gyakorlására. Az óvodában tudatos, tervezett pedagógiai ráhatásokkal elérhetjük, hogy a rendezési módok során kialakult pozitív személyiségjegyek tartósan formálják a gyermekek jellemét. Publikációm célja a resztoratív szemléletű konfliktuskezelés óvodai alkalmazhatóságának, módjainak és eredményeinek bemutatása. Az óvodapedagógusi munkám tapasztalatait osztom meg.</p> 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45581 Medvemese, avagy a pandémia kihívásai gyermeknyelven 2024-02-26T08:36:43+01:00 Katalin Gitay-Koós ojs@ek.szte.hu 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/45582 Deliága Éva – Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk a…? – könyvsorozat 2024-02-26T09:18:19+01:00 Enikő Turcsányi ojs@ek.szte.hu 2023-11-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023