A magyar ssc szektor nemzetközi összehasonlításban
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Absztrakt
A cikk a magyar, a cseh és a lengyel SSC szektort elemzi. Mindhárom országban közösek a szektor jellemzői (dinamikus növekedés, kiemelkedő gazdasági szerep), tendenciái (komplexebbé váló központok, növekvő hozzáadott-érték, az egyszerű tranzakciós folyamatokon túl már tudás-intenzív folyamatok is jelen vannak, sőt kisebb arányban, de megjelenik a magtevékenység adminisztrációs területe is (pl. ellátási lánc menedzsment, K+F). Hasonlóak a kihívások is mindhárom országban: A tehetséges munkavállaók megszerzése és megtartása valamint az automatizáció/robotizáció. E kihívásokra a választ a Cseh Köztársaság a fejlettségben keresi bővülő portfóliójával, magas fokú specializációjával és minőségi telephely jellegével igyekszik nemzetközi szinten is vonzóvá válni a szektor munkavállalói számára. A lengyel BSC szektor a méretével emelkedik ki. A térség legnagyobb BSC piaca, fejlett ingatlanpiaci háttérrel, a városok széles körére kiterjedő hálózattal. A lengyel központokba telepített funkciók közül a pénzügy mellett az IT szolgáltatások jelentősége kiemelkedő. Ezzel szemben megítélésem szerint a magyar BSC piac sajátosságai kevésbé egyértelműek. A szektor továbbra is túlzottan főváros-centrikus. a budapesti munkaerő- és ingatlanpiac (túl) telítettsége komoly gátját jelentheti a szektor további bővülésének. Leginkább a képzett munkaerő megtalálása jelent kihívást. Átfogó, a szektor nagy részét érintő együttműködés, a BSC szektor ismertségének növelése (szektor branding), a felmerülő munkaerőigény hosszútávú kielégítését célzó átfogó koncepció kidolgozása (képzési struktúra, képzési tartalom, célcsoportok, stb) még továbbra is várat magára. E kérdések megoldása sürgős feladat, mert hazánk, mint szolgáltató telephely lemaradása nemzetközi felmérések szerint fokozódik.