Investigating the Spread of Electric Vehicles and Their Causes on a Global Scale

Main Article Content

Mártha Bernadett Béresné
Eszter Maklári

Abstract

Sustainable economic development is one of today's frequently researched economic topics. The spread of the consumer society entails a lot of environmental protection problems. The latter is confirmed by the emissions of vehicles running on gasoline and diesel. To reduce air pollution, the distribution and use of electric vehicles has become increasingly popular globally, including in Europe. But what is the situation with developing countries or countries in a transitional economic situation? In the course of our study, we conducted a document analysis by studying documents, laws, and regulations, during which we mainly investigated the factors that caused the increase in the number of electric vehicles put into circulation. Examining several countries and grouping them according to economic development, we primarily looked for the answer to whether there is a generally appropriate “good practice” in terms of governmental incentive factors. We found that there is none. As a result of the numerous infrastructural, food, epidemic, and overpopulation problems plaguing the economy in developing countries, local management ignores and funds are aimed at solving the problems caused by environmental pollution, which is why these are almost not typical in the states in order to increase the number of cars with green license plates.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Béresné, Bernadett Mártha, and Eszter Maklári. 2023. “Investigating the Spread of Electric Vehicles and Their Causes on a Global Scale”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (1-2):25-37. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.1-2.25-37.
Section
Competitiveness and sustainable value creation
Author Biographies

Mártha Bernadett Béresné, University of Debrecen

PhD, egyetemi adjunktus

Eszter Maklári, University of Debrecen

számvitel MSc-hallgató

References

ABN (2023): 2023-tól kevesebb a német elektromos autó támogatás (BAFA). <https://abn.hu/2023-tol-kevesebb-a-nemet-elektromos-auto-tamogatas-bafa/> (2023.04.01.)

Ádám K. É. (2018): A magyar autóipar az elektromos autó tükrében. Prosperitas, 5 (1): 7–20. <http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/1489/1/Prosperitas-Junior-2018-1.-szam-Adam-Kristof.-Elias.pdf> (2023.03.21.)

Antal M., Péter Sz. (2007): Nutrition and air pollution. In: Stapleton, R. D.: Vitamins and dietary cofactors in lung health and disease. PCCSU, 21 (April 2). <https://egeszsegtudomany.higienikus.hu/cikk/2016-1/Antal.pdf> (2023.04.08.)

Autopro (2023): Taroltak az elektromos autók Norvégiában. <https://autopro.hu/elemzesek/taroltak-az-elektromos-autok-norvegiaban/828444> (2023. 03. 20.)

Camille B. (2023): Sales of electric cars in the EU broke records in 2022. Which country in Europe is leading the way? <https://www.euronews.com/next/2023/02/20/sales-of-electric-cars-in-the-eu-broke-records-in-2022-which-country-in-europe-is-leading> (2023.03.25.)

E-cars (2021a): 10 milliárd dollárral lép be az elektromos autók piacára Oroszország. <https://e-cars.hu/2021/06/05/10-milliard-dollarral-lep-be-az-elektromos-autok-piacara-oroszorszag/> (2023.04.01.)

E-cars (2021b): Jelentős ösztönzőkkel készül Oroszország az elektromosításra. <https://e-cars.hu/2021/08/28/jelentos-osztonzokkel-keszul-oroszorszag-az-elektromositasra/> (2023.03.16.)

E-cars (2022): Szociális lízinget vezetnének be elektromos autókra. <https://e-cars.hu/2022/08/30/szocialis-lizinget-vezetnenek-be-elektromos-autokra/> (2023.04.01.)

E-cars (2023): Nőtt a forgalomba helyezett új elektromos autók száma az EU-ban. <https://e-cars.hu/2023/02/21/nott-a-forgalomba-helyezett-uj-elektromos-autok-szama-az-eu-ban/> (2022.03.10.)

Egyperces történelem (2021): Az elektromos autók megjelenése. <https://egypercestortenelem.blog.hu/2021/01/08/az_elektromos_autok_megjelenese> (2023.03.05.)

Felsmann B. (2014): Az elektromos járművek elterjedésének energiapiaci hatásai. IX. Energetikai Konferencia 2014 – Energiastratégiák. Budapesti Corvinus Egyetem. Budapest. 1–10.

Ferencz A. (2020): Az elektromos autók jövőjéről. XXVIII. Nemzetközi Gépészeti Konferencia. 202–205. <https://ojs.emt.ro/oget/article/view/184/100> (2023.04.02.)

Firstrow (2019): Az elektromos autók előnyei és hátrányai. <https://firstrow.hu/az-elektromos-autok-elonyei-es-hatranyai/> (2023.03.20.)

Greendex (2020): Dániában 10 éven belül legalább 775 ezer elektromos autó lesz forgalomban. <https://greendex.hu/daniaban-10-even-belul-legalabb-775-ezer-elektromos-auto-lesz-forgalomban/> (2023.03.25.)

Hazai Elektromobilitási Stratégia. Jedlik Ányos terv 2.0. Innovációs és Technológiai Minisztérium. <https://www.jovomobilitasa.hu/_upload/editor/Strategiak/Hazai_elektromobilita__si_strate__gia.pdf> (2023.04.02.)

Hold (2023): Fejlett és fejlődő gazdaságok. <https://hold.hu/lexikon/fejlett-es-fejlodo-gazdasagok/> (2023.04.01.)

Honda (2022): Európai országok, ahol a legnépszerűbbek a hibrid és az elektromos járművek. <https://www.honda.hu/cars/blog/article/brand/which-european-country-is-most-interested-in-electric-vehicles-a.html> (2023.03.10.)

Horváth A. Á. (2018): Vállalkozásfejlesztés lehetséges finanszírozási formái az MMX Raffstore Kft. zöldáram beruházási tervezetén keresztül. Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. Zalaegerszeg. <https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/17174/1/horv%C3%A1th_ant%C3%B3nia_%C3%A1gnes_2018m%C3%A1j_publikus.pdf> (2023.03.20.)

HVG (2023): Megszavazták: 2035-től csak elektromos autókat lehet eladni az EU-ban. <https://hvg.hu/gazdasag/20230214_Megszavaztak_2035tol_csak_elektromos_autokat_lehet_eladni_az_EUban> (2023.03.20.)

IAE (2022): Globális EV Data Explorer. <https://www.iea.org/data-and-statistics/data-tools/global-ev-data-explorer> (2023.04.07.)

Lovasi A. (2022): Nem támogatják többé az elektromos autók vásárlását. <https://www.autoszektor.hu/hu/content/nem-tamogatjak-tobbe-az-elektromos-autok-vasarlasat> (2023.03.12.)

Manly (2021): Fehéroroszország erőteljesen fejleszti az elektromos járműveket, amelyek 2025-re várhatóan elérik az 100 000 darabot. <https://hu.manly-battery.com/info/belarus-is-heavily-developing-electric-vehicle-63042137.html> (2023.04.02.)

Mester Gy. (2019): Elektromos autók újdonságai 2019. Bánki Közlemények, 3 (1): 37–41. <http://bk.bgk.uni-obuda.hu/index.php/BK/article/view/128> (2023.04.02.)

Nagy Cs. (2022): 75 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása a világon idén. <https://www.autoszektor.hu/hu/content/75-szazalekkal-nott-az-elektromos-autok-eladasa-vilagon-iden> (2022.03.05.)

Nagyváradi R. (2015): A környezetbarát autók magyarországi kereskedelmének sajátosságai és fogyasztói szokásai. Budapest Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. Budapest. <https://docplayer.hu/16096436-A-kornyezetbarat-autok-magyarorszagi-kereskedelmenek-sajatossagai-es-fogyasztoi-szokasai.html> (2023.04.10.)

Nauner Cs. (2023): Hét meghatározó trend a 2022-es kínai autópiacon. <https://villanyautosok.hu/2023/02/05/het-meghatarozo-trend-a-2022-es-kinai-autopiacon/> (2023.03.03.)

Németh K., Kőmíves P. (2021): Termelési és piaci trendek az autiparban: az elektromos autók térhódítása. Economica, 12 (3-4): 48–58.

Németh T., Kovács L. (2022): Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolássok és egy kérdőíves felmérés eredményei. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7 (2): 1–23. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.2.1.

Növekedés.hu (2023): Hatvanezer fölött ez elektromos autók száma Magyarországon. <https://novekedes.hu/hirek/hatvanezer-folott-ez-elektromos-autok-szama-magyarorszagon> (2023.03.11.)

Pankova O. (2021): Russia: Jump-start of a national electric vehicles industry. 2021.09.16. Backer McKenzie. <https://www.globalcompliancenews.com/2021/09/16/russia-jump-start-of-a-national-electric-vehicles-industry-09082021/> (2023.03.05.)

Paulovics A., Jámbor A. (2022): A környezetvédelem alkotmányjogi alapjai. Miskolci Jogi Szemle, 16 (5): 407–421. https://doi.org/10.32980/MJSz.2021.5.1482

Qubit (2022): Státuszszimbólumból az eladási listák élére: a hibrid és az elektromos autók története és jövője. <https://qubit.hu/2022/11/09/statuszszimbolumbol-az-eladasi-listak-elere-a-hibrid-es-az-elektromos-autok-tortenete-es-jovoje> (2023.05.10.)

Salamon R. (2022): Az 5 legsúlyosabb globális környezeti probléma. <https://biove.hu/az-5-legsulyosabb-globalis-kornyezeti-problema/> (2023.04.08.)

Statista (2023): Number of registered electric motor vehicles in Brazil from 2006 to 2021, by type. <https://www.statista.com/statistics/763572/number-registered-electric-automobiles-type-brazil/> (2023.04.10.)

Statistical Annex (2020): Country classifications. World Economic Situation Prospects. United Nations, New York. <https://www.un.org/development/desa/dpad/wpcontent/uploads/sites/45/WESP2020_Annex.pdf> (2023.04.01.)

Totalcar (2023): Villanyautó akár 2 millió forint alatt, erős brazil segítséggel. <https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/03/20/vammentes-villanyauto-brazilia/> (2023.04.01.)

Vajma (2022): Szerbia támogatja az elektromos és hibrid járművek vásárlását. <https://m.vajma.info/cikk/gazdasag/7877/Szerbia-tamogatja-az-elektromos-es-hibrid-jarmuvek-vasarlasat.html> (2023.03.20.)

Villanyautósok (2023): Mely városokban lehet zöld rendszámmal ingyen parkolni? <https://villanyautosok.hu/zold-rendszam/mely-varosokban-lehet-zold-rendszammal-ingyen-parkolni/> (2023.03.20.)