Development of Rural Tourism With Methods Based on Segmentation Through the Example of Alsó-Ipoly Mente

Main Article Content

Márta Kóródi
Anita Dr Mondok

Abstract

The peculiarities of the Lower Ipoly can be seen in its territorial location (on the border), rural and at the same time close to the capital, in its diverse landscape features (river valley, the western slopes of the Börzsöny, partly in the Danube-Ipoly National Park area), which can provide a suitable development basis from a tourism point of view. The study uses the conclusions of a preliminary survey of the region's consumer and organizational market to determine the emerging types of rural tourism and narrow it down to those that play a potentially significant role based on their features and development potential. The tourism product development program packages that target well-defined tourist segments, differentiated in space and time, according to their ranking of importance (primary, secondary, tertiary) have been identified. The planned developments based on the established segments can be taken into account on the one hand as the basis for projects that can be implemented in different time periods, and on the other hand, they also provide an opportunity to create a differentiated, yet connected, modular product range.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kóródi, Márta, and Anita Dr Mondok. 2023. “Development of Rural Tourism With Methods Based on Segmentation Through the Example of Alsó-Ipoly Mente”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):259-70. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.259-270.
Section
Articles
Author Biographies

Márta Kóródi, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vidékfejlesztés, Regionális Gazdaságtan és Turizmusmenedzsment Intézet, Turizmus-Vendéglátásmenedzsment tanszék (Debrecen)

tanszékvezető főiskolai tanár

Anita Dr Mondok, Debreceni Egyetem

adjunktus

References

Cahill, D. J. (2006): Lifestyle market segmentation. Haworth Press, New York, USA, 44–73.

Dolnicar, S. (2002): A review of data-driven market segmentation in tourism. Journal of Travel and Tourism Marketing, 12 (1): 1–22. https://doi.org/10.1300/j073v12n01_01

Dolnicar, S. (2004): Beyond commonsense segmentation e a systematics of segmentation approaches in tourism. Journal of Travel Research, 42 (3): 244–250. https://doi.org/10.1177/0047287503258830

Dolnicar, S. (2008): Market segmentation in tourism. In: Woodside, A. G. Martin, D. (szerk.), Tourism management: Analysis, behaviour and strategy, CAB International, Cambridge, Nagy-Britannia. 129–150. https://doi.org/10.1079/9781845933234.0129

Dolnicar, S. (2020): Market segmentation analysis in tourism: a perspective paper. Tourism Review, 75 (1): 45–48. 12. https://doi.org/10.1108/TR-02-2019-0041

Fehér I., Medina V. (2015): A Börzsöny- Duna- Ipoly térség természeti erőforrásainak jellemzői, és az itt található értékekben rejlő lehetőségek. Börzsöny-Duna-Ipoly Vidékfejlesztési Egyesület, 10–11. <http://borzsonyleader.hu/userfiles/document/207-18szm-feher-medina.pdf> (2022.09.14.)

Fredman, P. (2008): Determinants of visitor expenditures in mountain tourism. Tourism Economics, 14 (2): 297–311. https://doi.org/10.5367/000000008784460418

Gonda T. (2016): A turisztikai termékfejlesztés elméleti alapjai. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. 11. < https://mek.oszk.hu/16600/16658> (2022.12.14.)

Haley, J. (1968): Benefit segmentation: A decision-orientated research tool. Journal of Marketing, 32 (3): 30–35. https://doi.org/10.1177/002224296803200306

Kastenholz, E., Davis, D., Paul, G. (1999): Segmenting tourism in rural areas: the case of North and Central Portugal. Journal of Travel Research, 37 (4): 353–363. https://doi.org/10.1177/004728759903700405

Kóródi M., Fehér I. (2012): A vidéki turizmus illúziói és realitásai. In: Csete L.–Fehér I. (szerk.): A Duna két partján. Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő. 160–168.

Kóródi M., Mondok A., Sánta Á. K. (2022): A térségi turizmusfejlesztés szervezeti és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén. Régiókutatás szemle, 7 (1): 8–19. https://doi.org/10.30716/rsz/22/1/1

Limaa, J., Eus ebioa, C., Kastenholza, E. (2012): Expenditure-based segmentation of a mountain destination tourist market. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29 (7): 695–713. https://doi.org/10.1080/10548408.2012.720155

Lőrincz K., Sulyok J. (szerk.) (2017): Turizmusmarketing [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634540601

Mazanec, J. A. (2000): Market segmentation. In: Jafari, J. (szerk.): Encyclopedia of tourism. Routledge, London, Nagy-Britannia. 395–402.

Myers, J. H., Tauber, E. S. (2011): Market structure analysis. Marketing Classics Press, USA. 23–40.

Pesonen, J. A. (2013): Developing market segmentation in tourism: Insights from a Finnish rural tourism study. Matkailututkimus, 9 (2): 45–49.

Rekettye G., Törőcsik M., Hetesi E. (2016): Bevezetés a marketingbe [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597593

Roberts, L., Hall, D. (2001): Rural tourism and recreation: Principles to practice. CABI Publishing, Wallingford, Nagy-Britannia, 43–51. https://doi.org/10.1079/9780851995403.0000

Ruzsinné Tilesch J., G-Tóth L. (2013): A kedvező ökológiai állapot és az integrált gazdaságfejlesztés megvalósításának lehetséges irányai az Ipoly völgyében In: A falutipológiától a marketingföldrajzig. Szent István Egyetem, Gödöllő. 149–168. <http://mek.oszk.hu/11900/11912/11912.pdf> (2022.09.14)

Samu I. (2014): Az Ipoly menti típustáj társadalmi történéseinek, folyamatainak a gazdaságra gyakorolt hatása közvetlen a rendszerváltozás „elő napjaitól” napjainkig. In: Makrogazdasági döntések– hálózati szinergiák = MACROECONOMIC DECISIONS – NETWORK SYNERGIES. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, 469–481. <http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/1449> (2022.09.14.)

Sharpley, R. (1996): Tourism and leisure in the countryside (2. kiadás). ELM Publications, Huntingdon, Nagy-Britannia. 71–85.

Smith, W. R. (1956): Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies. Journal of Marketing, 21 (1): 3–8. https://doi.org/10.2307/1247695

Tkaczynski, A., Rundle-Thiele, S. Beaumont, N. (2010): Destination Segmentation: A Recommended Two-Step Approach. Journal of Travel Research, 49 (2): 139–152. https://doi.org/10.1177/0047287509336470

Wedel, M., Kamakura, W. (1998): Market segmentation: Conceptual and methodological foundations. Kluwer Academic Publishers, Boston, USA. 56–73.