Career Motivations and Attitudes of Talented Students in Relation to the University of Debrecen

Main Article Content

Éva Gergely
Krisztina Sándorné Veres
Edit Barizsné Hadházi
Adrienn Horváth

Abstract

The study is about on the one hand the popularity of the University of Debrecen as a potential workplace among students participating in Talent Management Program of UD (DETEP) and on the other hand UD’s perception, which may be decisive in determining students’ future commitment to the university as a prospective workplace. Using a questionnaire survey (N=92), we assessed the general career motivation factors and especially the motivation of DETEP students to start their career at the University of Debrecen. In addition, we tried to identify those factors that may influence the commitment of DETEP students to the University of Debrecen as a prospective workplace. The research revealed that the most relevant career motivation factor was the possibility of an academic career, followed by the impact of the teacher playing an important role in their studies, then the opportunity to participate in international and national conferences and to contribute to the development and success of the university. The University workplace is considered valuable and the professional level is adequate, bit the low income option has deterrent effect to a certain extent. When looking at students' first impressions of the University of Debrecen, the reputation and perception of the university is clearly positive. However, the University should improve the student administration and professional internships activities. Nevertheless, the survey highlighted that the scholarship programme and the opportunity to gain practical skills is very remarkable.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gergely, Éva, Krisztina Sándorné Veres, Edit Barizsné Hadházi, and Adrienn Horváth. 2023. “Career Motivations and Attitudes of Talented Students in Relation to the University of Debrecen”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):159-71. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.159-171.
Section
Articles
Author Biographies

Éva Gergely, University of Debrecen Faculty of Economics and Business

associate professor, University of Debrecen, Faculty of Economics and Business, Institute of Management and Organisational Sciences, Department of Human Resource Management (Debrecen),

Krisztina Sándorné Veres, Debreceni Egyetem, Kancellária, HR Igazgatóság, HR Ügyvitel-szervezési Osztály (Debrecen)

assistant deputy in Head of Department, University of Debrecen, Chancellery, HR Board of Directors, HR Administrative Organization Department

Edit Barizsné Hadházi, University o Debrecen Faculty of Economics and Business

associate professor, University of Debrecen, Faculty of Economics and Business, Institute of Management and Organisational Sciences, Department of Human Resource Management (Debrecen)

Adrienn Horváth, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet, Szervezés és Kommunikáció nem önálló Tanszék (Debrecen)

senior lecturer, University of Debrecen, Faculty of Economics and Business, Institute of Management and Organisational Sciences, Department of Organisational Sciences and Communication (Debrecen)

References

Balogh L. (2009): A debreceni egyetem tehetséggondozó programja 2001-től napjainkig. Educatio, 18 (2): 174–187.

Balogh L., Fónai M. (2003): Tehetséggondozási formák a Debreceni Egyetemen. Magyar Felsőoktatás, 13 (4-5-6): 13–14.

Balog R., Kardos M. V., Bácsné B. É. (2021): Az Y és Z generáció munkahelyválasztásának szempontjai. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok , 16 (1-2): 59–67. https://doi.org/10.14232/jtgf.2021.1-2.59-67

Bodnár G., Takács I., Balogh Á. (2011): Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest.

Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27 (E-szám): 84–93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84

DETEP honlap <https://detep.unideb.hu/hu/bemutatkozas-0> (2023 02.02.)

Fónai M., Ceglédi T., Márton S. (2012): A Debreceni Egyetemen végzett DETEP-es hallgatók véleménye a programról, és munkaerő-piaci életútjuk néhány vonása. In: Fónai M., Szűcs E. (szerk.): A Debreceni Egyetem „Diplomás Pályakövető Rendszerének” főbb eredményei és tapasztalatai 2010-2011. Debreceni Egyetem, Debrecen. 62–73.

Galasi P., Varga J. (2006): Hallgatói létszám és munkaerőpiac. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest.

Gergely É., Pierog A. (2018): A tehetség megtartásának lehetőségei a karrierigények tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS), 3 (3): 31-43. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.3.3.

Hetesi E., Kürtösi Zs. (2009): A felsőoktatás képzési teljesítményének mérési problémái. In: Hetesi Zs., Majó Z., Lukovics M. (szerk.): A szolgáltatások világa. JATEPress, Szeged. 168–185.

Juhász Cs. (2016): Elvárások és elégedettség. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei, 8 (3): 58–64.

Kiss P. (2010): Diplomás kompetenciaigény és munkával való elégedettség. In: Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L., Veroszta Zs. (szerk): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. 105–129.

Poór J., Bencsik A., Fekete I., Majó Z., László Gy. (2008): Trendek és tendenciák a magyarországi állami egyetemek HR–rendszereinek továbbfejlesztése területén. Competitio , 7 (2): 115–145. https://doi.org/10.21845/comp/2008/2/7

Szabó J. (2014): Felsőoktatási tehetségtérkép – Hallgatói jövőkép. Impulzus – Szegedi Pszichológiai Tanulmányok, 1 (1): 81–93.

Szalmás A. X. (2021): A tehetséggondozás és a Tudományos Diákkörök kapcsolata. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11 (2): 137–151 http://www.doi.org/10.24368/jates.v11i2.225

Takács I., Takácsné Gy. K. (2010): Tehetséggondozás a felsőoktatásban. Magyar Tudomány, 171 (2): 236–245.

Tóthné T. T., Hlédik E. (2017): Tehetséghiány vagy kompetenciahiány? In: Csiszárik-Kocsir Á. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VII. Óbudai Egyetem, Budapest. 667–684.