Comparative Study of Higher Education Talent Management Practices

Main Article Content

Zsófia Olvasztó
Krisztina Dajnoki

Abstract

The importance of talent management is not only significant in the business sphere, but also holds paramount importance for universities in the competitive higher education environment. The presence of talent management n higher education plays a defining role in the life of institutions, as the discovered talents can contribute to both scientific work and later to the academic sector’s talent pool. The aim of the study is to explain the importance of talent management in higher education, as well as to explore the specifics of the talent management programs used in Hungarian universities. HVG compiles the ranking of Hungarian higher education institutions annually based on various student and faculty perspectives. In this study, we analyzed the talent management practices of universities ranking in the top five positions of the overall 2024 HVG Diploma ranking based on information available on their websites. It can be concluded that all of the examined institutions have scientific student activities and colleges for advanced studies, and in the case of two universities, there are also an independent talent management programs operating. Examining the five universities, several good practices can be identified. These include for example, the functioning of organizations related to talent management, collaboration of colleges for advanced studies communities, scholarships, and mentorship programs. However, areas for improvement can also be identified, such as the lack of a dedicated TDK page leading to difficulty accessing TDK information, and limited accessibility of talent management forms from the university’s main website.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Olvasztó , Zsófia, and Krisztina Dajnoki. 2024. “Comparative Study of Higher Education Talent Management Practices”. Current Social and Economic Processes / Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 19 (1-2):131-52. https://doi.org/10.14232/jtgf.2024.1-2.131-152.
Section
Sustainability and Adaptation

References

A 2021. évi IX. törvény a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról, (2021): <https://njt.hu/jogszabaly/2021-9-00-00> (2024.01.04.)

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény, (2011): <https://njt.hu/jogszabaly/2011-204-00-00.42> (2024.01.04.)

Bán E., Molnár E., Jármai E., Vágány J. (2023): Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban : Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54 (7-8): 105–120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08

BME (2014): A BME Tehetség Tanács szándéknyilatkozata. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest. <https://talentum.bme.hu/dokumentumok/szandeknyilatk.pdf> (2024.01.04.)

BME (2018): 2/2018. sz. Rektori Utasítás a BME Tehetség Tanácsról. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest. <https://talentum.bme.hu/dokumentumok/2_2018_rektori_utasitas_TT.pdf> (2024.01.04.)

BME (2023): BME Tehetségsegítő Tanács. <https://talentum.bme.hu/> (2024.01.04.)

bme.hu (2023a): Szakkollégiumok. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. <https://www.bme.hu/szakkollegiumok> (2024.01.04.)

bme.hu (2023b): Tehetséggondozás. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. <https://www.bme.hu/tehetseggondozas> (2024.01.04.)

Bodnár G., Takács I., Balogh Á. (2011): Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.

Cserné Adermann G. (2023): Felnőttoktatás - a Z generációs egyetemisták szemszögéből. Tudásmenedzsment, 24 (3. különszám): 146–154. https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.14

Csikósné Maczó E. (2019): A gamifikáció felsőoktatási alkalmazásának lehetőségei. Képzés És Gyakorlat: Training and Practice, 17 (3-4): 23–32. http://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.2

Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27 (E-szám): 84–93.

Daruka, E., Pádár, K. (2019): Talent Management of Academics: A Systematic Literature Review and Implications for Further Research in Hungary. DETUROPE - the Central European Journal of Regional Development and Tourism, 11 (3): 110–137. https://doi.org/10.32725/det.2019.029

DE (2008): Debreceni Egyetem tehetséggondozó programjának szabályzata. Debreceni Egyetem, Debrecen. <https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4005452> (2024.01.04.)

detep.unideb.hu (2023): Tehetséggondozó Program (DETEP). <https://detep.unideb.hu/> (2024.01.05.)

Eduline.hu (2021): Idén is az ELTE vezeti a HVG felsőoktatási rangsorát, a felvételizők fele budapesti egyetemet választ. <https://eduline.hu/felsooktatas/20211117_HVG_Diploma_rangsor_2022> (2024.01.04.)

ELTE (2008): Eötvös Loránd Tudományegyetem Tehetséggondozási koncepció. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. <https://www.elte.hu/file/tehetseggondozas.pdf> (2024.01.04.)

elte.hu (2023a): HVG: továbbra is az ELTE a legjobb magyar egyetem. <https://www.elte.hu/content/hvg-tovabbra-is-az-elte-a-legjobb-magyar-egyetem.t.29585> (2024.01.04.)

elte.hu (2023b): Tehetséggondozás. <https://www.elte.hu/tehetseggondozas> (2024.01.04.)

Fábri G. (2023): Az egyetemi ranglista élén kevés a változás, de lejjebb van átrendeződés – HVG-rangsor Diploma 2024. <https://hvg.hu/360/20231124_egyetemek_foiskolak_rangsora_HVG_Rangsor_Diploma_2024_oktatas> (2024.01.03.)

Farkas F., Lóránd B. (2009): Tehetséggondozás a kiélezett versenyhelyzetben, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar gyakorlata. In: Somosi M. (szerk.): Vezetési Ismeretek III.: Tanulmányok a társtanszékek munkatársaitól: Jubileumi Kiadvány a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetéstudományi Intézet alapításának 50. évfordulójára. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc. 54–61.

Garai O., Koltói L. (2012): Egyetemi tehetséggondozás - tudósképzés? Szakértői kerekasztal-beszélgetés a felsőoktatási tehetséggondozásról. Felsőoktatási Műhely, 6 (4): 37–52. <https://epa.oszk.hu/04600/04613/00022/pdf/EPA04613_felsooktatasi_muhely_2012_04_037-052.pdf> (2024.01.03.)

Gergely É, Sándorné Veres K., Barizsné Hadházi E., Horváth A. (2023): Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel kapcsolatban. Jelenkori Társadalmi És Gazdasági Folyamatok, 18 (Különszám): 159–171. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.159-171

Hegedűs S., Molnár P. (2022): Felsőoktatási intézmények gazdálkodása 2016-2019 között, kitekintéssel a felsőoktatási modellváltás várható költségvetési hatásaira. Polgári Szemle, 18 (4-6): 244–262. <https://epa.oszk.hu/00800/00890/00076/pdf/EPA00890_polgari_szemle_2022_04-06.pdf> (2024.01.04.)

Herskovits M. (2005): Mit kezdjünk a tehetséggel? Iskolakultúra, 15 (4): 25–36. <http://real.mtak.hu/60169/> (2024.01.04.)

Kádár-Csoboth P., Kováts G. (2023): A teljesítményfinanszírozás kihívásai a szervezeti és egyéni teljesítménymenedzsment-rendszerek kialakítására a modellváltó egyetemeken [Impact of Institutional Performance Funding on Individual Performance Evaluation in Model-changing Universities in Hungary]. Educatio, 32 (3): 470–485. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.3.8

Kálmán O. (2019): Oktatói kompetenciák – ahogyan azt a hazai oktatók látják. Pedagógusképzés, 18 (1-2): 14–42. https://doi.org/https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2019.1-2.01

Kökény L., Jászberényi M. (2022): Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In: Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban. Turizmus Akadémia (11). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság, Székesfehérvár, Budapest. (187–196).

Koloszár L., Wimmer Á., Takácsné György K., Mitev A. (2024): Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22 (1): 16. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929

Koltói L. (2012): Tehetséggondozás a felsőoktatásban. Felsőoktatási Műhely, 6 (4): 15–25. <https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/FeMu/2012_4/Felsooktatasi_Muhely_2012_4_15-26.pdf> (2024.01.04.)

Kusumastuti, D., Hendajany, N., Pitoyo, D., Sikki, N. (2023): Talent Management of Academic In Higher Education: A Bibliometric Analysis. Journal of Institutional Research South East Asia, 21 (1): 1–24.

pro.similarweb.com (2024): Website Performance. <https://pro.similarweb.com/#/digitalsuite/websiteanalysis/overview/website-performance/*/999/1m?webSource=Total&key=elte.hu,bme.hu,unideb.hu,semmelweis.hu,u-szeged.hu> (2024.02.08.)

Schiffer A. (2022): Egyetemi modellváltás és információszabadság = University Model Change and Freedom of Information. Acta Humana : Emberi Jogi Közlemények, 10 (3): 141–160. https://doi.org/10.32566/ah.2022.3.6

semmelweis.hu (2023a): Kerpel-Fronius Ödön |Tehetséggondozó Program. <https://semmelweis.hu/kerpel/> (2024.01.04.)

semmelweis.hu (2023b): Tehetséggondozás. <https://semmelweis.hu/egyetemi-hallgatoknak/tehetseggondozas/> (2024.01.04.)

Shah, G., Memon, N., Tunio, G. (2021): Need for Talent Management and Investigating Its Impact on Organizational Performance of Higher Education Institutes. International Review of Management and Business Research, 10 (1): 168–182. https://doi.org/10.30543/10-1(2021)-13

Sipos N. (2012): Integrált tehetséggondozás a felsőoktatásban. In: Sipos N., Gunszt D. (szerk.), Interdiszciplináris Doktorandusz Konferencia. Pécsi Tudományegyetem Doktorandusz Önkormányzat, Pécs. 423–433.

szakkollegiumok.unideb.hu (2023): Szakkollégiumok. <https://szakkollegiumok.unideb.hu/> (2024.01.05.)

Székács L. (2023): Megjelent a friss HVG-rangsor: ez az ország tíz legjobb egyeteme 2024-ben. <https://eduline.hu/felsooktatas/20231121_HVG_felsooktatasi_rangsor_2024> (2024.01.03.)

Szűcs A. (2023): A nem modellváltó egyetemeken teljes a nyugalom Erasmus-ügyben – sőt, még kis haszon is kinézhet a jövő évi felvételiken. Világgazdaság. <https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2023/08/a-nem-modellvalto-egyetemeken-teljes-a-nyugalom-erasmus-ugyben-sot-meg-kis-haszon-is-kinezhet-a-jovo-evi-felveteliken> (2024.02.03.)

Team, E. C. N. (2019): SimilarWeb review: a complete market intelligence solution. <https://www.ecommerce-nation.com/similarweb-review/> (2024.02.08.)

tehetseg.hu (2024): Tehetségpontok. <https://tehetseg.hu/tehetsegpontok/kereso> (2024.02.02.)

unideb.hu (2021): Tehetséggondozás | Debreceni Egyetem. <https://unideb.hu/tehetseggondozas> (2024.01.05.)

u-szeged.hu (2009): Szegedi Tudományegyetem | Oktatási tevékenység. <https://u-szeged.hu/oktatasi-tevekenyseg> (2024.01.04.)

u-szeged.hu (2014): Felvételi 2024 | Szegedi Tudományegyetem | Sokszínű tehetséggondozás az SZTE-n. <https://u-szeged.hu/osztondijak> (2024.01.04.)

u-szeged.hu (2019): Szegedi Tudományegyetem | Tehetségpont. <https://u-szeged.hu/sztehetseg/tehetsegpontrol/tehetsegpontrol> (2024.01.04.)