Vezetői stílusok vizsgálata személyes készségek elemzésével
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Absztrakt
Nincs két tökéletesen egyforma vezető, ha a személyiségüket vizsgáljuk, hiszen éppen az teszi őket egyedivé, hogy milyen vonásokkal, személyiségjegyekkel rendelkeznek. Ugyanez mondható el vajon a vezetési stílusokról is? A szakirodalomban számos kutatás vizsgálja azt, hogy a vezetési stílusok hogyan különülnek el egymástól, illetve azt, hogy a különböző stílusú vezetők készségei miben különböznek egymástól. Klasszikus és mai kutatási eredményekre támaszkodva ez a kutatás arra keresi a választ, hogy a vezetők a készségeik alapján besorolhatóak-e vezetői stílusokba a tesztekben elért eredményeiket vizsgálva. A kutatás a szállodaiparban dolgozó vezetők készségeit vizsgálja, három különböző kérdőív felhasználásával: Kommunikációs Stílusok Kérdőív, Thomas Kilmann Konfliktuskezelési Stílusok Kérdőív, Vezetői Készségek Kérdőív. A kérdőívekben kapott eredmények vizsgálatára Főkomponens elemzést alkalmaz, melynek eredményeképpen három komponens emelkedett ki. A kompetenciák korrelációját megvizsgálva elmondható, hogy a három komponens hasonló a klasszikus lewin-i vezetői stílusok felosztásához (autokratikus, demokratikus és laissez-faire). Fontos azonban kiemelni azt, hogy nem minden személyes készség egyezik a vezetői stílusokra jellemző jegyekkel. Ebből arra lehet következtetni, hogy a besorolás nem ennyire elválólagos kategóriákat jelöl, a kutatás résztvevőinek további személyiség jegyei, különböző szituációk és körülmények is befolyásolhatják, hogy milyen vezetői stílussal rendelkeznek.