A férfi és a HVG
Main Article Content
Absztrakt
Napjainkban – éppen a vonatkozó feminista kutatások kilencvenes évektől keltezhető felismeréseinek köszönhetően – a férfiasság, a maszkulinitás és a patriarchátus között korántsem létesíthetünk problémamentes összefüggést, többek között egy adott időben és társadalomban megjeleníthető férfi identitások és szerepek képlékenysége és egymásnak ellentmondó jellege miatt. Sem a femininitás, sem a maszkulinitás nem értelmezhető monolitikus, stabil identitás-kategóriaként, inkább olyasfélének tűnik, ami a társadalmi nemiség szóródó terében különböző csomópontokat képez. Témaválasztásom során az a belátás vezetett, hogy az identitás efféle töredezett világában a(z ön)reprezentáció számos, egymásnak is ellentmondó színtere között választhatok. Tanulmányomban a médián belül a Heti Világgazdaság című hetilap elmúlt két évének lapszámait tekintem át egyrészről abból a szempontból, hogy a férfi-identitás „válsága” egyfajta értelmezési kísérletének tekinthetők azok a cikkek, amelyek a férfiasság szerteágazó vonatkozásában jelennek meg. Ezeknek az írásoknak a legitimációját mindenekelőtt a többnyire természettudományos-orvosi, egzaktnak mutatkozni kívánó szellemi háttér szolgáltatja. Másrészről bemutatom, miként tematizálódik a portrérovatban a sikeres, felső-középosztálybeli férfi alakja. Úgy gondolom, az általam választott forrás – a köztudatban a középosztály által preferáltnak gondolt hetilap – pars pro toto alapon igazolja azt az állításomat, hogy manapság az számít – mindenekelőtt a férfiolvasók számára – komolyan vehető kijelentésnek a férfiakról, amit az egzakt tudományosság köntösébe bújtatnak. Így a cikkek közzététele egyfajta állásfoglalás a szerkesztőség részéről, ami a hetilap médiapiacon elfoglalt helye alapján méltán számíthat a megcélzott olvasók értékazonosságára.