Sensory examination of honey and the effect of sensory characteristics on purchase decisions

Authors

  • Titanilla Oravecz Budapest Business School
  • Ildikó Kovács Budapest Business School

DOI:

https://doi.org/10.14232/analecta.2019.1.64-71

Keywords:

honey, sensory examination, purchase decision, quality, consumer behavior

Abstract

Aside from honey’s sweet and distinctive flavor, it can provide various human health benefits, which makes its market value favorable compared to those of other sweeteners. In the study, the purchase decision making process is examined through sensory experiments. The results are based on sensory analysis of 600 adult consumers, which show that, consumers’ demand for honey varies significantly according to the flavor, aroma, color, texture and price. The geographic location of the honey’s production and the product packaging are key factors for some consumer segments. Sensory differentiation and the evaluation of honey quality are different in the analyzed consumer segments, which are described in the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Törőcsik, M. (2007): A tudatos fogyasztást és az egészséget preferáló új fogyasztói trendcsoport a LOHAS csoport megjelenése Magyarországon. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing 4 (2): pp. 41-45.
[2] Kiss, E. (2018): A mézvásár megvolt, miközben állt a hazai mézpiac. Méhészet 66 (9): pp. 14-15.
[3] EU (2018): Key facts about Europe's honey market. http://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20180222STO98435/key-facts-about-europe-s-honey-market-infographic. Last download: 23 March 2019
[4] EU (2016): Honey Market Presentation. https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/honey/market-presentation-honey_en.pdf. Last download: 23 March 2019
[5] EU (2001): Council directive 2001/110/EC of 20 December 2001 relating to honey
[6] Árváné Ványi G., Csapó Zs., Kárpáti L. (2010): Mézfogyasztói szokások és a mézminőség fogyasztói megítélése az Észak-Alföldi régióban, In: Csépe Andrea (szerk.): „Új Marketing Világrend”. Egyesület a Marketing Oktatásért és kutatásért (EMOK) XVI. országos konferencia: Tanulmánykötet. Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Marketing Intézete Budapest. pp. 193-212.
[7] Czipa, N. (2010): Különböző eredetű mézek összehasonlító vizsgálata és a gyártmánykialakítás hatása a minőségre. Debrecen
[8] HCSO (2019): http://www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_teruleti_00, Last download: 16 March 2019

Downloads

Published

2019-06-25

How to Cite

Oravecz, T., & Kovács, I. (2019). Sensory examination of honey and the effect of sensory characteristics on purchase decisions. Analecta Technica Szegedinensia, 13(1), 64–71. https://doi.org/10.14232/analecta.2019.1.64-71

Issue

Section

Articles