Szállodai költségtakarékosság és/vagy utazói élmény?

Main Article Content

Mondok Anita

Absztrakt

A külpiaci erőforrásoktól függő országokban jelentősen megemelkedtek a közműszolgáltatások árai, mely a szálláshely szektort is erősen érinti. Emellett a vendégek egyre nagyobb elvárásokat támasztanak az általános vendégélmény kapcsán. A cikkben a hazai szállodák általános költségtakarékossági gyakorlata vizsgálata mellett fókuszba kerülnek a magyar wellness szállodák, felmérve, hogy a piaci szereplők milyen arányban döntöttek az átmeneti vagy végleges bezárás mellett. A hotelek gyakorlati megoldásai mellett mélyinterjúk eredményeit mutatja be a cikk, amely a debreceni szállodai piacra irányul, ami komplex kínálatával jól reprezentálja az országos folyamatokat is. Noha 2022 ősze folyamán a hotelek bezárási hullámát prognosztizálták, a leállások kora nem köszöntött be, külső környezeti tényezők oly mértékben támogatták az ágazatot, hogy az üzemeltetők kitartottak a nyitvatartás mellett. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy a szereplők mekkora hányada képes hosszú távon a piacon maradni.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Mondok, Anita. 2023. „Szállodai költségtakarékosság és/Vagy utazói élmény?”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):335-44. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.335-344.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Mondok Anita, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vidékfejlesztés, Regionális Gazdaságtan és Turizmusmenedzsment Intézet, Turizmus-Vendéglátásmenedzsment tanszék (Debrecen)

adjunktus

Hivatkozások

Blaikie, N. W. H., Priest, J. (2019): Designing social research. Polity Press, Cambridge, Egyesült Királyság.

Brown, J. R., Dev, C. (2000): Improving Productivity in a Service Business Evidence From the Hotel Industry. Cornell University, USA, <http://scholarship.sha.cornell.edu/articles/1003> (2023.02.08.)

Fucskó H. (2023): Nyolcszáz felújított szállodaszobát ad át idén a Hunguest – interjú Détári-Szabó Ádámmal. Turizmus.com, <https://turizmus.com/szallashely-vendeglatas/nyolcszaz-felujitott-szobat-ad-at-iden-a-hunguest-hotels-interju-detari-szabo-adammal-1185077> (2023.02.09.)

Hardy, A., Beeton, R. J. S., Pearson, L. (2002): Sustainable Tourism: An Overview of the Concept and its Position in Relation to Conceptualisations of Tourism. Journal of Sustainable Tourism, (10) 6: 475–496. https://doi.org/10.1080/09669580208667183

Haslam, C. (2022): Hundreds of hotels are closing as energy crisis hits home. The Times. <https://www.thetimes.co.uk/article/hundreds-of-hotels-are-closing-as-energy-crisis-hits-home-6sbqj22ss> (2023.02.10.)

Knittel M. (2022): Súlyos károkat okozott a szakmának, hogy egy forint végkielégítés nélkül küldtek haza embereket – 2023 pedig megjósolhatatlan. Forbes, <https://forbes.hu/interju/danubius-interju-vezerigazgato-turizmus-szalloda-valsag/> (2023.02.10.)

Longhurst, R. (2009): Interviews: In-Depth, Semi-Structured. In: Kitchin, R., Thrift, N. (szerk.): International Encyclopedia of Human Geography. Elsevier, London, Egyesült Királyság. 580–584.

Muijs, D. (2011): Doing quantitative research in education with SPSS. SAGE, LosAngeles, USA. https://doi.org/10.4135/9781849203241

Pintér T., Fucskó H. (2022): Turisztikai trendek, OTA-helyzet, fűtési felár – az MSZÉSZ-közgyűlésről jelentjük. Turizmus.com, <https://turizmus.com/szallashely-vendeglatas/turisztikai-trendek-ota-k-futesi-dij-adobirsag-az-mszesz-kozgyulesrol-jelentjuk-1183918> (2023.02.10.)

Riputer T. (2022): Bejelentették, mikor nyit a négycsillagos szálloda Debrecen belvárosában. Dehir, <https://www.dehir.hu/debrecen/bejelentettek-mikor-nyit-a-negycsillagos-szalloda-debrecen-belvarosaban/2022/06/15/> (2023.02.13.)

Saul, L. (2022): Trends in hospitality – The impact of an energy shift. EKL Insights, <https://hospitalityinsights.ehl.edu/energy-shift-trends-in-hospitality> (2023.02.10.)

Szántó Z. (2022): Hogyan vehetik fel a harcot a szállodák a száguldó energiaárakkal?. https://turizmus.com/szallashely-vendeglatas/hogyan-vehetik-fel-a-harcot-a-szallodak-a-szaguldo-energiaarakkal-1183937> (2023.02.09.)

Szász P. (2022): Satuba kerültek a magyar szállodák, dönteniük kell. Napi.hu, <https://www.napi.hu/magyar-vallalatok/hotel-szalloda-turizmus-bezaras-rezsi-dragulas-inflacio.759073.html> (2023.02.10.)

Ugurlu, K., Akay, B., Demirel, S. (2022): The effect of COVID-19 on operating costs: the perspective of hotel managers in Antalya, Turkey. Tourism & Management Studies, 18 (1): 17–27. https://doi.org/10.18089/tms.2022.180102

Yi, S., Li, X., Jai, T-M. (2018): Hotel guests’ perception of best green practices: A content analysis of online reviews. Tourism and Hospitality Research 18 (2): 191–202. https://doi.org/10.1177/1467358416637251

Vámosi Á. (2023): „Lassan elviselhetetlenek az éttermi árak, de még mindig nem emelték meg eléggé”. Forbes, <https://forbes.hu/uzlet/flesch-tamas-szallodak-hotel-vendeglatas-etterem/?fbclid=IwAR3iD8TsYgj9GmFJHxRh0SCEZ5Vj-EXBD6GyrAMcBwKDO8oxLH3O JUmB_Lw> (2023.02.10.)

Zhang, X., Chang, B-G., Wu, K-S. (2022): COVID-19 Shock, Financial Flexibility, and Hotels’ Performance Nexus. Frontiers in Public Health, 10 (2): 792946. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.792946