Otthoni tanulási szokások és módszerek vizsgálata középiskolai tanulóknál
Main Article Content
Absztrakt
Napjainkban folyamatosan felértékelődik a tanulás szerepe, hisz a mindennapi élet társa-dalmi és gazdasági változásai ezt egyre inkább szükségessé teszik, mivel a munkaerőpiac változó igényeihez folyamatosan alkalmazkodni kell (D. Molnár 2013: 21-38). A tanulás számtalan formáját ismerjük, mely a mozgásos tanulástól a verbális tanulásig különböző módon és intenzitással is végbemehet (Rabi 2008: 9). Ugyanakkor a tanulást kiváltó külső hatások szerint is megkülönböztetünk szociális (társas környezet) és nem szociális (tár-gyi, fizikai környezet) típust, melyek eltérő módon hatnak az egyénre (Rabi 2008: 10). A szakirodalom a tanulás folyamatát elméleti és módszertani keretek között is vizs-gálja, mely kifejezetten hasznos lehet a diákok egyéni szükségleteinek feltérképezéséhez (vö.: D. Molnár 2013, N. Kollár-Martonné 2001). A tanulási szokások vizsgálata során kö-rültekintően kell eljárni, hisz a tanulás egy meglehetősen komplex folyamat (Tóthné 2011: 12). Éppen ezért a kutatások többsége kiterjed a tanórai magatartásra, a délutáni időbeosztásra, a tanulási stratégiákra és a testhelyzetre is (Borbély-Botos-Turcsik 2011). Jelen cikk elsősorban korábbi vizsgálatok eredményeit próbálja meg alátámasztani, valamint egy újabb empirikus kutatás keretében mutatja be a tanulás legfontosabb ele-meinek megjelenését otthoni környezetben. Két kérdőív áll a kutatás középpontjában: egyik az otthoni tanulási szokásokra és módszerekre fókuszál (Dr. N. Kollár-Martonné 2001: 64-66), a másik az életmódra (Martonné-N. Kollár 2001: 46-50), s ezek segítségé-vel kíván átfogóbb képet adni a tanulás folyamatának alakulásáról a középiskola 10. évfolyamán.