Óvoda gyermekszemmel: egy pilotvizsgálat eredményei

Main Article Content

Kovács Krisztina
Bánfi Berta
Irsai Flóra
Varga Sára

Absztrakt

Jelen tanulmányban egy kismintás empirikus vizsgálat első eredményeit adjuk közre. A tanulmány első részében felvázoljuk a hazai kora gyermekkorban végzett vizsgálatok főbb kutatási irányait, majd a vizsgálatunk kutatásmódszertani alapvetéseit ismertetjük, különös tekintettel a korosztály életkori sajátosságaira, végül a részeredményeket mutatjuk be és értelmezzük. Az elemzések rávilágítanak arra, hogy a vizsgálatban részt vevő öt- és hatéves gyerekek hogyan viszonyulnak saját óvodájukhoz, mennyire elégedettek az óvodai tevékenységekkel, és milyen elképzeléseik vannak a jó óvodával kapcsolatban. Az eredmények közelebb vihetnek, konkrét példákon keresztül, az óvodás gyerekek gondolkodásmódjának és óvodával kapcsolatos elképzeléseinek a pontosabb megismeréséhez. További empirikus vizsgálatok elvégzéséhez nyújthatnak kiindulási támpontokat.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kovács, K., Bánfi, B., Irsai, F., & Varga, S. (2023). Óvoda gyermekszemmel: egy pilotvizsgálat eredményei. Módszertani Közlemények, 63(3), 3–22. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.3-22
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok

Hivatkozások

Andresen, Sabine (2012): „Was und wie Kinder erzählen”. Frühe Bildung, 1. 3. sz. 143−149.

Bányai Éva és Varga Katalin (2012): Affektív pszichológia. Az emberi késztetések és érzelmek világa. Medicina Könyvkiadó, Budapest.

Böddi Zsófia (2019a): Előszó a „Koragyermekkori kutatások metodológiája” című tematikus számhoz. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 1.

Böddi Zsófia (2019b): Társas interakciók megfigyeléses vizsgálata integráló óvodai csoportokban. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 28–44. DOI 10.31074/2019232844

Delfos, M. F. (2011): „Sag mal…”. Gesprächsführung mit Kindern (4−12 Jahre). Beltz, Weinheim.

Endrődy Orsolya, Lénárt István és Markovina, Irina (2019): Vállt vállnak vetve – gyerekek a gyermekkorról. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 125–135. DOI 10.31074/201923125135

Fehér Krisztina (2020): Status-based preference of varieties in bidialectal kindergarteners: an experimental study. Argumentum, 16. Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen. 147–172. DOI: 10.34103/ARGUMENTUM/2020/10

Forgács József (2003): Az érzelmek pszichológiája. Kairosz Könyvkiadó Kft., Budapest.

Golyán Szilvia (2019): A kisgyermekkori elégedettség prediktív erejének longitudinális vizsgálata. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 64–94. DOI: 10.31074/2019236494

Hegyi Ildikó (2008): A társadalmi környezet és az óvodás gyermek érzelmei. https://ofi.oh.gov.hu/ tudastar/ovodai-nevelesi/dr-hegyi-ildiko (2023.02.20.)

Janek Noémi (2019a): „Google-bácsi mindent tud” – eredmények és tapasztalatok az óvodások digitális eszköz- és internethasználatának vizsgálatáról. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 95–110. DOI 10.31074/20192395110

Janek Noémi (2019b): Érintéstől a kattintásig – online jelenlét és internethasználat óvodáskorban. Létünk (Újvidék), 49. 1. sz. 121–155. ETO: 316.346.32-053.6:004.9

Józsa Krisztián, Barrett, C. Karen, Józsa Gabriella és Morgan, A. George (2019): FOCUS teszt: új, számítógép-alapú vizsgálati eszköz 3–8 éves gyermekek számára. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 111–124. DOI 10.31074/201923111124

Kende Judit (2010): Óvodások előítéletei: a csoport szerepe a kisgyerekek előítéleteinek és sztereotípiáinak alakulásában. Alkalmazott Pszichológia, 12. 1−2. sz. 135−143.

Keszei Barbara, Böddi Zsófia és Dúll Andrea (2019): Óvodás gyermekek csoportszobai térhasználatának vizsgálata a térszintaxis módszerével. Gyermeknevelés, 7. 2–3. sz. 45–63. DOI 10.31074/2019234563

Kovács Krisztina (2020): Inclusion of Intellectually Disabled Children in Early Childhood Education in Hungary in the Light of the Law. International Dialogues on Education: Past and Present, 7. 2. sz. 70-79.

Sommer-Himmel, Roswitha, Titze, Karl és Imhof, Daniela (2016): Kinder bewerten ihren Kindergarten. Wie Kinder ihren Kindergarten sehen. Instrument und Implementierung von Kinderbefragung in der Kindertageseinrichtung. Dohrmann Verlag, Berlin.

Titze, Karl és Lehmkuhl, Ulrike (2010): Der Elternbildfragebogen für Kinder und Jugendliche. Testzentrale Hogrefe, Göttingen.

Tóth Anett Ágnes (2016): Óvodáskorú gyermekek halálfogalmának fejlődése és sajátosságai a szülői magyarázatok és halálattitűdök tükrében. Doktori értekezés. Kézirat. Pszichológia Doktori Iskola Evolúciós és Kognitív Pszichológia Doktori Program, Pécs. https://pea.lib.pte. hu/bitstream/handle/pea/15952/toth-anett-agnes-phd-2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vargáné Szabó Györgyi (2000): Mit szeret és mit nem szeret a gyerek az óvodában, és mit szeretne még csinálni? Horváth és Dubecz Oktatási Tanácsadó Bt., Budapest.

Vekerdy Tamás (1996): Kicsikről nagyoknak 1. Park Könyvkiadó, Budapest.

Weltzien, Dörte (2012): „Gedanken im Dialog entwickeln und erklären: Die Methode dialoggestützter Interviews mit Kindern”. Frühe Bildung, 1. 3. sz. 143−149.

Zsubrits Attila, Valkó Anna, Horváth Krisztina és Fehér Annamária (2015): A gyerekek játékokhoz fűződő érzelmi kapcsolata. Képzés és Gyakorlat, 13. 3−4. sz. 43−59. DOI: 10.17165/ TP.2015.3-4.3