A mozgásfejlődés és mozgásfejlesztés jelentősége, gyakorlatai egy mozgásszintfelmérő teszt eredményei alapján
Main Article Content
Absztrakt
A kisiskolás korú gyermekek, a rendelkezésükre álló szabadidőben, egyre kevesebb fizikai aktivitást végeznek. A mozgásos aktivitás helyébe az informatikai eszközök használata, a gyalogos, kerékpáros közlekedés helyébe, kisebb távolságok leküzdésére is, a motorizáció lépett. Ebben a munkában a mozgásfejlődés és a mozgásfejlesztés alapvető ismereteit foglaljuk össze. Ezt a rövid elméleti áttekintést egy mozgásfelmérő és mozgásfejlesztő programmal, gyakorlatokkal egészítjük ki.
Article Details
Hivatkozások
Dorka Péter (2021): Az egészséges életmód és az egészségtudatos magatartás kultúrája. https://tudastar.erzsebettaborok.hu/az-egeszseges-eletmod-es-az-egeszsegtudatos-magatartas-kulturaja/ (2023.09.14.)
Dorka Péter (2022a): A kisiskoláskorú gyermekek motoros képességeinek fejlesztése a mozgásosjátékokkal. Módszertani Közlemények, 62. 3. sz. 71–84. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/44398/43197 (2023.07.06.)
Dorka Péter (2022b): Mozgásfejlesztő gyakorlatok tervezése egy kiscsoportos mozgásszintfelmérő teszt eredményei alapján. Módszertani Közlemények, 62. 3. sz. 135–142. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/modszertani-kozlemenyek/article/view/44406/43205 (2023.07.05.)
Farmosi István (2021): Mozgásfejlődés. Flaccus Kiadó Kft., Budapest. https://eta.bibl.u-szeged.hu/1616/ (2023.09.29.)
Honfi László (2011): Gimnasztika. Elmélet, gyakorlat, módszertan. https://eta.bibl.u-szeged.hu/1624/ (2023.09.10.)
Király Tibor és Szakály Zsolt (2011): Mozgásfejlődés és a motorikus képességek fejlesztése gyermekkorban. https://eta.bibl.u-szeged.hu/1616/ (2023.10.12.)
Körtvélyesi Anna és Szentgyörgyi Fehér Annamária (2022a): Preventív Mozgásfejlesztés. Felmérő modul csoportos. Egyetemi jegyzet. Nagykőrös.
Körtvélyesi Anna és Szentgyörgyi Fehér Annamária (2022b): Preventív Mozgásfejlesztés Feladattár, szakdolgozati segédlet. Egyetemi jegyzet, Nagykőrös.
Modrell, A. K. és Tadi P. (2023): Primitív reflexek. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554606/ (2023.09.30.)
Pecuch, A., Geysztor, E., Wolanska, E., Telenga, M. és Paproczka-Borowich, M. (2021): Primitive Reflex Activity in Relation to Motor Skills in Healthy Preschool Children. https://www.mdpi.com/2076-3425/11/8/967 (2023.05.24.)
Sima Ágnes, Pikó Bettina és Horváth Judit Krisztina (2006): A mentálhigiéné, mint egészségfejlesztési prioritás: középiskolások lelki egészségének, életmódjának és kockázati magatartásának vizsgálata. Egészségfejlesztés, XLVII. 1–2. sz. 33–37.
Tomcsányi Teodóra, Grezsa Ferenc és Jelenits István. (1999, szerk.): Tanakodó. A mentálhigiéné elmélete, a mentálhigiénés képzés, mentálhigiéné az emberek szolgálatában. Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, Budapest.
Tomcsányi Teodóra és Tóth Zsuzsanna (1995): Humán segítő foglalkozásúak posztgraduális mentálhigiénés képzése. Magyar Felsőoktatás. 7. sz. 31-34.
Tőke Anita (2021): A szülők kultúraátadó szerepének változásai, és azok hatásai napjainkban. Közösségi Kapcsolódások, 1–2. sz. 41–49. https://acta.bibl.u-szeged.hu/74795/1/kozossegi_kapcsolodasok_2021_001-002_041-049.pdf (2023.08.25.)
Vajda Zsuzsanna (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon Kiadó, Budapest.
Vass Zoltán (2020): Mozgásfejlődés, mozgástanulás, mozgástanítás – Elméleti alapok és módszertani megfontolások. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.