A JGYTF Matematika Tanszékének szerepe a matematikaoktatás reformjában

Main Article Content

Krisztin Német István
Pintér Klára

Absztrakt

Az 1960-as évektől kezdődött a matematikaoktatás megújítását célzó „New Math”, „Új Matematika” nevű, az országok széles körét érintő reform. E folyamatba hazánk is bekapcsolódott a kezdetektől. A fővárosi, központi szervezetek mellett a JGYTF Matematika Tanszéke is fontos szerepet játszott a reformfolyamat megtervezésében, kivitelezésében, értékelésében és korrekciójában. Jelen írásunkban bemutatjuk a JGYTF, majd SZTE JGYPK Matematika Tanszéke és Szakcsoportja oktatóinak tevékenységét a reform előkészítésével, megvalósításával és utóéletével kapcsolatban.

Article Details

Hogyan kell idézni
Krisztin Német, I., & Pintér, K. (2023). A JGYTF Matematika Tanszékének szerepe a matematikaoktatás reformjában. Módszertani Közlemények, 63(4), 91–105. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.4.91-105
Folyóirat szám
Rovat
Műhely

Hivatkozások

Apróné Laczó Katalin és Pitrik József (1998, szerk.): Szegedi Tanárképző Főiskola, 1873−1998. Történet; Almanach. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika, Németh József és Németh Zoltán (2004): Analízis II. feladatgyűjtemény – Többváltozós függvények, sorok. POLYGON Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika, Kovács Zoltán és Krisztin Német István (2007): Matematikai praktikum feladatgyűjtemény, POLYGON Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika (2008-2009): Elemi matematika tanítóknak. JGYF Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika és Szalay István (2011): Matematika műszaki szakoktató és matematika műveltségi területű tanító szakos hallgatók számára. TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005 MENTOR(h)ÁLÓ Projekt

Bagota Mónika, Krisztin Német István, Mártonffyné Dályay Zsuzsanna és Pintér Klára (2011): Játékos matematika alkotóműhely. TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005 MENTOR(h)ÁLÓ Projekt.

Bonifert Domonkos és Kovácsné Győri Ida (1987): Matematika a tanítók intenzív továbbképzéséhez. Tankönyvkiadó, Budapest.

C. Neményi Eszter és Somfai Zsuzsa (2009): A matematika tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/matematika-tantargy (2024.05.24.)

C. Neményi Eszter (1986): Útmutató az általános iskolai matematika tananyagának korrekciójához 1-4. osztály OPI, Budapest.

Csordás Mihály, Konfár László, Pintér Klára, Vincze Istvánné, Kozmáné Jakab Ágnes és Kothencz

Jánosné (2021-2022): Sokszínű matematika 5., 6., 7., 8. (10., 17., 15., 13. kiadás). Mozaik Kiadó, Szeged.

Csordás Mihály, Kosztolányi József, Kovács István, Pintér Klára, Urbán János és Vincze István

(2022-2023): Sokszínű matematika 9., 10., 11., 12. (10., 20. 19., 16. kiadás) Mozaik Kiadó, Szeged.

Gazsó István (1972): Transzformációk az általános iskolai tanulók számára. Tankönyvkiadó, Budapest.

Gosztonyi Katalin (2015): Hagyomány és reform az 1960-as és ’70-es évek matematikaoktatásában. Magyarország és Franciaország reformjainak összehasonlító elemzése. PhD értekezés. SZTE Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola.

Herendiné Kónya Eszter (2013, szerk.): A matematika tanítása az alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.

Jász Alajosné, Kelemen Jánosné, Lengyel Ferenc, Mosonyi Kálmán és Dr. Török Gyuláné (1966): Számtan – Mértan 5., 6., 7., Matematika 8. Tankönyvkiadó, Budapest.

Kiss Anna (2023): Komplex matematikaoktatás a XXI. században „Design research” oktatási kísérlet. PhD értekezés. ELTE TTK Matematikai Doktori Iskola.

Kovácsné Győri Ida (1979): Az 1. osztályos matematika tananyag szerkezeti elemzése. In: Tantárgyi és tantárgypedagógiai kutatások. Művelődési Minisztérium, Baja. 141–157.

Kovácsné Győri Ida (1981): Módszertani javaslatok, ajánlások a matematika 3. osztályos anyagának feldolgozásához. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 67–103.

Kovácsné Győri Ida (1982): Módszertani javaslatok, ajánlások a matematika 4. osztályos anyagának feldolgozásához. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 59–87.

Kovácsné Győri Ida (1983): A matematika tanítása az összevont osztályú tanulócsoportokban, különös tekintettel a 4. osztály tantervi anyagára. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 55–88.

Kovácsné Győri Ida (1984): A számtan tananyagának helye és szerepe a matematika tananyagában. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 75–114.

Kovácsné Győri Ida (1984): Az alsó tagozatos matematikaoktatás dokumentumainak és tanítási óráinak szerkezeti kérései. Előadás a III. Bajai Tantargypedagógiai Konferencián. Kézirat.

Krisztin Német István (2020): A természetes szám matematikai fogalmáról tanító szakos hallgatóknak. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Krisztin Német István (2022): Geometria a tanítóképzés matematika műveltségi területén. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Krisztin Német István (2023): Logika, halmazok és algebra a tanítóképzés matematika műveltségi területén. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Kunstár Jánosné dr. (1977): Feladatgyűjtemény az általános iskolai ideiglenes matematika tantervhez. Tankönyvkiadó, Budapest.

Miskolczi József (1990): Ábrázoló geometriai atlasz I, II. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán (1972): Gondolkodási hibák a matematikaórákon. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán (1974): Matematika játékok. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán és Vörös György (1975): A matematika tanítása. Tankönyvkiadó, Budapest.

Novák Lászlóné (1987): Útmutató az általános iskolai matematika tananyagának korrekciójához 5-8. osztály. OPI, Budapest.

Pálfalvi Józsefné (2019): Varga Tamás élete - A komplex matematikatanítási kísérlet. Typotex Kiadó, Budapest.

Pelle Béla (1973): Az általános iskolai matematikatanítási kísérletek eredményei. In: Köves József dr. (szerk.): 25 éves az általános iskolai tanárképzés - Jubileumi évkönyv a tanárképző főiskolák 25 éves fennállására. Budapest. 71–84.

Pelle Béla (1973): Geometria. Tankönyvkiadó, Budapest.

Pintér Klára, Pintér Lajos, Kosztolányi József és Makay Géza (1999): Matematikai problémakalauz I. POLYGON Kiadó, Szeged.

Pintér Klára (2010): Mathematical Problem Solving. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt.

Pintér Klára (2015): Matematika tantárgy-pedagógia. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_tantrgypedaggia/

Pintér Klára (2015): Matematika módszertan. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_mdszertan/

Pintér Klára (2015): Matematika I. (tantárgypedagógia) óvóképzős hallgatók számára. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_I._tantrgypedaggia/

Surányi János (1970): A matematikaoktatás korszerűsítésének néhány alapelve. In: Néhány hazai és külföldi kísérlet - Új utak a matematika tanításában. Tankönyvkiadó, Budapest. 7–53.

Szalay István (1995): Határérték, folytonosság, differenciálhatóság példatár (2. kiadás). JATEPress Kiadó, Szeged.

Szalay István (2003): Egyváltozós függvények differenciálása, Egyváltozós függvények integrálása, Többváltozós függvények. a Szerző honlapján.

Szalay István (2004): Gazdasági matematika. SZTE JGYTFK Szakképzési Füzetek 5. Leonardo Communications, Szeged.

Szalay István (2010): Matematika - tanító szakos hallgatók számára. Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged.

Szalay István (2018): 100 matematikafeladat kettős látásmódban − tanító szakos hallgatók és az 1−6. osztályban tanító pedagógusok számára. JGYF Kiadó, Szeged.

Szederkényi Antal (1979): Topológia (2. kiadás). Tankönyvkiadó, Budapest.

Szederkényi Antal és Vármonostory Endre (2004-2005): Lineáris algebra, Számelmélet, Klasszikus algebra, Absztrakt algebra. JGYF Kiadó, Szeged.

Szendrei János (1974): Az általános iskolai új tanterv-tervezete. Módszertani Közlemények, XIV. 1. sz. 36–39.

Szendrei János (1975): Algebra és számelmélet. Tankönyvkiadó, Budapest.

Szendrei János (1975): Új irányok a matematika tanításában. In: Vörös György dr. (szerk.): Szemelvénygyűjtemény a matematika tanításához (15. változatlan kiadás, 1995). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 9–14.

Szendrei János (1985): Az MM tanácsadó testület matematikai bizottság összesítő véleménye a matematikai korrekciós tervről. Kézirat. Szeged, 1985.11.15.

Szendrei János és Tóth Balázs (1996): Bevezetés a matematikai logikába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Szerényi Tibor (1971): Analízis. Tankönyvkiadó, Budapest.

Szilassi Lajos (2004): Síkgeometria, Térgeometria, Nemeuklideszi geometriák interaktív digitális jegyzetek. JGYTF Matematika Tanszék honlapja.

Szilassi Lajos (2018): A Bolyai-geometria szemléletesen; és más tananyagok. https://www.geogebra.org/u/szilassi

Vármonostory Endre (2007): Bevezetés a matematikába. POLYGON Kiadó, Szeged.

Vármonostory Endre (2008): Gazdasági matematika. Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged.

Vármonostory Endre (2010): Fundamentals of Mathematics. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt

Vármonostory Endre (2011): Elemi algebra. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt

Vörös György dr. (1995, szerk.): Szemelvénygyűjtemény a matematika tanításához (15. változatlan kiadás). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.