The Role of the JGYTF Mathematics Department in the Reform of Mathematics Education

Main Article Content

István Krisztin Német
Klára Pintér

Abstract

Starting in the 1960s, the “New Math” reform aimed at renewing mathematics education began in a wide range of countries. Hungary was also involved in this process from the beginning. In addition to the central organizations in Budapest, the Department of Mathematics of the JGYTF in Szeged also played an important role in the planning, implementation, evaluation and correction of the reform process. In this paper, we present the activities of the teachers of the Department of Mathematics of the JGYTF and SZTE JGYPK in relation to the preparation, implementation and the follow-up to the reform.

Article Details

How to Cite
Krisztin Német, I., & Pintér, K. (2023). The Role of the JGYTF Mathematics Department in the Reform of Mathematics Education. Módszertani Közlemények, 63(4), 91–105. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.4.91-105
Section
Műhely

References

Apróné Laczó Katalin és Pitrik József (1998, szerk.): Szegedi Tanárképző Főiskola, 1873−1998. Történet; Almanach. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika, Németh József és Németh Zoltán (2004): Analízis II. feladatgyűjtemény – Többváltozós függvények, sorok. POLYGON Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika, Kovács Zoltán és Krisztin Német István (2007): Matematikai praktikum feladatgyűjtemény, POLYGON Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika (2008-2009): Elemi matematika tanítóknak. JGYF Kiadó, Szeged.

Bagota Mónika és Szalay István (2011): Matematika műszaki szakoktató és matematika műveltségi területű tanító szakos hallgatók számára. TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005 MENTOR(h)ÁLÓ Projekt

Bagota Mónika, Krisztin Német István, Mártonffyné Dályay Zsuzsanna és Pintér Klára (2011): Játékos matematika alkotóműhely. TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005 MENTOR(h)ÁLÓ Projekt.

Bonifert Domonkos és Kovácsné Győri Ida (1987): Matematika a tanítók intenzív továbbképzéséhez. Tankönyvkiadó, Budapest.

C. Neményi Eszter és Somfai Zsuzsa (2009): A matematika tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/matematika-tantargy (2024.05.24.)

C. Neményi Eszter (1986): Útmutató az általános iskolai matematika tananyagának korrekciójához 1-4. osztály OPI, Budapest.

Csordás Mihály, Konfár László, Pintér Klára, Vincze Istvánné, Kozmáné Jakab Ágnes és Kothencz

Jánosné (2021-2022): Sokszínű matematika 5., 6., 7., 8. (10., 17., 15., 13. kiadás). Mozaik Kiadó, Szeged.

Csordás Mihály, Kosztolányi József, Kovács István, Pintér Klára, Urbán János és Vincze István

(2022-2023): Sokszínű matematika 9., 10., 11., 12. (10., 20. 19., 16. kiadás) Mozaik Kiadó, Szeged.

Gazsó István (1972): Transzformációk az általános iskolai tanulók számára. Tankönyvkiadó, Budapest.

Gosztonyi Katalin (2015): Hagyomány és reform az 1960-as és ’70-es évek matematikaoktatásában. Magyarország és Franciaország reformjainak összehasonlító elemzése. PhD értekezés. SZTE Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola.

Herendiné Kónya Eszter (2013, szerk.): A matematika tanítása az alsó tagozaton. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest.

Jász Alajosné, Kelemen Jánosné, Lengyel Ferenc, Mosonyi Kálmán és Dr. Török Gyuláné (1966): Számtan – Mértan 5., 6., 7., Matematika 8. Tankönyvkiadó, Budapest.

Kiss Anna (2023): Komplex matematikaoktatás a XXI. században „Design research” oktatási kísérlet. PhD értekezés. ELTE TTK Matematikai Doktori Iskola.

Kovácsné Győri Ida (1979): Az 1. osztályos matematika tananyag szerkezeti elemzése. In: Tantárgyi és tantárgypedagógiai kutatások. Művelődési Minisztérium, Baja. 141–157.

Kovácsné Győri Ida (1981): Módszertani javaslatok, ajánlások a matematika 3. osztályos anyagának feldolgozásához. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 67–103.

Kovácsné Győri Ida (1982): Módszertani javaslatok, ajánlások a matematika 4. osztályos anyagának feldolgozásához. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 59–87.

Kovácsné Győri Ida (1983): A matematika tanítása az összevont osztályú tanulócsoportokban, különös tekintettel a 4. osztály tantervi anyagára. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 55–88.

Kovácsné Győri Ida (1984): A számtan tananyagának helye és szerepe a matematika tananyagában. In: A szocialista nevelés szolgálatában - Korszerű tanulás összevont osztályú tanulócsoportokban. Kecskemét. 75–114.

Kovácsné Győri Ida (1984): Az alsó tagozatos matematikaoktatás dokumentumainak és tanítási óráinak szerkezeti kérései. Előadás a III. Bajai Tantargypedagógiai Konferencián. Kézirat.

Krisztin Német István (2020): A természetes szám matematikai fogalmáról tanító szakos hallgatóknak. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Krisztin Német István (2022): Geometria a tanítóképzés matematika műveltségi területén. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Krisztin Német István (2023): Logika, halmazok és algebra a tanítóképzés matematika műveltségi területén. JGYPK API Tanítóképző Tanszék.

Kunstár Jánosné dr. (1977): Feladatgyűjtemény az általános iskolai ideiglenes matematika tantervhez. Tankönyvkiadó, Budapest.

Miskolczi József (1990): Ábrázoló geometriai atlasz I, II. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán (1972): Gondolkodási hibák a matematikaórákon. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán (1974): Matematika játékok. Tankönyvkiadó, Budapest.

Mosonyi Kálmán és Vörös György (1975): A matematika tanítása. Tankönyvkiadó, Budapest.

Novák Lászlóné (1987): Útmutató az általános iskolai matematika tananyagának korrekciójához 5-8. osztály. OPI, Budapest.

Pálfalvi Józsefné (2019): Varga Tamás élete - A komplex matematikatanítási kísérlet. Typotex Kiadó, Budapest.

Pelle Béla (1973): Az általános iskolai matematikatanítási kísérletek eredményei. In: Köves József dr. (szerk.): 25 éves az általános iskolai tanárképzés - Jubileumi évkönyv a tanárképző főiskolák 25 éves fennállására. Budapest. 71–84.

Pelle Béla (1973): Geometria. Tankönyvkiadó, Budapest.

Pintér Klára, Pintér Lajos, Kosztolányi József és Makay Géza (1999): Matematikai problémakalauz I. POLYGON Kiadó, Szeged.

Pintér Klára (2010): Mathematical Problem Solving. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt.

Pintér Klára (2015): Matematika tantárgy-pedagógia. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_tantrgypedaggia/

Pintér Klára (2015): Matematika módszertan. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_mdszertan/

Pintér Klára (2015): Matematika I. (tantárgypedagógia) óvóképzős hallgatók számára. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Matematika_I._tantrgypedaggia/

Surányi János (1970): A matematikaoktatás korszerűsítésének néhány alapelve. In: Néhány hazai és külföldi kísérlet - Új utak a matematika tanításában. Tankönyvkiadó, Budapest. 7–53.

Szalay István (1995): Határérték, folytonosság, differenciálhatóság példatár (2. kiadás). JATEPress Kiadó, Szeged.

Szalay István (2003): Egyváltozós függvények differenciálása, Egyváltozós függvények integrálása, Többváltozós függvények. a Szerző honlapján.

Szalay István (2004): Gazdasági matematika. SZTE JGYTFK Szakképzési Füzetek 5. Leonardo Communications, Szeged.

Szalay István (2010): Matematika - tanító szakos hallgatók számára. Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged.

Szalay István (2018): 100 matematikafeladat kettős látásmódban − tanító szakos hallgatók és az 1−6. osztályban tanító pedagógusok számára. JGYF Kiadó, Szeged.

Szederkényi Antal (1979): Topológia (2. kiadás). Tankönyvkiadó, Budapest.

Szederkényi Antal és Vármonostory Endre (2004-2005): Lineáris algebra, Számelmélet, Klasszikus algebra, Absztrakt algebra. JGYF Kiadó, Szeged.

Szendrei János (1974): Az általános iskolai új tanterv-tervezete. Módszertani Közlemények, XIV. 1. sz. 36–39.

Szendrei János (1975): Algebra és számelmélet. Tankönyvkiadó, Budapest.

Szendrei János (1975): Új irányok a matematika tanításában. In: Vörös György dr. (szerk.): Szemelvénygyűjtemény a matematika tanításához (15. változatlan kiadás, 1995). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 9–14.

Szendrei János (1985): Az MM tanácsadó testület matematikai bizottság összesítő véleménye a matematikai korrekciós tervről. Kézirat. Szeged, 1985.11.15.

Szendrei János és Tóth Balázs (1996): Bevezetés a matematikai logikába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Szerényi Tibor (1971): Analízis. Tankönyvkiadó, Budapest.

Szilassi Lajos (2004): Síkgeometria, Térgeometria, Nemeuklideszi geometriák interaktív digitális jegyzetek. JGYTF Matematika Tanszék honlapja.

Szilassi Lajos (2018): A Bolyai-geometria szemléletesen; és más tananyagok. https://www.geogebra.org/u/szilassi

Vármonostory Endre (2007): Bevezetés a matematikába. POLYGON Kiadó, Szeged.

Vármonostory Endre (2008): Gazdasági matematika. Szegedi Egyetemi Kiadó, JGYF Kiadó, Szeged.

Vármonostory Endre (2010): Fundamentals of Mathematics. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt

Vármonostory Endre (2011): Elemi algebra. TÁMOP-4.1.2-08/1/C projekt

Vörös György dr. (1995, szerk.): Szemelvénygyűjtemény a matematika tanításához (15. változatlan kiadás). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.