"Úristen! Te, lányként?!" A nemek kultúrája egy felsőoktatási intézmény műszaki karain - a hallgatónők szemszögéből
Main Article Content
Absztrakt
Magyarországon a műszaki diplomások hiánya jellemzi a munkaerőpiac egyes szegmenseit, éppen ezért fontos stratégiai célként definiálódik a műszaki szakokra első helyen jelentkezők számának növelése. Ennek érdekében az egyik lehetséges megoldásnak a nők megnyerése tűnik e pályák számára, akik jelenleg erősen alulreprezentáltak a műszaki karok hallgatói között. Jelen kutatás arra kereste a választ, hogy mi jellemzi a nemek kultúrájának egyes elemeit egy felsőoktatási intézmény műszaki karain – a hallgatónők szemszögéből. Brigitte Liebig definícióját vettük alapul a nemek kultúrájának értelmezéséhez és a szervezet nemi kultúrájának elemeit összevetettük a szervezeten kívüli helyzettel. A tanulmány villamosmérnök, gépészmérnök és informatikus hallgatónőkkel folytatott fókuszcsoportos beszélgetések anyagát dolgozza fel ezen elemzési szempontok mentén. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy a vizsgálatba bevont hallgatónők ugyanazokkal a szakmai törekvéseiket megkérdőjelező mechanizmusokkal találkoztak a szervezeten belül, mint a „kinti” életük során. Bár sok hallgatónő úgy értékelte, hogy női mivoltának számos előnyét is megtapasztalhatta a szervezetben – így például a rájuk irányuló kiemelt figyelmet és nagymértékű segítőkészséget –, egyes esetekben ez azonban azzal párosult, hogy a tanárok mintegy megelőlegezték számukra a sikertelenséget a férfihallgatókkal összehasonlítva.