Likantrópiák: fiktív és mediális átváltozások poszthumanista vonatkozásai a Farkasok népe című animációs filmben

Main Article Content

László Borbála

Absztrakt

A tanulmány a Farkasok népe (Wolfwalkers, 2020) című animációs filmben megfigyelhető fiktív és mediális átváltozások poszthumanista olvasatát nyújtja. Az elemzés szerint a fiktív átváltozások a film főszereplőjét, a fiatal Robynt érintik, aki vadász édesapjával Írországba utazik, hogy segítsen elpusztítani az utolsó helyi farkas falkát. A kalandvágyó lány azonban összebarátkozik egy ősi farkasember-törzs leszármazottjával, Mebh-bel, majd egy (véletlen) farkasharapás útján ő maga is képessé válik arra, hogy éjszakánként farkas alakot öltsön. A tanulmány Robynt olyan szimpoetikus entitásként értelmezi, mely a humanista binárisok és hierarchiák helyett az ember és az állat, a természet és a civilizáció, valamint a férfi és a női lét közötti fluiditás elfogadásával, az ezekkel való kapcsolódási folyamatokban jön létre. A tanulmány a cselekmény szintjén a főszereplőben zajló átváltozásokat, míg a film vizuális szintjén a mediális átváltozásokat vizsgálja, melyek meghatározó szerepet játszanak a film által megjelenített poszthumán szubjektum és világkép kialakításában. Robyn jellem- és világképformálódását a film különböző képalkotási módszerek (kézi és digitális animáció), animációs irányzatok (európai lineáris-figurális és populáris amerikai irányzatok), művészettörténeti inspirációk (petroglifák; ősi kelta, amerikai indián, és európai művészet; középkori kódex- és faliszőnyegképek; modernista és szecessziós művészet), eljárás-imitációk (vízfesték és fametszet), valamint vonalak, formák, és színvilágok hibridizálásával teremti meg. Ezen megoldások miatt maga a médium is szimpoetikusnak tekinthető.

Article Details

Hogyan kell idézni
László, Borbála. 2024. „Likantrópiák: Fiktív és mediális átváltozások Poszthumanista vonatkozásai a Farkasok népe című animációs Filmben”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 14 (1):172-200. https://doi.org/10.14232/tntef.2024.1.172-200.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

László Borbála , Debreceni Egyetem

László Borbála negyedéves PhD hallgató a Debreceni Egyetem Irodalom- és Kultúratudományok Doktori Iskola angol irodalom- és kultúratudományi alprogramjában. Kutatási területe az animal studies, irodalmi és filmes szövegek poszthumán szempontból történő vizsgálata. Leginkább a kutyaábrázolások, illetve ezek fenomenológiai, biopolitikai és bioetikai vonatkozásai érdeklik. Kutatásában az ember-kutya kapcsolat filmes nyomait és transzformációit igyekszik feltérképezni fikciós és dokumentumfilmekben. E-mail: brbala.laszlo@gmail.com