Élelmiszer kiskereskedelmi láncok és helyi termékek kapcsolatának lehetőségei a posztszocialista térségben POSSIBILITIES OF RELATIONSHIP WITH FOOD RETAIL CHAINS AND LOCAL PRODUCTS IN THE POST SOCIALIST AREA
Main Article Content
Abstract
Ebben a tanulmányban először bemutatjuk a fogyasztásföldrajz néhány fő elemét, némileg szubjektíven, mivel már az élelmiszer-fogyasztást és a kiskereskedelmet is érintjük. Ezt követően a posztszocialista régiót jellemezzük a fogyasztásföldrajz szempontjából. Ezután elemezzük az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok jellemzőit és a helyi termékek jelenségének kérdését, elsősorban Magyarországra és Romániára összpontosítva. Az utolsó fejezetben e két jelenség kölcsönhatásait tárgyaljuk. A posztszocialista térségben az általános jövedelmi helyzet javulása eredményeként az ügyfelek szempontjai újraértékelődtek, és a hazai termékek iránti kereslet megnövekedett. Ezenkívül a piacgazdaság kialakulásával és a vállalkozási lehetőségek kibővítésével nőtt a helyi termékek kisebb volumenű előállítása és forgalmazása. Mindemellett már nem mehettek el szótlanul a nagyobb cégek sem, válaszreakcióként egyre több esetben figyelhető meg a nyíltan hirdetett helyi és hazai termékek megjelenése kínálatukban. Átfogóan egy pozitív folyamat kezdődött, mivel előnyös a helyi társadalmi érdekek (fogyasztói igény stb.), a helyi és globális környezeti feltételek (rövid távú szállítás stb.), valamint a helyi és nemzeti gazdasági érdekek (a helyi kistermelők életképessége stb.) szempontjából. Kérdésként az marad, hogy ez az egész mennyiben profitorientált (új igények kielégítése megéri-e, jó marketing számukra) és mennyiben a cégek társadalmi felelősségvállalásának fokozódása?
In this study, at first, we present some short, somewhat subjective elements of consumption geography that already affect food consumption and retail. Subsequently, the post-socialist region is characterized from the point of view of consumer geography. Then we collected the features of the food retail chains and the relevant issue of the local produce phenomenon, focusing mainly on Hungary and Romania. In the last chapter, we discuss the interplay between these two phenomena. In the post-socialist area, as a result of the improvement in the general income situation, customer aspects have been revaluated and demand for domestic products has increased. In addition, with the emergence of a market economy and the expansion of entrepreneurial opportunities, the production and distribution of small-scale local products has increased. However, larger companies were no longer silent, and in response, more and more openly advertised local and domestic products appeared in their offer. An overall positive process has started, since it benefits local social interests (consumer demand, etc.), local and global environmental conditions (short-range transport, etc.) and local and national economic interests (viability of local small producers, etc.). The question remains to what extent is this all profitable (is it worth meeting new needs, is it good marketing for them) and to what extent is the increase in corporate social responsibility.