The mysteries of financial culture and financial habits
DOI:
https://doi.org/10.14232/analecta.2021.1.88-95Keywords:
financial culture, financial attitude, financial habits, debit card, consciousness, long term savingsAbstract
In this research I will investigate the financial culture among the students of the Technical Faculty of University of Szeged. I will analyse the results of questionnaires about the alumni’s’ financial culture and financial habits. I aim to learn more about the student’s financial knowledge, debit card usage, savings and loan habits. Also, I research how the students demographic and social background impact their financial decisions and habits.
Downloads
References
A. Dunay, U. Swadzba, S. Vinogradov, B. Cs. Illés, Magyar egyetemi hallgatók pénzügyi tudatossága és vállalkozói attitűdje, Miskolc-Lillafüred, „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, October 15-16. 2015, pp. 516-528.
E. Hollóné Kacsó, J. Csugány, I . Kádek, T. Tánczos, A gazdálkodási-pénzügyi kultúra fejlesztésére való felkészítés a közgazdász tanár képzésben, A pénzügyi kultúra aktuális kérdései, különös tekintettel a banki szolgáltatásokra, Miskolc, 2017, pp. 39-53.
A. Hornyák, Attitűdök és kompetenciák a középiskolás diákok, mint potenciális banki ügyletek körében, Doktori (P.h.D.) értekezés, Nyugat-magyarországi Egyetem Sopron, 2015, pp. 16-18.
P. Kovács, B. Révész, G. Ország, A pénzügyi kultúra és attitűd mérése, „Marketing megújulás”, Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai, Szeged, 2014, pp. 439-447.
A. Atkinson , F. Messy, „A pénzügyi kultúra mérése: Az OECD / Nemzetközi Pénzügyi Képzési Hálózata (INFE) kísérleti kutatásának eredményei”, OECD Pénzügyi, Biztosítási és Magán-nyugdíjpénztári Műhelytanulmányok 15. OECD Publishing, 2012, pp. 14.
S. Shim, B. L. Barber, N. A. Card, J. J. Xiao, J. Serido, Financial Socialization of First-year College Students: The Roles of Parents, Work and Education, Journal of Youth Adolescence 39, 2010, pp. 1457–1470. https://doi.org/10.1007/s10964-009-9432-x
A. Furnham, Many sides to the coins, The psychology of money usage, Personality and Individual Differences, 5 (5), 1984, pp. 501–509. https://doi.org/10.1016/0191-8869(84)90025-4
A. B. Gresham, G. F. Fontenot, Different attitudes of the sexes toward money: an application of the money attitude scale In: Gordon P., Kellerman B. (szerk.), Advences in Marketing, Southwestern Marketing Association, 1989, pp. 380–384.
R. Lynn, The secret of the miracle economy, London: SAU, 1991.
P. Gróf, G. Süveges, J. Szemán, Felmérés a pénzügyi kultúráról a Miskolci Egyetemen, A pénzügyi kultúra aktuális kérdései, különös tekintettel a banki szolgáltatásokra, Miskolc, 2017, pp. 55-66.
B. Zsótér, Alma a fájától… A fiatalok pénzügyi szocializációját befolyásoló intergenerációs hatások a családban, PhD értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest, 2015, pp. 104.
Gy. Hampel, Információközlés diagramok használatával, Jelenkori társadalmi gazdasági folyamatok, Vol. 15. No. 3-4, 2020, 145-162. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.3-4.145-162
J. Ginavičienė, R. Vitkūnas, J. Gál, I. Bíró, Adapting a dual higher education system in Vilnius College of Technologies and Design: the case of University of Szeged, SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION Proceedings of the International Scientific Conference. 2020, 625-634.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (C) 2024 Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.