A pálya iránti motiváció a szakmaipedagógus-jelöltek körében
Main Article Content
Absztrakt
A szakképzés pedagógushiánya az elmúlt időszak intézkedései ellenére még mindig aggasztó, a tanárutánpótlás, a képzésbe belépők száma lehet ennek kulcsa. Érdemes ezért megvizsgálni a képzésbe lépők motívumait, hiszen a pályaszocializáció és a pályamotiváció egyértelműen fokozza a pályán maradás képességét. Tanulmányunkban azt kívántuk bemutatni, hogy hol tart a szakmaipedagógusi – szakoktatói és mérnöktanári – képzésben részt vevő hallgatók szakmai szocializációja, milyen jellemzőkkel lehet leírni azt, és hogyan segítheti elő szocializációjukat egy képző intézmény, hogy pedagógusi pályájukon sikeresek legyenek. A vizsgálat során mérnöktanár és szakoktató hallgatókat kérdeztünk meg online kérdőív segítségével pedagógus pályaválasztási szempontjaikról, pálya melletti elköteleződésükről és leendő pályájukról. A kérdőívet kitöltők adatait az IBM SPSS Statistics programmal értékeltük ki. Az elemzés során megállapítottuk, hogy a pedagógusjelöltek vonzódnak szakmájukhoz. Leggyakrabban ez a gyermekekkel végzett munka belső élvezetében mutatkozik meg, valamint a szakma iránti szenvedélyben: vonzza őket a munka érdekessége és az a meggyőződés, hogy alkalmasak a tanításra, azaz a tanítás megfelel a személyes képességeiknek. A hallgatókat jellemzően a szakma altruista természete is motiválja, ideértve azt a vágyat, hogy másokon segítsenek, és a gyerekek életére gyakorolt befolyásukon keresztül hozzájáruljanak a társadalmi hasznossághoz Az eredmények nyomán megállapíthattuk, hogy az oktatási intézményeknek is kiemelt jelentősége és szerepe van a szakmai szocializáció folyamatában.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Bacsa-Bán, A. (2021). Szakmai pedagógusok: Szakoktatók és mérnöktanárok a 21. század első évtizedeinek gyorsan változó világában. DUE Press.
Bacsa-Bán, A. (2022). Hozzáadott érték: egy felsőoktatási intézmény képzéseiben, DUE Press.
Brookhart, S. M., & Freeman, D. J. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37-60. https://doi.org/10.3102/ 00346543062001037. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Bruinsma, M., & Jansen, E. (2010). Is the motivation to become a teacher related to pre-service teachers' intentions to remain in the profession? European Journal of Teacher Education, 33(2), 185-200. https://doi.org/10.1080/ 02619760903512927 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Chesnut, S. R., & Burley, H. (2015). Self-efficacy as a predictor of commitment to the teaching profession: A meta-analysis. Educational Research Review, 15, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.001 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Chrappán, M. (2012). Elégedettség és mobilitási esélyek a pedagógusképzésben végzettek körében. In Garai, O. et al. (szerk.), Frissdiplomások 2011. Budapest: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. 231–263
Csermely, P., Fodor I., Joly, E. & Lámfalussy, S. (2009). Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány.
Dolton, P., Marcenaro, O., De Vries, R. & Po-Wen, S. (2018). Global Teacher Status Index. University of Sussex, Varkey Foundation. https://www.varkey-foundation.org/media/4790/gts-index-9-11-2018.pdf Utolsó letöltés: 2022. 08. 22.
Engler, Á. (2014): Hallgatói metszetek. A felsőoktatás felnőtt tanulói. Debrecen: Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ. https://core. ac.uk/download/pdf/42926996. pdf Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Eren, A., & Tezel, K. V. (2010). Factors influencing teaching choice, professional plans about teaching, and future time perspective: A mediational analysis. Teaching and Teacher Education, 26(7), 1416-1428. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.05. 001. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2014). Motivation for becoming a teacher and engagement with the profession: Evidence from different contexts. International Journal of Educational Research, 65, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.ijer. 2013.09.012. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Fónai, M.–Dusa, Á. R. (2014). A tanárok presztízsének és társadalmi státuszának változásai a kilencvenes és a kétezres években. Iskolakultúra, 14. (6.) 41–49.
Fray, L., & Gore, J. (2018). Why people choose teaching: A scoping review of empirical studies, 2007–2016. Teaching and Teacher Education, 75, 153–163.
Goldthorpe, J. H.–Hope, K. (1977). A foglalkozások minősítése és foglalkozáspresztízs. In Léderer, P. (szerk.), A foglalkozások presztízse. Gondolat Kiadó.
Hajdú, E. (2001). A harmadik évezred első nevelői lesznek, Új Pedagógiai Szemle, 51. (9.) 25–35. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00052/2001-09-ta-Hajdu-Harmadik.html Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Han, S.-W., Borgonovi, F., & Guerriero, S. (2018). What motivates high school students to want to be teachers? The role of salary, working conditions, and societal evaluations about occupations in a comparative perspective. American Educational Research Journal, 55(1), 3-39. https://doi.org/10.3102/ 0002831217729875. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Kállai G. & Szemerszki M. (2016) Pedagógushallgatók. In Fehérvári A. (szerk.), Pedagóguskutatások. Merre tart a pedagógusszakma. 9–52. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kerékgyártó, I. (2018). A pedagóguspálya presztízse. http://acta.bibl.u-szeged.hu/26449/1/modszertani_014_002_084-091.pdf Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Kilinc, A.–Watt, H. M. G.–Richardson, P. W. (2012). Factors influencing teaching choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40. (3.) 199–226.
Konig, J., & Rothland, M. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: Effects on general pedagogical knowledge during initial teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 289-315. https://doi.org/10. 1080/1359866X.2012.700045 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Kyriacou, C., & Coulthard, M. (2000). Undergraduates' views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26(2), 117-126. https://doi.org/10.1080/ 02607470050127036. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Manuel, J., & Hughes, J. (2006). ‘It has always been my dream’: Exploring pre-service teachers' motivations for choosing to teach. Teacher Development, 10(1), 5-25. https://doi.org/10.1080/13664530600587311. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Moran, A., Kilpatrick, R., Abbott, L., Dallat, J. & McClune, B. (2001). Training to teach: motivating factors and implications for recruitment, Evaluation and Research in Education 15.1, 17-32.
O’Brien, L. M. & Schillaci, M. (2002). Why do I want to teach, anyway? Utilizing autobiography in teacher education. Teaching Education 13, 25–40. doi: 10.1080/1047210120128564 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Pais, E. R. (2000). Pályaszocializáció a mérnöki diplomán innen és túl. PhD-értekezés, Pécs.
Paksi, B., Veroszta, Zs., Schmidt, A., Magi, A., Vörös, A., Endrődi-Kovács, V. & Felvinczi, K. (2015a). Pedagógus – pálya – motiváció. Egy kutatás eredményei. OH.
Paksi, B., Veroszta, Zs., Schmidt, A., Magi, A., Vörös, A. & Felvinczi, K. (2015b). Pedagógus – pálya – motiváció. II. OH.
Pinczésné Palásthy, I. (2019). Tanítójelöltek pályamotivációs sajátosságai. In Tóth, P., Horváth K., Maior, E., Bartal, M. & Duchon, J. (szerk.), Neveléstudományi kutatások a Kárpát-medencei oktatási térben 46–55. Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ – Partiumi Keresztény Egyetem Bölcsészettudományi és Művészeti Kar – Selye János Egyetem Tanárképző Kar.
Pusztai, G. (2015). Retenció és pályaszocializáció intézményfenntartó szerinti öszszehasonlításban – Az állami és felekezeti pedagógusképzés hosszútávú hatásai. In Pusztai, G. & Morvai, L. (szerk.), Pálya-modell. Igények és lehetőségek a pedagógus-továbbképzés változó rendszerében 195–206. Partium Kiadó.
Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27-56. https://doi.org/10.1080/ 13598660500480290. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Richardson, P. W., & Watt, H. M. (2010). Current and future directions in teacher motivation research. In The decade ahead: Applications and contexts of motivation and achievement 139-173. Emerald Group Publishing Limited.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Serow, R. C. (1993). Why teach? Altruism and career choice among nontraditional recruits to teaching. Journal of Research & Development in Education, 26(4), 197–204.
Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79-104
Szontagh P. (2020). Pedagógusjelöltek hivatás- és pályamotivációja a képzés különböző állomásain. Pedagógusképzés, 19(3-4), 29–57. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2020.3-4.02 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Szontagh, P. (2021). Hivatás- és pályamotiváció a Kárpát-medencei magyar tanítójelöltek körében. Magiszter, 19(1), 3–16.
Tóth, B. (2000). Néhány európai ország műszaki pedagógusképzésének összehasonlító elemzése. Ligatura.
Tóth, B.–Varga, L. (2001). Mérnökpedagógia. http://gep-ujsag.fw.hu/01sep/toth/tbvl.htm Utolsó letöltés: 2005. 01. 12.
Tőzsér, Z. (2014a). Mit keresnek a felnőttek az iskolapadban? Képzés és Gyakorlat, 12(5), 57–72.
Tőzsér, Z. (2014b). Részidősek a felsőoktatásban – Egy határon átnyúló régió részidős hallgatóinak a vizsgálata. PhD-értekezés, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar. https://doktori.hu/index.php?menuid=193&lang=HU&vid=14785 Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.
Young, B. J. (1995). Career plans and work perceptions of preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 11(3), 281-292. https://doi.org/10.1016/0742- 051X(94)00024-Z. Utolsó letöltés: 2023. 08. 10.