A szakmai pedagógusok pályaelhagyásának aspektusai
Main Article Content
Absztrakt
Magyarországon a közismereti és a szakmai tanárképzés történetileg egy tőről fakad, a két forma ugyanakkor jól elkülönül egymástól mind az intézményrendszerüket, mind szabályzásukat tekintve. Hazánkban a pedagóguspálya és a tanárképzés az elmúlt időszakban nagymértékben a fókuszba került. A szakma részéről azonban többnyire a közismereti tanárképzés, illetve a képzési struktúra volt a középpontban, ugyanakkor a szakmaipedagógus-képzést számos eltérő jellegzetessége és sajátossága miatt több szempontból speciálisan kell kezelni. A szakmaipedagógus-képzés aktuális nehézségeivel és kérdéseivel foglalkozó kutatások csak kevés alkalommal kerültek fókuszba. A tanulmányban bemutatott áttekintés célja e hiány pótlása. Több hazai publikáció is született a képzések történetével kapcsolatban (Ballér, 1985; Orosz, 1991; Tóth és Varga, 2002), és megjelentek a tartalmi és módszertani elemzések is, de az elmúlt egy évtizedben leginkább a képzésbe belépő hallgatókkal és az intézményekkel kapcsolatos kutatások jelentek meg (Bacsa-Bán, 2014; Tóth, 2011). A szakmai pedagógusok helyzete a pályaelhagyás tekintetében is igen speciálisnak mondható. Írásunk célja, hogy ismertessük a szakmaipedagógus-képzés történeti aspektusait, külön kiemelve a gyakorlatok fontosságát a képzésben, bemutassuk a tanártársadalom ezen speciális csoportjának helyzetét nemzetközi viszonylatban, és külön fókuszba helyezzük azon sajátosságokat, melyek a pedagógus-pályaelhagyás jelenségét új megvilágításba helyezik. Tehát szándékunk egy helyzetkép felállítása szakmai pedagógusokról a pályaelhagyás tekintetében. Eredményeink megerősítik a pályaelhagyás feltárt okait, amelyek kiegészülnek a szakmaipedagógus- képzés sajátos aspektusaival.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Antalka, Á. (2011). Pedagógusok kiégése. Magiszter, 9(4). http://epa.uz.ua/03900/03976/00032/pdf/EPA03976_magiszter_2011_04_080-087.pdf Utolsó letöltés: 2022. 04. 20.
Bán, A. & Mészáros, A. (2003). A mérnöktanári diploma munkaerő-piaci értéke, Szakképzési Szemle, 2003/I.
Bacsa-Bán, A. (2014). Mérnöktanárok a pedagóguspályán In Ősz, R. (szerk.) Empirikus kutatások a szakképzésben és a felsőoktatás-pedagógiában. 235 p. Székesfehérvár: DSGI. Pp. 41–52
Bacsa-Bán, A. (2019). A szakmai pedagógusok (pedagógusi) pálya elhagyásának vizsgálata több dimenzióban. Opus et Educatio, 6(3). http://www.epa.hu/02700/02724/00021/pdf/EPA02724_opus_et_educatio_2019_02_257-269.pdf Utolsó letöltés: 2020. 04. 12.
Bacsa-Bán, A. (2019). A szakmai pedagógusok (pedagógusi) pálya elhagyásának vizsgálata több dimenzióban 2. Opus et Educatio, 6(3). http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/334/577 Utolsó letöltés: 2021. 05. 14.
Bacsa-Bán, A. (2021). Szakmai pedagógusok. Szakoktatók és mérnöktanárok a 21. század első évtizedeinek gyorsan változó világában. DUE Press, Dunaújváros.
Barber, M., & Mourshed, M. (2007). Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? https://mek.oszk.hu/09500/09575/09575.pdf Utolsó letöltés: 2021. 11. 08.
Ballér, E. (1985). Pedagógiai felkészítés a szakmai tanárképzésben. Szakképzési Szeme, 3. Pp. 28–35.
Benedek, A. & Szabóné Berki, É. (2011). Szakmai tanárképzés-tradíciók és új késztetések. In: Szakmai tanárképzés: múlt – jelen – jövő. Konferencia dokumentumok FKK Füzetek 7. In Hrubos, I. & Pfister, É. (szerk.): Nemzetközi felsőoktatási Kutatások Központja Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar. Budapest: AULA Kiadó Kft. 2011.
Berki, É. (2011). Képzés-fejlesztés a szakmai tanárképzésben. Opus et Educatio, 2. évfolyam. 3. szám.
Deák, Z. (2009). A pedagógusok munkája. Tanári pálya és életkörülmények. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tanari-palya/pedagogusok-munkaja Utolsó letöltés: 2020. 04. 21.
Di Blasio, B. & Szigeti, M. V. (2022). Hallgatói kiégés szindróma a poszt-COVID-19 időszakban. Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2(1), 5–17. https://doi.org/10.14232/kapocs.2022.1.5-17 Utolsó letöltés: 2023. 09. 12.
Gordon Győri, J. & Oláhné Téglási, I. (2015). „Egy jó tanárra mindenki emlékszik” – a tanári pálya népszerűsítésének módszerei egy nemzetközi vizsgálat tükrében. A tanárképzés jövőjéről. In Horváth H., a. & Jakab, G. (szerk.) Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/a_tanarkepzes_jovojerol_3.pdf Utolsó letöltés: 2020. 03. 20.
Kocsis, M. & Sági, M. (szerk.). (2012). Pedagógusok a pályán. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztó Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/pedagogusok_a_palyan.pdf Utolsó letöltés: 2020. 03. 26.
Kozma, T. (2001). Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Maslach, C., Schaufeli, W., & Leiter, M. (2001). Job Burnout. Annu Rewiev of Psychology, 52(1), 397-422.
Mihály, I. (2002). A tanári hivatás és a munkaerőpiac. Új Pedagógiai Szemle, 52(6), 90-99.
Orosz, L. (1991). A műszaki pedagógusok képzésének története in: A szakmai pedagógusok képzésének története Magyarországon. Oktatáskutató Intézet, Budapest, 9-54.
Ónody, S. (2001). Kiégési tünetek (burnout szindróma) keletkezése és megoldási lehetőségei. Új Pedagógiai Szemle, 2001(05). http://epa.oszk.hu/00000/00035/00049/2001-05-ta-Onody-Kiegesi.html Utolsó letöltés: 2021. 05. 05.
Paksi, B., Veroszta, Zs., Schmidt, A., Magi, A., Vörös, A., Endrődi-Kovács, V., & Felvinczi, K. (2015). Pedagógus – pálya – motiváció: Kutatási tapasztalatok a pályamotiváció és a lelki egészség vizsgálata alapján I. kötet. Budapest: Oktatási Hivatal. https://viselkedeskutato.hu/index.php?option=com_attachments&task=download&id=51&lang=hu Utolsó letöltés: 2020. 01. 14.
Polónyi, I. (2019). Az életpályamodell bevezetése után. Új Pedagógiai Szemle, 69(5-6), 115-129. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-eletpalyamodell-bevezetese-utan Utolsó letöltés: 2022. 03. 14.
Toth, Á. & Pentélenyi, P. (2013). 40 Years of Technical Teacher Training in Hungary
https://online-journals.org/index.php/i-jep/article/view/2459
Utolsó letöltés: 2020. 12. 12.
Tóth, B-né. (1999). A műszaki pedagógusképzés fejlesztése. Ligatura Kiadó, Vác.
Tóth, B-né. (2000). A mérnökpedagógia kihívásai a XXI. században. Szakképzési Szemle, 2000/I.
Tóth, B-né & Varga, L. (2002). Mérnökpedagógia és mérnöktanár-képzés in Az oktatás mint befektetés PTE PMMFK Konferenciakötet, Pécs.
Tóth, P. (2010). A mérnöktanárképzés helyzete a Bologna folyamatot követően II., Szakoktatás, 2010/IX.
Tóth, P. (2011). A szakmaipedagógus-képzés kihívásai napjainkban. In: Óbuda University e-Bulletin. 2. (1.) http://www.uni-obuda.hu/e-bulletin/TothPeter_2.pdf Utolsó letöltés: 2023. 03. 11.
Tóth, P. (2013). A szakmai tanárképzés helyzete napjainkban In Bábosik, I. (szerk.) Az iskola optimalizálásának lehetőségei. 304 p. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 223-234.
Sági, M. (2015). Pedagógus karrierminták. Educatio, 24(1), 83-97. https://epa.oszk.hu/01500/01551/00071/pdf/EPA01551_ecucatio_2015_1_083-097.pdf Utolsó letöltés: 2022. 01. 20.
Szivák, J. (2004). A kezdő pedagógus. In Falus, I. (szerk.), Didaktika. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó 409-512.
Veroszta, Zs. (2012). A tanári pályaelhagyás szaktárgyi mintázata. Educatio, 2012(4), 607-618.
Varga, J. (2005). A pedagógus szakokra jelentkezők és a pedagóguspályán elhelyezkedő pályakezdők jellemzői. In Hermann Z. (szerk.) Hatékonysági problémák a közoktatásban. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/pedagogus-szakokra-jelentkezok-es-pedagoguspalyan-elhelyezkedo-palyakezdok-jellemzoi Utoksó letöltés: 2022. 02. 19.
Varga, A. (2015). Esélyegyenlőség és inklúzió az iskolában. In Varga, A. (szerk.), A nevelésszociológia alapjai 241-271. Pécs: PTE BTK Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék Wlislocki Henrik Szakkollégium. http://mek.oszk.hu/14500/14566/html/index.html Utolsó letöltés: 2021. 01. 15.
/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm Utolsó letöltés: 2023. 09. 12.