A kanadai (ontariói) és a magyar iskolapszichológia-modell összehasonlításának tanulságai

Main Article Content

Borbáth Katalin

Absztrakt

Jelen írás esszenciáját – a teljesség igénye nélkül – a kanadai (ontariói) és a magyar oktatási és iskolapszichológiai rendszer lényegesnek ítélt hasonlóságai, anomáliái, valamint a hasonlóságon belüli különbözőségei adják. Ezek kiemelése lényeges pontokra enged rávilágítani. A következőkben az ontariói iskolapszichológiai rendszer és multidiszciplináris team munkáját vetjük össze a magyar iskolapszichológiai protokoll által előírt és a gyakorlatban is működő együttműködési elemekkel. A hiányosságok kapcsán szót ejtünk a jelen nehézségekkel küzdő szakmapolitikai állapotáról is. A magyar szakmapolitikai modell megújításához támpontként szolgálhat a nemzetközi fősodorhoz tartozó ontariói modell néhány kiemelt és hazai viszonyok között is jól használható eleme.

Letöltések

Article Details

Hogyan kell idézni
Borbáth, K. (2024). A kanadai (ontariói) és a magyar iskolapszichológia-modell összehasonlításának tanulságai. Iskolakultúra, 34(11), 64–86. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.11.64
Rovat
Szemle

Hivatkozások

Berninger VW., Stage SA., Smith DR. & Hildebrand D. (2001): Assessment for reading and writing intervention: A Three-Tier model for prevention and remediation. Handbook of Psychoeducational Assessment, 195–223.

Borbáth K., (szerk.: Martonné, T. M.) (2006): Kőbányai felmérés a pedagógusok iskolapszichológia iránti attitűdjéről in: Módszertani tükör, 2006, Kőbányai Nevelési Tanácsadó,

Brovokich M. & Dirsmith J. (2021): Multitiered systems of support in early childhood [Research summary]. National Association of School Psychologists.

Cole ed.-Kokai ed. (2021) Consultation and Mental Health Interventions in School Settings, Publisher: Hogrefe Publishing GmbH

Côté,A-M., Dean, M., Ford, L., Hai,T., Kokai,M., Lean,D., Ph.D., MacPhee,A., Mureika,J., Newton Montgomery, J., Rahimi, D., Richards, Shaw, S., Spice, K., Wagner, R., Walker, P., Wilson,S., (2022): Mental Health Care for Canadian Children and Youth-The Role of the School Psychologist, A Position Paper of the Canadian Psychological Association (

Ercse,K., 2018: AZ ÁLLAM ÁLTAL ÖSZTÖNZÖTT, EGYHÁZASSZISZTÁLT SZEGREGÁCIÓ MECHANIZMUSA in :Én vétkem, Helyzetkép az oktatási szegregációról szerk: Fejes József Balázs, Szűcs Norbert, Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged

Flack,R., Makai, L., Láng, A.(2023): „HIÁBA LÉTEZIK ISKOLAPSZICHOLÓGIA TÖBB ÉVTIZEDE, MÉG MINDIG NEM TUD AZZAL FOGLALKOZNI, AMIVEL IGAZÁN KELLENE…”. MAGYARORSZÁGI ISKOLAPSZICHOLÓGUSOK ÉLETPÁLYA-PERSPEKTÍVÁINAK KVALITATÍV ELEMZÉSE A KIÉGÉS, A REZILIENCIA ÉS A MENTÁLHIGIÉNÉ TÜKRÉBEN1,2, Alkalmazott Pszichológia, 25(2): 7–34

https://ispaweb.org/2021/07/08/final-draft-of-revised-code-of-ethics-to-vote-for-on-the-ga-on-july-15-2/letöltve

Kende, Á., (2024) : Berényi Eszter: A középiskolai felvételi köré egész iparág épült, ami eleve a magas státuszú családok használnak https://qubit.hu/2024/01/29/berenyi-eszter-a-kozepiskolai-felveteli-kore-egesz-iparag-epult-amit-eleve-a-magas-statuszu-csaladok-hasznalnak, letöltve: 2024.02.19.

Katona, N. (2019): Iskola- és óvodapszichológia (1986–2016) 421in: (Pléh, Cs. szerk.): A pszichológiatörténet-írás módszerei és a magyar pszichológiatörténet, Gondolat Kiadó

Kokai,M., Lean,D., C. Lennox, C., (2013) Professional Practice Guidelines for School Psychologists in Ontario, Ontario Psychological Association Canadian Psychological Association

Kokai_Czapár_M_AzIP_konzultációs_modellje (2023), Paper Presentation, ELTE, PPK, Országos Módszertani Bázis előadás http://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.elte.hu/index.php/bazis-rendezenyek-letoltheto-anyagai/letöltve 2023.04.12.

Kovai, M.,(2022):Mire (lehetne) jó a kritikai pszichológia?Avagy néhány gondolat a magyarországi pszichoterápiáról, Fordulat, 2. 31.63-90old.

https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/8615f0642888805693ff027c1cee219e6243dcd6/megtekintes. letöltve 2023.08.04.

(https://www.nasponline.org/Documents/Research%20and%20Policy/Research%20Center/2023_RR-DB_Ratio-Students-to-SPs-21-22.pdf LETÖLTVE 2023.08.04)

(www.nasp.org.School-Based Mental Health Services,2016 , letöltve 2023.08.04.)

Németh, Á. (2020): Új adatok a magyar serdülőkorúak egészséget befolyásoló szokásairól és egészségi állapotáról Egészségfejlesztés, LXI. évfolyam, 1. szám

N. Kollár- Szabó, É. (2021): Az iskolapszichológia és a pszichológiaoktatás szerepe, Alkalmazott Pszichológia, 21: 3 pp. 75-97., 23 p. (2021)

N. Kollár, K.(2022):Ester Cole – Maria Kokai (Eds): Consultation and mental health interventions in school settings: A scientist-practitioner’s guide Magyar Pszichológiai Szemle, 77/1/ 145–149

Radó,P. 2022: Közoktatás és politika, Noran Libro kiadó

Óvoda-iskolapszichológus állásfoglalás http://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.el te.hu/index.php/2023/04/12/2022-10-28-allasfoglalas/ letöltve 2023.04.12.

PISA 2022 RESULTS (VOLUME I) © OECD 2023/a

PISA 2022 RESULTS (VOLUME II) © OECD 2023/b

Szabó., É. − N. Kollár, K. − Hujber Tamásné (2015): Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás szakszolgálati protokollja Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest,

Unicef Magyarország mentálhigiénés javaslat https://unicef.hu/wp-content/uploads/2021/09/unicef_magyarorszag_covid-19_mentalhigienes_javaslat.pdf, letötlve, 2023.04.12.)

Vaillancourt, T., Szatmari, P. (2022): Child Development, Major Disruptive Events—

/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-, oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról.

https://peopleforeducation.ca/wp-content/uploads/2018/01/Guidance-report-2018.pdfletöltve 2024.01.26 :

https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/oktatasi-adatok-2022-2023-elozetes-adatok/index.html letöltve 2024.01.26