A TikTok és YouTube Shorts hatása a tizenévesek figyelmére Elméleti és módszertani háttér egy lehetséges megközelítéshez
Main Article Content
Absztrakt
A tizenévesek sajátos agyi érési folyamatai, a kamaszkor speciális szociális ás érzelmi kihívásai és a TikTok és YouTube Shorts appok szakszerűen a felhasználók bevonására tervezett felülete mind hozzájárulnak ahhoz, hogy ezek a gyors tempójú, rövid videók megosztására épülő appok egyre népszerűbbek a kamaszok körében. Egyre többször hallható, hogy ezen appok túlzott használata folytán csökken a kamaszok fókuszált figyelme, nem képesek a tanagyagra koncentrálni, ám a téma empirikus vizsgálata még várat magára. Jelen kutatási terv ezt a fejlődés pszichológiai kutatásban fellehető hézagot kívánja betölteni azzal, hogy megvizsgálja, van-e összefüggés a gyors tempójú, rövid időtartamú videókhoz kapcsolódó fogyasztási szokások és a tananyagra való figyelem minősége között a tizenéves korosztályban. A tervezett kvázi-experimentális kutatás résztvevői egy multi-kulturális dél-angliai nagyvárosban tanuló 13-15 éves középiskolás diákok. N=105 (45-55% nő, 45-55% férfi).