Élményalapú tanulás – avagy modellek és játékok a történelem és a természettudományos tárgyak képességfejlesztésre épülő oktatásában

Main Article Content

Mucsiné Erdei Mónika

Absztrakt

A tanulásban akadályozott tanulók felső tagozatos oktatásában jelentős szerepet kap az idő- és térszemlélet fejlesztése, valamint az elvont fogalmak kialakítása. A történelem, a természettudományos tárgyak elsajátítása az egyik legnehezebb terület a sajátos nevelési igényű tanulók számára, így a gyógypedagógus számára is kihívást jelentő feladat a tananyagtartalmak szemléletessé tétele, az elsajátítás támogatása. Írásomban hallgatói munkák segítségével mutatok példát az orientáció különböző területeinek fejlesztési lehetőségeire, az élményekre épülő oktatásra.

Article Details

Hogyan kell idézni
Mucsiné Erdei, M. (2023). Élményalapú tanulás – avagy modellek és játékok a történelem és a természettudományos tárgyak képességfejlesztésre épülő oktatásában. Módszertani Közlemények, 63(2), 58–70. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.2.58-70
Folyóirat szám
Rovat
Műhely

Hivatkozások

Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest. http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo/kftart.html (2023.03.20.)

Csapó Benő és Szabó Gábor (2012): Tartalmi keretek a természettudomány diagnosztikus értékeléséhez. https://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/termeszettudomany_tartalmi_keretek. pdf (2023.03.22.)

Csíkszentmihályi Mihály (2013): Az öröm művészete. Flow a mindennapokban. Libri Könyvkiadó, Budapest.

Fazekasné Fenyvesi Margit (2009): Az orientációs képesség fejlesztése. Főiskolai jegyzet. https:// www.studocu.com/hu/document/szegedi-tudomanyegyetem/gyogypedagogiai-alapismeretek/ jegyzet-az-orientacios-kepesseg-fejlesztese/2349361 (2023.03.17.)

Hart, R. A. és Moore, G. T. (1973): The Development of Spatial Cognition: A Review. In: R. M. Downs és D. Stea (szerk.): Image & environment: Cognitive mapping and spatial behavior. AldineTransaction. 246–288.

Gyarmathy Éva (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.

Kolb, D. A. (1984): Experiential Education: Experience as the Source of Learning. PrenticeHall, New Jersey. Makádi Mariann, Radnóti Katalin,

Róka András és Victor András (2015): A természetismeret tanítása és tanulása. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/74952 (2023.03.18.)

Mesterházi Zsuzsa és Szekeres Ágota (2019, szerk.): A nehezen tanuló gyerekek iskolai nevelése. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest.

Molnár Katalin (2016): Élményalapú környezeti nevelés. http://publicatio.uni-sopron. hu/771/1/06_Molnar_Katalin_u.pdf (2023.03.22.)

Papp-Szabó Zsuzsanna (2022): Tanulásban akadályozott tanulóknak a természettudományos tantárgyak tanítása játékok felhasználásával. Szakdolgozat. SZTE JGYPK Gyógypedagógus- képző Intézet, Szeged.

Pethő Éva (1983): Válogatás Carl Rogers műveiből. In: Szekeres Józsefné, Polgár Zsuzsanna és Sarlós Katalin: Pszichológiai tanácsadás a pályaválasztásban. Módszertani füzetek. 27. kötet. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest.