Resztoratív szemléletű konfliktuskezelés és környezeti nevelés az óvodai gyakorlatban
Main Article Content
Absztrakt
A társadalom egészében, a kisebb közösségek és az egyének szintjén is napról napra számtalan vitás helyzetet élünk meg. Egyre égetőbb igény jelentkezik az összeütközések alternatív megoldására. A nevelési és oktatási intézményeknek kiemelt szerepet kell vállalniuk a konfliktusok kezelési módjainak bemutatásában. Ennek oka, hogy a közösségben számtalan lehetőség nyílik ezen technikák elsajátíttatására, gyakorlására. Az óvodában tudatos, tervezett pedagógiai ráhatásokkal elérhetjük, hogy a rendezési módok során kialakult pozitív személyiségjegyek tartósan formálják a gyermekek jellemét. Publikációm célja a resztoratív szemléletű konfliktuskezelés óvodai alkalmazhatóságának, módjainak és eredményeinek bemutatása. Az óvodapedagógusi munkám tapasztalatait osztom meg.
Article Details
Hivatkozások
Geskó Sándor és Kun Zsuzsa (é. n.): Konfliktuskezelés. https://konszenzus.org/wp-content/uploads/ AVR/index.html (2023.05.27.)
Kerényi Mária (2005): Resztoratív technikák. In: Fehér Márta, Kiss Tamás, Szebényi Csilla és Tallér Júlia (szerk.): Például… Pedagógusok gyakorlati példái a fejlesztésközpontú szemlélet iskolai megvalósítására. Sulinova Kht., Pilisborosjenő. 69–70.
Negrea Vidia (2011): Az áldozattá váló gyermekek segítése az iskolában resztoratív technikákkal. https://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.elte.hu/dokumentumok/Negrea-Vidia_ %C3%81ldozatok-segit%C3%A9se.pdf (2023.05.27.)
Pungor Adrián (2023): Beporzók napja. Országos Magyar Méhészeti Egyesület weboldala. http:// www.omme.hu/beporzok-napja-5 (2023.05.27.)
Szarka Emese Dr. (2010): Szokatlan és/vagy nehéz konfliktuskezelési technikák. In: Téglásy Katalin és F. Kárpát Kinga (szerk.): Fejlődés és fejlesztés az óvodában: Módszertani ajánlás a kompetencialapú óvodai neveléshez. Raabe Kiadó, Budapest. 1–34.