Restorative conflict management and environmental education in kindergarten practice

Main Article Content

Mária Bodnárné Fülöp

Abstract

In the whole society, at the level of smaller communities and individuals, we experience countless controversial situations every day. There is an increasingly pressing need for alternative solutions to collisions. Education and training institutions must play a prominent role in presenting conflict management methods. The reason for this is that there are countless opportunities to learn and practice these techniques in the community. With conscious, planned pedagogical influences in the kindergarten, we can achieve that the positive personality traits formed during the arrangement methods permanently shape the children’s character. The purpose of my publication is to present the suitability, methods and results of conflict management with a restorative approach in kindergarten. I share the experiences of my work as a kindergarten teacher.

Article Details

How to Cite
Bodnárné Fülöp, M. (2023). Restorative conflict management and environmental education in kindergarten practice. Módszertani Közlemények, 63(3), 98–104. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.98-104
Section
Műhely

References

Geskó Sándor és Kun Zsuzsa (é. n.): Konfliktuskezelés. https://konszenzus.org/wp-content/uploads/ AVR/index.html (2023.05.27.)

Kerényi Mária (2005): Resztoratív technikák. In: Fehér Márta, Kiss Tamás, Szebényi Csilla és Tallér Júlia (szerk.): Például… Pedagógusok gyakorlati példái a fejlesztésközpontú szemlélet iskolai megvalósítására. Sulinova Kht., Pilisborosjenő. 69–70.

Negrea Vidia (2011): Az áldozattá váló gyermekek segítése az iskolában resztoratív technikákkal. https://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.elte.hu/dokumentumok/Negrea-Vidia_ %C3%81ldozatok-segit%C3%A9se.pdf (2023.05.27.)

Pungor Adrián (2023): Beporzók napja. Országos Magyar Méhészeti Egyesület weboldala. http:// www.omme.hu/beporzok-napja-5 (2023.05.27.)

Szarka Emese Dr. (2010): Szokatlan és/vagy nehéz konfliktuskezelési technikák. In: Téglásy Katalin és F. Kárpát Kinga (szerk.): Fejlődés és fejlesztés az óvodában: Módszertani ajánlás a kompetencialapú óvodai neveléshez. Raabe Kiadó, Budapest. 1–34.