Tabutémák és megjelenési formáik a kortárs magyar mesékben

Main Article Content

Csőgér Lilla

Absztrakt

Tanulmányomban a kortárs magyar mesékben megjelenő tabusított tartalmakat és jelenségeket térképezem fel. A trianguláció módszerével, kvalitatív kutatási eljárással vizsgáltam meg a gyermekirodalmi tabu kérdéseit, középpontba állítva a stigmatizált tartalmak szakirodalmi fellelhetőségét, valamint a tabu fogalmát, funkcióit, megjelenésének lehetséges okait ‒ kísérletet téve a fogalmi ellentmondások tisztázására. A kutatáshoz készült interjúk, a szülői kérdőív és a tartalomelemzés segítségével feltérképeztem a szülők gyermekirodalmi művekre vonatkozó választásait, melyeknek fő fókusza a kényesnek tekintett nevelési helyzetekkel való megküzdés. A dolgozat területekre bontva tekinti át a tabutémákat feldolgozó mesekönyvek iránti igényt, valamint a minőségi irodalom iránti igényt, továbbá a könyvkiadás adaptív formálódását, alkalmazkodását. A megjelenített problémakörök a jövőbeli neveléstudományi kutatások tervezéséhez nyújthatnak támpontokat.

Article Details

Hogyan kell idézni
Csőgér, L. (2023). Tabutémák és megjelenési formáik a kortárs magyar mesékben. Módszertani Közlemények, 63(3), 112–128. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.112-128
Folyóirat szám
Rovat
Mappa

Hivatkozások

Barnowski-Geiser, Waltraut (2020): Apa, anya, pia. Magyar Máltai Szeretetszolgálat, Budapest.

Bartos Erika (2018): Születés. Móra Könyvkiadó, Budapest.

Balázs Imre József, Dragomán György, Egressy Zoltán, Erdős Virág, Grecsó Krisztián, Háy János, Kádár Annamária, Kiss Judit Ágnes, Kiss Ottó, Lackfi János, Mechler Anna, Szabó T. Anna, Tamás Zsuzsa és Tótth Krisztina (2021): Tesókönyv. Manó Könyvek Kiadó, Budapest.

Balázs Géza (2009): Nyelvi tabuk a médiában. In: Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 36. köt.). Tanulmányok a kommunikációtudomány köréből= Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Communicationis (A médianyelv bulvárosodása). 76-80.

Bálint Ágnes (1971): Mazsola és Tádé. Holnap Kiadó, Budapest.

Csőgér Lilla (2022): Tabutémák megjelenése a kortárs magyar mesékben. Szakdolgozat. Kézirat. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest.

Czeigler Orsolya (2008): Az élet dolgai – Én? Te? – Mi! Saxum Kiadó, Kaposvár.

Fagerström, Grethe és Hanssom, Gunilla (1977): Peti, Ida és Picuri. Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest.

Finy Petra (2009): A tesó-ügy. Pagony Kiadó, Budapest.

Izard, Carroll E. (2007): Basic Emotions, Natural Kinds, Emotion Schemas, and a New Paradigm. Perspectives of Psychological Science, 2. 3. sz. 260–280.

Kádár Annamária (2012): Mesepszichológia: Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó, Budapest.

Kiss Judit Ágnes (2020): Babaróka kistestvére. Pagony Kiadó, Budapest.

Mérei Ferenc és V. Binét Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Gondolat Könyvkiadó, Budapest.

Monchaux, Marie-Claude (1971): A sehány éves kislány. Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest.

Pacskovszky Zsolt és Rigler Ilona (2013): Hogyan élheted túl, ha minden a testvéred körül forog? Móra Könyvkiadó, Budapest.

Ranschburg Jenő (2006): Áldás vagy átok? Gyerekek a képernyő előtt. Saxum Kiadó, Kaposvár.

Révész Emese (2021): A gyerekeknek azért nem érdemes beszélni a halálról, mert úgysem értik. https://igyic.hu/tanari/a-gyerekeknek-azert-nem-erdemes-beszelni-a-halalrol-mert-ugysem- ertik.html?fbclid=IwAR0R7lkUwn7Up5RQHDPclyhYmN0A5TC7roqZ4LmpW1DL7wkO- AFOGHLGV9c (2022.02.09.)

Sántha Kálmán (2010): A trianguláció és az MTMM-mátrix kapcsolata a pedagógiai kutatásban. Iskolakultúra, 20. 7-8. sz. 54−62.

Schneider, Liane (2010): Bori és a kistestvér. Manó Könyvek Kiadó, Budapest.

Schweiz, Sucht (2020): Lurkó. Magyar Máltai Szeretetszolgálat, Budapest.

Varga Emőke, Pusztai Virág és Turcsányi Enikő (2021, szerk.): Tabu a gyermekirodalomban. Magyar Gyermekirodalmi Intézet, Budapest.