A személyre szabott nevelés az óvodai nevelésben. Az egyéni tanulási út alkalmazási lehetősége
Main Article Content
Absztrakt
Az óvodai pedagógiai munkát meghatározó alaptétel, hogy az óvodás gyermekek között tapasztalható különbözőség természetes jelenség. A nevelési folyamatban kihívást jelent, hogy az ismereteikben, önszabályozásukban, szocializáltságukban, kognitív képességeik-készségeik fejlettségi szintjében rendkívül színes képet mutató gyermekek együttnevelése során hogyan valósíthatók meg az Óvodai nevelés országos alapprogramjának személyre szabott nevelést preferáló elképzelései. Melyek ezek a pedagógiai munkánkat meghatározó alapelvek? Az óvodai nevelés során alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell illeszkednie, a gyermek egyéni készségeinek, képességeinek kibontakozását kell segítenie, s e folyamatnak az egyéni sajátosságokra, eltérő fejlődésütemre tekintettel kell megvalósulnia (363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról). Ezt a szemléletet elfogadva, a konstruktivizmus és az adaptív nevelés elveit érvényesítő egyéni tanulási út alkalmazása jelentheti a személyre szabott nevelés megvalósításának egyik lehetőségét. Nagy szükség van erre a szemléletre, hiszen a személyre szabott pedagógia alkalmazása nemcsak a különleges bánásmódot igénylő gyerekek számára teremt jobb esélyeket, hanem minden kisgyermek szempontjából előnyösen javítja a nevelés minőségét. Az iskolai gyakorlatban már jól ismert lehetőség az egyéni tanulási út alkalmazása. Írásunkban azokat az elméleti elgondolásokat mutatjuk be, melyek ennek az eljárásnak az óvodai nevelésben történő alkalmazását támogatják.