A kommunikációba vetett bizalom kapcsolata az énhatékonysággal és az önértékeléssel fiatal felnőttek körében

Main Article Content

Szél Erzsébet
Kóródi Kitti

Absztrakt

révén elhisszük, hogy a számunkra és rólunk nyújtott információ igaz, az információt nyújtó személyek pedig hitelesek és megbízhatók. Tanulmányunkban fiatal felnőttek körében vizsgáljuk a kommunikációban megélt bizalom kapcsolatát az énhatékonysággal és a rezilienciával. A vizsgálat 627 fiatal felnőtt bevonásával történt, ebből 180 férfi (29%) és 447 nő (71%). A minta átlagéletkora 23,75 év (SD=3,42). A kutatás során alkalmazott mérőeszközök: Episztemikus bizalom, bizalmatlanság és hiszékenység kérdőív, Rosenberg Önértékelés Skála (RSES-H) és az Általános énhatékonyság skála (GSES). Korrelációs vizsgálatunk nem talált kapcsolatot az episztemikus bizalom és az énhatékonyság, valamint az önértékelés között, az episztemikus hiszékenység azonban mindkét változóval közepes erősségű, negatív irányú kapcsolatban áll, míg az episztemikus vigilancia esetén szignifikáns korrelációt találtunk az önértékeléssel. Regressziós vizsgálatunk alapján a dolgozó fiatalok csoportjában az episztemikus hiszékenység közel azonos mértékben befolyásolja az önértékelés mértékét, mint azoknál a fiataloknál, akik csak a tanulmányaikkal vannak elfoglalva, míg a tanulmányaik mellett munkát vállalók jobban ki vannak téve az episztemikus bizalmatlanság negatív hatásainak. Kutatásunk jelentősége úttörő szemléletében ragadható meg. Kevés azon vizsgálatok száma, amelyek az egészséges populáció körében vizsgálják az episztemikus bizalom sajátosságait. Eredményeink alapján ezek a jellegzetességek nemcsak a pszichés zavarokban érintett betegeknél érvényesülnek, hanem az elmélet az egészséges populációra is általánosítható.

Article Details

Hogyan kell idézni
Szél, E., & Kóródi, K. (2023). A kommunikációba vetett bizalom kapcsolata az énhatékonysággal és az önértékeléssel fiatal felnőttek körében. Módszertani Közlemények, 63(3), 40–54. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.40-54
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok

Hivatkozások

Allison, Elisabeth és Fonagy Peter (2016): When Is Truth Relevant? The Psychoanalytic Quarterly, 85. 2. sz. 275–303. https://doi.org/10.1002/psaq.12074 (2023.06.03.)

Arnett, Jeffrey Jensen (2000): Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55. 5. sz. 469–480. https://doi.org/10.1037/0003- 066X.55.5.469 (2023.06.03.)

Bowlby, John (2009): A biztos bázis. Animula Kiadó, Budapest.

Campbell, Chloe, Tanzer, Michal, Saunders, Rob, Booker, Thomas, Allison, Elisabeth, Li, Elisabeth, O’Dowda, Claire, Luyten, Patrick és Fonagy, Peter (2021): Development and validation of a self-report measure of epistemic trust. PloS One, 16. 4. sz. e0250264. https://doi. org/10.1371/journal.pone.0250264 (2023.06.03.)

Csibra Gergely és Gergely György (2007): Társas tanulás és társas megismerés: A pedagógia szerepe. Magyar Pszichológiai Szemle, 62. 1. sz. 5–30. https://doi.org/10.1556/mpszle.62.2007.1.2 (2023.06.03.)

Erikson, Erick (1991): Az életciklus: Az identitás epigenezise. In: Erikson, Erick (szerk.): A fiatal Luther és más írások. Gondolat Kiadó, Budapest.

Fonagy Peter, Luyten Patrick és Allison, Elisabeth (2015): Epistemic petrification and the restoration of epistemic trust: A new conceptualization of borderline personality disorder and its psychosocial treatment. J Pers Disord, 29. 5. sz. 575–609. https://doi.org/10.1521/ pedi.2015.29.5.575 (2023.06.03.)

Fonagy Peter és Campbell Chloe (2017): Mentalizing, attachment and epistemic trust: How psychotherapy can promote resilience. Psychiatria Hungarica, 32. 3. sz. 283–287.

Fonagy Peter, Luyten, Patrick, Allison, Elisabeth és Campbell, Chloe (2017): What we have changed our minds about: Part 2. Borderline personality disorder, epistemic trust and the developmental significance of social communication. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 4. 9. sz. https://doi.org/10.1186/s40479-017-0062-8 (2023.06.03.)

Fonagy Peter, Luyten, Patrick, Allison, Elisabeth és Campbell, Chloe (2019): Mentalizing, Epistemic Trust and the Phenomenology of Psychotherapy. Psychopathology, 52. 2. sz. 94–103. https://doi.org/10.1159/000501526 (2023.06.03.)

Fonagy Peter, Allison, Elisabeth és Campbell, Chloe (2020): Mentalizáció, reziliencia és episztemikus bizalom. In: Bateman, A. és Peter Fonagy: A mentalizáció alap terápia kézikönyve. Oriold és Társai, Budapest. 83–104.

Hauser, Stuart T., Allen, Joseph P. és Golden, Eve (2006): Narrative in the Study of Resilience. The Psychoanalytic Study of the Child, 61. 1. sz. 205–227. https://doi.org/10.1080/00797308. 2006.11800771 (2023.06.03.)

Kampling, Hanna, Kruse, Johannes, Lampe, Astrid, Nolte, Tobias, Hettich, Nora, Brähler, Elmar, Sachser, Cedric, Fegert, Jorg M., Gingelmaier, Stephan, Fonagy Peter, Krakau, Lina, Zara, Sandra és Riedl, David (2022): Epistemic trust and personality functioning mediate the association between adverse childhood experiences and posttraumatic stress disorder and complex posttraumatic stress disorder in adulthood. Frontiers in Psychiatry, 13. sz. http://dx.doi. org/10.3389/fpsyt.2022.919191 (2023.06.03.)

Kim, Hae-Young (2013): Statistical notes for clinical researchers: Understanding standard deviations and standard errors. Restorative dentistry and endodontics, 38. 4. sz. 263–265. https://doi.org/10.5395/rde.2013.38.4.263 (2023.06.03.)

Kopp, Mária, Schwarzer, Ralpf és Jerusalem, Matthias (1993): Hungarian questionnaire in psychometric scales for cross-cultural self-efficacy research. Zentrale Universitats Druckerei der FU Berlin.

Liotti, Marianna, Milesi, Alberto, Spitoni, Grazia Fernanda, Tanzilli, Annalisa, Speranza, Anna Maria, Parolin, Laura, Campbell, Chloe, Fonagy, Peter, Lingiardi, Vittorio és Giovanardi, Guido (2023): Unpacking trust: The Italian validation of the Epistemic Trust, Mistrust, and Credulity Questionnaire (ETMCQ). PLOS ONE, 18. 1. sz. e0280328. https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0280328 (2023.06.03.)

Locati, Francesca, Milesi, Aéberto, Conte, Federica, Campbell, Chloe, Fonagy Peter, Ensink, Karin és Parolin, Laura (2022): Adolescence in lockdown: The protective role of mentalizing and epistemic trust. Journal of Clinical Psychology, 79. 4. sz. 1–16. https://doi.org/10.1002/ jclp.23453 (2023.06.03.)

Luyten, Patrick és Fonagy Peter (2022): Integrating and differentiating personality and psychopathology: A psychodynamic perspective. Journal of Personality, 90. 1. sz. 75–88. https://doi. org/10.1111/jopy.12656 (2023.06.03.)

Rosenberg, Morris (1965): Rosenberg self-esteem scale (RSE). Acceptance and commitment therapy. Measures package, 61. 52. sz. 18.

Sallay Viola, Martos Tamás, Földvári Mónika, Szabó Tünde és Ittzés András (2014): A Rosenberg Önértékelés Skála (RSES-H): Alternatív fordítás, strukturális invariancia és validitás= Hungarian version of the Rosenberg self-esteem scale (RSES-H): An alternative translation, structural invariance, and validity. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 15. 3. sz. 259–275. https://doi.org/10.1556/Mental.15.2014.3.7 (2023.06.03.)

Schröder-Pfeifer, Paul, Talia, Alessandro, Volkert, Jama és Taubner, Svenja. (2018): Developing an assessment of epistemic trust: A research protocol. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome, 21. 3. sz. 121-131. DOI: 10.4081/ripppo.2018.330 (2023.06.03.)

Sperber, Dan, Clément, Fabrice, Heintz, Christophe, Mascaro, Olivier, Mercier, Hugo, Origgi, Gloria és Wilson, Deidre (2010): Epistemic Vigilance. Mind and Language, 25. 4. sz. 359– 393. https://doi.org/10.1111/j.1468-0017.2010.01394.x (2023.06.03.)