Seprű, pálca, fakanál A boszorkányság és a nőkérdés a filmvásznon

Main Article Content

Hódosy Annamária

Absztrakt

A nők társadalmi szerepével kapcsolatos kérdések a legtöbb boszorkány témájú filmben dominálnak. A 80-as évek óta többnyire a boszorkányság azon elgondolása válik az ábrázolás alapjává, amely a mágikus képességekkel rendelkező nőket az „engedetlenség” mintapéldányaiként, a patriarchális elnyomás harcias ellenzékeként, de legalábbis semmiféle kényszernek nem engedelmeskedő, öntudatos és ambiciózus és pozitív figurákként ábrázolja. A boszorkány-filmek ábrázolásmódja ettől azonban még korántsem lesz homogén: afeminizmus trendjei és ellentrendjei, az éppen divatos vagy kívánatos nőképek változása jól megfigyelhető bennük. A tanulmány az elmúlt pár évtized olyan közönségfilmjeit vizsgálja, mint A salemi boszorkányok, az Átkozott boszorkák, a Bűvölet, a Londoni rémtörténetek, A boszorkányvagy a Boszorkányvadászokés A hetedik fiú, és bemutatja, hogy a (nem történeti igényű) filmekben a jó boszorkányokkal többnyire olyan gonosz boszorkányok kerülnek szembe, akiknek az előbbiekkel ellentétben az az ismérvük, hogy „egyenjogúbbak” próbálnak lenni, mint a férfiak, és többnyire női vezetésű világuralomra törnek. Így a „femináci” gyűlölt figurájának képviseletében szolgálnak a társadalmi feszültségek bűnbakjaként, amivel egyszersmind lehetőséget adnak arra is, hogy „jó boszi” nővéreik, akik egy sokkal visszafogottabb, konvencionálisabb nőiséget képviselnek, kívánatosabbnak tűnhessenek fel.

Article Details

Hogyan kell idézni
Hódosy, Annamária. 2019. „Seprű, pálca, fakanál: A boszorkányság és a nőkérdés a filmvásznon”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 9 (1):51-78. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/tntef/article/view/33870.
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Hódosy Annamária, Szegedi Tudományegyetem

HÓDOSY ANNAMÁRIA magyar-angol és összehasonlító irodalomtudomány szakon végzett a Szegedi Tudományegyetemen. Tagja volt a posztstrukturalista irodalomtudományt Magyarországon népszerűsítő deKON csoportnak (1992–2004). PhD dolgozatát Shakespeare szonettjeiről írta 2001-ben. Fő kutatási területe a gender, a szexualitás és a retorika viszonya a premodernista irodalomban és a populáris filmben. Jelenleg ökokritikával és ökocinekritikával foglalkozik. 2018-ban megjelent könyve, a BIOMOZI populáris filmeket elemez ökokritikai/ökofeminista szempontból. Számos tanulmánya jelent meg a deKON Könyvekben az Ictus/JATE Irodalomelméleti Csoport gondozásában, a Literatura és a Tiszatáj folyóiratokban és az Apertura, Film-Vizualitás-Elmélet e-folyóiratban. E-mail: hodosy.annamaria@gmail.com.