A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata Michelle Obama és Orsós Zsuzsanna önéletrajzi narratíváiban és egészségnevelési projektjeik
Main Article Content
Absztrakt
Chantal Jaquet Osztály-köztiek: A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata (2014, 2023) című könyvében új filozófiai fogalmat alkot, az osztály-köztiek fogalmát. Az osztály-köztiek átmenetet képeznek két szociológiai értelemben vett osztály között, egyik csoportba sem megbízhatóan tartozó személyek. Jaquet szerint az osztály-köztiek megtörik a társadalmi reprodukció szabályos folyamatát, de nem kérdőjelezik meg a reprodukció jelenségét, hanem megerősítik azt, mert megmutatják az átmenetben érintett csoportok identitásának határait. A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata az osztály-köztiek élettörténetében mutatkozik meg. Jaquet az osztály-köztiek tapasztalatát komplex politikai, gazdasági, társadalmi, családi és egyéni érdekek és célok hálózatában értelmezi, főleg önéletrajzokra és auto-etnográfiára vonatkoztatva. A tanulmány Jaquet „osztály-köztiek” fogalmát használja fel Michelle Obama Így lettem c. önéletrajzírásának és Orsós Zsuzsanna interjúkban megfogalmazott életrajzi narratívájának leírására és összevetésére. A dolgozat a rassz, az osztály, a nemi hovatartozás, a család, az iskola és a gazdasági tényező szerepét elemzi a társadalmi reprodukció megtörésének folyamatában. Amellett, hogy megállapítja a két elbeszélő osztály-közötti társadalmi pozícióját és meghatározottságait, azt a kérdést teszi fel, hogy milyen pozitív szerepet kap az osztály-közötti lét Obama és Orsós egészségnevelési projektjeiben. A dolgozat hipotézise, hogy az „egészség” fogalma mindkét esetben jóval túlnyúlik az egészség passzív fizikai és mentális elképzelésén. Az egészség és annak nevelése mindkét osztály-közötti elbeszélő számára aktív társadalmi öngondoskodást jelent, melynek lehetséges hosszabbtávú egyik eredménye a társadalmi reprodukció megtörése.