A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata Michelle Obama és Orsós Zsuzsanna önéletrajzi narratíváiban és egészségnevelési projektjeik

Main Article Content

Kovács Ágnes Zsófia

Absztrakt

Chantal Jaquet Osztály-köztiek: A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata (2014, 2023) című könyvében új filozófiai fogalmat alkot, az osztály-köztiek fogalmát. Az osztály-köztiek átmenetet képeznek két szociológiai értelemben vett osztály között, egyik csoportba sem megbízhatóan tartozó személyek. Jaquet szerint az osztály-köztiek megtörik a társadalmi reprodukció szabályos folyamatát, de nem kérdőjelezik meg a reprodukció jelenségét, hanem megerősítik azt, mert megmutatják az átmenetben érintett csoportok identitásának határait. A társadalmi reprodukció megtörésének folyamata az osztály-köztiek élettörténetében mutatkozik meg. Jaquet az osztály-köztiek tapasztalatát komplex politikai, gazdasági, társadalmi, családi és egyéni érdekek és célok hálózatában értelmezi, főleg önéletrajzokra és auto-etnográfiára vonatkoztatva. A tanulmány Jaquet „osztály-köztiek” fogalmát használja fel Michelle Obama Így lettem c. önéletrajzírásának és Orsós Zsuzsanna interjúkban megfogalmazott életrajzi narratívájának leírására és összevetésére. A dolgozat a rassz, az osztály, a nemi hovatartozás, a család, az iskola és a gazdasági tényező szerepét elemzi a társadalmi reprodukció megtörésének folyamatában. Amellett, hogy megállapítja a két elbeszélő osztály-közötti társadalmi pozícióját és meghatározottságait, azt a kérdést teszi fel, hogy milyen pozitív szerepet kap az osztály-közötti lét Obama és Orsós egészségnevelési projektjeiben. A dolgozat hipotézise, hogy az „egészség” fogalma mindkét esetben jóval túlnyúlik az egészség passzív fizikai és mentális elképzelésén. Az egészség és annak nevelése mindkét osztály-közötti elbeszélő számára aktív társadalmi öngondoskodást jelent, melynek lehetséges hosszabbtávú egyik eredménye a társadalmi reprodukció megtörése.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kovács, Ágnes Zsófia. 2024. „A társadalmi Reprodukció megtörésének Folyamata Michelle Obama és Orsós Zsuzsanna önéletrajzi narratíváiban és egészségnevelési Projektjeik”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 14 (1):38-55. https://doi.org/10.14232/tntef.2024.1.38-55.
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Kovács Ágnes Zsófia , Szegedi Tudományegyetem

Kovács Ágnes Zsófia az SZTE Amerikanisztika Tanszékének habilitált docense, irodalomtörténész. Kutatási területei Henry James protomodern prózája és késői korszaka, a modern amerikai irodalom kontextusai, kortárs amerikai multikulturális irodalom és populáris irodalom, narratíva-elméletek. Friss kutatása Edith Wharton utazási írásait térképezi fel. Két könyve jelent meg, a The Function of the Imagination in the Writings of Henry Jame (2006) és a Literature in Contex (2010). Eddig öt tudományos kötet szerkesztésében vett részt. Az AMERICANA, TNTeF, és az Acta Philologia (Kolozsvár) szerkesztőbizottsági tagja. E-mail: akovacs@lit.u-szeged.hu