Labdarúgó akadémisták rekrutációjának és elégedettségének vizsgálata a fővárosi és a vidéki akadémiák tükrében

Main Article Content

Absztrakt

Az utóbbi időben a honi labdarúgó akadémiákkal kapcsolatos kutatások egyre népszerűbbé válnak, noha maga a magyar labdarúgó akadémiai rendszer immáron közel 18 éves múltra tekint vissza hazánkban. A pedagógiai aspektusokat fókuszba helyező vizsgálatok azonban manapság is kevésbé preferáltak a kutatók részéről, hiszen az akadémistákat egyelőre kevesebb ilyesféle vizsgálat érintette, így a szakirodalom is korlátozott ilyen tekintetben. Jelen kutatásunkban azonban az ezekben az intézményekben fejlődő fiatal növendékek vizsgálata jelenik meg. Célunk konkrétan az volt jelen tanulmány megírásával, hogy terepmunka segítségével az általunk kiválasztott hat akadémiában (Debreceni Labdarúgó Akadémia, Diósgyőri Labdarúgó Akadémia, Békéscsabai Labdarúgó Akadémia, Sándor Károly Labdarúgó Akadémia, Magyar Futball Akadémia, UTE Labdarúgó Akadémia) az ottani akadémisták rekrutációját és elégedettségét vizsgáljuk meg a fővárosi és a vidéki intézmények tükrében.
Kutatásunkhoz a kérdőíves lekérdezés módszerét alkalmaztuk, amely segítségével összesen 560 labdarúgó akadémistát sikerült megszólaltatnunk.
Az eredményeink alapján több esetben is szignifikáns különbségeket véltünk felfedezni az egyes akadémiák akadémistáinak válaszai között. Az intézmények között szignifikáns különbségek mutatkoztak az akadémisták rekrutációját (p=0,000), a növendékek elégedettségét az egyes intézmények felszereltségét (pályák, öltözők, eszközök) (p=0,000), illetve a saját edzőik szakmai felkészültségét (p=0,004) illetően is.  
Eredményeink segítségével betekintést tudunk nyerni az egyes honi labdarúgó akadémiai intézmények sajátos világába, ezáltal megismerhetjük az ott fejlődő fiatalok véleményeit az akadémiák ellátottságáról, esetleges hiányosságairól.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Rábai, D. (2019). Labdarúgó akadémisták rekrutációjának és elégedettségének vizsgálata a fővárosi és a vidéki akadémiák tükrében. Iskolakultúra, 29(10), 85–97. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.10.85
Rovat
Tanulmány

Hivatkozások

Bognár József, Trzaskoma, Bicsérdy Gabriella, Révész László, Géczi Gábor (2006). A szülők szerepe a sporttehetség-gondozásban. Kalokagathia, 1-2, 86-95.
Christensen, M.K. (2009). “An Eye for Talent”: Talent identification and the “Practical Sense” of Top Level Soccer Coaches. Sociology of Sport Journal, 26, 365-382.
Csáki István, Bognár József, Trzaskoma-Bicsérdy Gabriella, Zalai Dávid, Mór Ottó, Révész László, Géczi Gábor (2013). A sportágválasztás, a tehetséggondozás és az edző sportoló kapcsolat vizsgálata elit utánpótláskorú labdarúgók körében. Magyar Sporttudományi Szemle, 14 (55), 9- 16.
Fenyő Imre & Rábai Dávid (2016). A sporttehetség-gondozás jogszabályi környezete – a sportakadémiák Magyarországon. In Kovács Klára (szerk.), Értékteremtő testnevelés: Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát medencei fiatalok életében. Debrecen: CHERD-H, Debreceni Egyetemi Kiadó. 65- 88.

Gősi Zsuzsanna & Sallói István (2017). Rögös út a sportkarrier: A fiatal magyar labdarúgók karrieresélyei. Magyar Sporttudományi Szemle, 18 (72), 11-19.
Harwood, C., Drew, C. G., Knight, C. J. (2010). Parental stressors in professional youth football academies: a qualitative investigation of specialising stage parents. Qualitative Research in Sport and Exercise, 2 (1), 39-55.
Mills, A., Butt, J.,Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30 (15), 1593–1604.
Orosz Róbert (2009). A labdarúgó tehetség kibontakozását befolyásoló pszichológiai tényezők vizsgálata. PhD-értekezés. Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola, Debrecen.
Platts, C. (2012). Education and welfare in professional football academies and centres of excellence: A sociological study. PhD thesis. University of Chester. Forrás: https://chesterrep.openrepository.com/cdr/bitstream/10034/253657/35/ch is+platts.pdf (Letöltés dátuma: 2017. 12. 1.)
Rábai Dávid (2018a). A magyar sportpolitika legfőbb jellemzői, intézkedései 1945-től kezdődően a rendszerváltásig és napjainkig, különös tekintettel a labdarúgás sportágára. Különleges Bánásmód, 4 (1), 7‒17.
Rábai Dávid (2018b). Lila-fehér mezben – egy fővárosi és egy vidéki labdarúgó akadémia neveléstudományi megközelítésű vizsgálata, összehasonlítása. Iskolakultúra, 3-4, 66-76.
Rábai Dávid (2019a). Labdarúgó akadémisták pedagógiai fókuszú, pilot jellegű kérdőíves vizsgálata. Magyar Sporttudományi Szemle, 80, 28-35.
Rábai Dávid (2019b): A Sándor Károly Labdarúgó Akadémia és a Debreceni Labdarúgó Akadémia megalakulásának összehasonlító vizsgálata. Kultúra és közösség. X. évfolyam, 2019/II, 35-43.
Forrás: http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2019/2/04_R%C3%A1bai_2019_02.pdf (Utolsó látogatás: 2019.08.04.)
Sagar, S. S., Busch, K. B., Jowett, S. (2010). Success and Failure, Fear of Failure, and Coping Responses of Adolescent Academy Football Players. Journal of Applied Sport Psychology, 22, 213-230.
Zsilák Tibor (2013). Hogyan tovább, futballakadémiák? Világgazdaság. File: https://www.vg.hu/velemeny/hogyan-tovabb-futballakademiak-409472/ (Utolsó látogatás: 2019. 07. 20.)