Footballer Students Recruitment and the Examination of His Satisfaction the Metropolitan and in the Rural Academies’ Mirror

Main Article Content

Abstract

Recently, research on hungarian football academies has become increasingly popular, although the Hungarian football academy’s system has a history of nearly 18 years in Hungary. However, research focusing on pedagogical aspects is still less preferred by researchers today, as academics have so far been less affected by such research, and the literature is limited in this regard. Our current research reveals the study of young footballers developing in these institutions. Specifically, our aim was to write the present study that with the help of fieldwork in the six academies of our choice (Debrecen Football Academy, Diósgyőr Football Academy, Békéscsaba Football Academy, Károly Sándor Football Academy and Hungarian Football Academy) there, in the context of capital and rural institutions.


For our research we used the questionnaire survey method, which allowed us to speak to a total of 560 young footballers.


On the basis of our results, we found that in several cases significant differences between the responses of the footballers in each academy. Significant differences were found between the institutions regarding the recruitment of footballers (p = 0.000), the satisfaction of the students with regard to the equipment (fields, changing rooms, equipment) of each institution (p = 0.000) and the professional skills of their coaches (p = 0.004).


With the help of our results, we can gain insight into the specific world of each football academies, and we can know the views of young people about the state of supply and shortcomings of the academies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rábai, D. (2019). Footballer Students Recruitment and the Examination of His Satisfaction the Metropolitan and in the Rural Academies’ Mirror . Iskolakultúra, 29(10), 85–97. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.10.85
Section
Study

References

Bognár József, Trzaskoma, Bicsérdy Gabriella, Révész László, Géczi Gábor (2006). A szülők szerepe a sporttehetség-gondozásban. Kalokagathia, 1-2, 86-95.
Christensen, M.K. (2009). “An Eye for Talent”: Talent identification and the “Practical Sense” of Top Level Soccer Coaches. Sociology of Sport Journal, 26, 365-382.
Csáki István, Bognár József, Trzaskoma-Bicsérdy Gabriella, Zalai Dávid, Mór Ottó, Révész László, Géczi Gábor (2013). A sportágválasztás, a tehetséggondozás és az edző sportoló kapcsolat vizsgálata elit utánpótláskorú labdarúgók körében. Magyar Sporttudományi Szemle, 14 (55), 9- 16.
Fenyő Imre & Rábai Dávid (2016). A sporttehetség-gondozás jogszabályi környezete – a sportakadémiák Magyarországon. In Kovács Klára (szerk.), Értékteremtő testnevelés: Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát medencei fiatalok életében. Debrecen: CHERD-H, Debreceni Egyetemi Kiadó. 65- 88.

Gősi Zsuzsanna & Sallói István (2017). Rögös út a sportkarrier: A fiatal magyar labdarúgók karrieresélyei. Magyar Sporttudományi Szemle, 18 (72), 11-19.
Harwood, C., Drew, C. G., Knight, C. J. (2010). Parental stressors in professional youth football academies: a qualitative investigation of specialising stage parents. Qualitative Research in Sport and Exercise, 2 (1), 39-55.
Mills, A., Butt, J.,Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30 (15), 1593–1604.
Orosz Róbert (2009). A labdarúgó tehetség kibontakozását befolyásoló pszichológiai tényezők vizsgálata. PhD-értekezés. Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola, Debrecen.
Platts, C. (2012). Education and welfare in professional football academies and centres of excellence: A sociological study. PhD thesis. University of Chester. Forrás: https://chesterrep.openrepository.com/cdr/bitstream/10034/253657/35/ch is+platts.pdf (Letöltés dátuma: 2017. 12. 1.)
Rábai Dávid (2018a). A magyar sportpolitika legfőbb jellemzői, intézkedései 1945-től kezdődően a rendszerváltásig és napjainkig, különös tekintettel a labdarúgás sportágára. Különleges Bánásmód, 4 (1), 7‒17.
Rábai Dávid (2018b). Lila-fehér mezben – egy fővárosi és egy vidéki labdarúgó akadémia neveléstudományi megközelítésű vizsgálata, összehasonlítása. Iskolakultúra, 3-4, 66-76.
Rábai Dávid (2019a). Labdarúgó akadémisták pedagógiai fókuszú, pilot jellegű kérdőíves vizsgálata. Magyar Sporttudományi Szemle, 80, 28-35.
Rábai Dávid (2019b): A Sándor Károly Labdarúgó Akadémia és a Debreceni Labdarúgó Akadémia megalakulásának összehasonlító vizsgálata. Kultúra és közösség. X. évfolyam, 2019/II, 35-43.
Forrás: http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2019/2/04_R%C3%A1bai_2019_02.pdf (Utolsó látogatás: 2019.08.04.)
Sagar, S. S., Busch, K. B., Jowett, S. (2010). Success and Failure, Fear of Failure, and Coping Responses of Adolescent Academy Football Players. Journal of Applied Sport Psychology, 22, 213-230.
Zsilák Tibor (2013). Hogyan tovább, futballakadémiák? Világgazdaság. File: https://www.vg.hu/velemeny/hogyan-tovabb-futballakademiak-409472/ (Utolsó látogatás: 2019. 07. 20.)