Roma Mentor Projekt: a Barát-modell

Main Article Content

Péter Bogdán
Judit Némethné Végh

Abstract

A Roma Mentor Projekt című pedagógiai kísérletnek kevés a szakirodalma Magyarországon, pedig olyan programról van szó, amely méltán kaphatna nagyobb figyelmet is. A kísérlet elemei rendkívüli módon hasonlítanak a Tanoda-modellre, de azzal az eltéréssel, hogy amíg – ideális esetben – a Tanoda-modell egy oktatási intézményen kívüli inter- és multikulturális közeg, amelyben infrastrukturális keretek között teremtik meg a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek számára az értelmiségi családi hátteret, addig a Roma Mentor Projekt az oktatási intézményen belüli – a nevelő-oktató munkára közvetlenebbül is kiható, de szintén infrastrukturális keretek között megvalósított – értelmiségi barát-modell, amelynek keretében egy – általában országosan is közismert – roma entellektüel (helyi nem roma pedagógustársával, iskolai kapcsolattartójával közösen) szocializálja csoportmentorként – származástól függetlenül – a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket, s ez utóbbi megállapítás akkor is érvényes, ha egyébként a csoport kultúrából meríti.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bogdán, P., & Némethné Végh, J. (2016). Roma Mentor Projekt: a Barát-modell. Iskolakultúra, 26(5), 63–76. Retrieved from https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21807
Section
Articles