Makarenko-interpretations in Hungary in the 1950s

Main Article Content

Tibor Darvai

Abstract

In the Hungarian socialist pedagogy and education science developing after 1945, a strong Makarenko cult had been formed in accordance with the Stalinist pedagogical pattern. The Makarenko-interpretations of the era also had readings in education policy, science policy, pedagogy, and psychology. Accordingly, the direction of education policy strongly influenced the image of Makarenko, be it Stalinist or anti-Stalinist. The current image of Makarenko has always referred to the situation of the socialist science policy, with special regard to the relationship and opposition between pedagogy and psychology. Finally, especially in the late 1940s and early 1950s, the Makarenko-interpretations sought to provide professional pedagogical assistance to educators loyal to the socialist system in establishing and maintaining socialist schools. The main feature of the Makarenko-interpretations of the Stalinist era in the early 1950s is the fact there was only one and exclusive Makarenko-interpretation. In the second half of the 1950s in the emerging Kadar-system/regime, not only one but at least two kinds of Makarenko-interpretations appeared legitimately in the field of education. However, the possibility of developing more differentiated Makarenko-interpretations did not necessarily refer to greater professional autonomy, but rather could be seen as an indicator of the de-Stalinization process that began during the Khrushchev Thaw. Namely, the new socialist system built after 1956 had already provided an opportunity to present new pedagogical approaches with different socialist content in the field of education. It was with the restriction that they should be in accordance with its policy in contrast with monolithic Stalinist era.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Darvai, T. (2021). Makarenko-interpretations in Hungary in the 1950s. Iskolakultúra, 31(5), 27–40. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.05.27
Section
Tematikus blokk

References

Ágoston György (1954). Makarenko halálának tizenötödik évfordulóján. Pedagógiai Szemle, 4(2-3), 133-144.
Bársony Jenő (1954). Makarenko fegyelemről szóló tanításainak alkalmazása középiskolai nevelésünkben. Pedagógiai Szemle, 4(2-3), 170-200.
Békés Csaba – Kalmár Melinda (2014). Hruscsov, a kubai rakétaválság és a szovjet blokk. Acta Scientiarum Socialium. 42. 85-96.
Clawson W. R. (1973). Political Socialization of Children in the USSR. Political Science Quarterly, 88(4), 684-712.
Darvai Tibor (2019). A szocialista neveléslélektan megteremtése Magyarországon az 1960-as években. Iskolakultúra, 29(8), 47-67. DOI: 10.14232/ISKKULT.2019.8.47
Erős Ferenc (2016): Három pályakép a magyar szociálpszichológia történetéből. Múltunk, (11)4. 57-71.
Ewing, E. T. (2001). Restoring Teachers to Their Rights: Soviet Education and the 1936. Denunciation of Pedology. History of Education Quarterly, 41(4), 471-493.
Fitzpatrick, S. (1976). Culture and Politics under Stalin: A Reappraisal. Slavic Review, 35(2), 211-231.
Geréb György (1953). Megjegyzések a pedagógia és a pszichológia kapcsolatához I. P. Pavlov tanításának tükrében. Pedagógiai Szemle, 2(5-6), 515-525.
Gehring, T., Bowers, F., & Wright, R. (2005). Anton Makarenko: The "John Dewey of the U.S.S.R." Journal of Correctional Education, 56(4), 327-345.
Hegedűs B. András – Rainer M. János (1992). A Petőfi-kör vitái. Pedagógusvita. Múzsák, 1956-os Intézet. Budapest.
Holtz, R. (2002). Makarenko and Dewey: Two Views On Overcoming Life Circumstances Through Education. Journal of Correctional Education, 53(3), 116-119.
Joravsky, D. (1977). The Mechanical Spirit: The Stalinist Marriage of Pavlov to Marx. Theory and Society, 4(4), 457-477.
Kardos József (2003). Fordulat a magyariskolák életében:a Rákosi-időszak oktatáspolitikája. Iskolakultúra. 13(6-7). 73-80.
Kardos József & Kornidesz Mihály (1990, szerk.). Dokumentumok az oktatáspolitika történetéből. 1-2. kötet. 1950-1972. Tankönyvkiadó, Budapest.
Kestere, I. & Kalke, B. (2018) Controlling the image of the teacher’s body under authoritarianism: the case of Soviet Latvia (1953–1984). Paedagogica Historica, 54(1-2), 184-203. DOI: 10.1080/00309230.2017.1358289
Kovai, M. (2019). The Social Roles and Positions of the Hungarian Psychologist-Intelligentsia between 1945 and the 1970s: A Case Study of Hungarian Child-Psychology. In Borgos, A. & Erős, F. & Gyimesi J. (eds.). Intersections of Science and Ideology in the History of Psy-Sciences. Central European University Press.
Lányi Gusztáv (1999). Ki volt Mérei Ferenc? BUKSZ. 11(1).
Makarenko, A. Sz. (1947). Az új ember kovácsa. Pedagógia hősköltemény. Új Magyar Könyvkiadó, Budapest.
Makarenko, A. Sz. (1948). Válogatott pedagógiai tanulmányok. Új Magyar Könyvkiadó, Budapest.
Makarenko, A. Sz. (1949): A robbantásról. In: Pataki Ferenc (szerk. 1965), A. Sz. Makarenko neveléselméleti művei. I. kötet. 463-466.
Medinszkij, E. N. (1950). Makarenko élete és pedagógiája. Hungária Könyvkiadó, Budapest.
Mérei Ferenc (1947a). Makarenko: Az új ember kovácsa. Társadalmi Szemle. (2)11. 828-830.
Mérei Ferenc (1947b). Az együttes élmény. Officiana, Budapest.
Mérei Ferenc (1949a). Group leadership and institutionalization. Human Relations, 2(1), 23-39. https://doi.org/10.1177/001872674900200103
Mérei, F. (1949b). Makarenko, a szocialista építés nevelője. Embernevelés. 5(4), 185–192.
Mérei, F. (1949c). A burzsoá objektivizmus a gyermeklélektanban. Magyar Pedagógia, 57(1), 68–78.
Nagy Sándor (1979, szerk.). Pedagógiai Lexikon. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Pataki Ferenc (1953). Iskolai közösségeink nevelésének néhány kérdése. Pedagógiai Szemle, 3(1-2), 47-77.
Pataki Ferenc (1960a). A polgári pedagógia Makarenko-képének bírálatához I. Pedagógiai Szemle, 10(10), 848-865.
Pataki Ferenc (1960b). A polgári pedagógia Makarenko-képének bírálatához II. Pedagógiai Szemle, 10(11), 956-974.
Pataki Ferenc (1965, szerk.). A. Sz. Makarenko neveléselméleti művei. I-II. kötet. Budapest, Tankönyvkiadó.
Pataki Ferencné (1954). Makarenko tanítása a távlatok rendszeréről. Pedagógiai Szemle, 4(2-3), 155-170.
Pénzes Dávid (2016). A hazai pedagógia szaksajtó-kutatás történetéhez: a Pedagógiai Szemle genezise. Neveléstudomány. 4(3), 36-48.
Péter Anna (1954a). Makarenko közösségről szóló tanítása a szovjet iskolák gyakorlatában. Pedagógiai Szemle, 4(2-3), 200-210.
Péter Anna (1954b, szerk.). Az SzKP, a Szovjet Kormány és a Komszomol határozatai a szovjet iskoláról. Tankönyvkiadó, Budapest.
Pléh Csaba (2010). A lélektan története. Osiris Kiadó. Budapest.
Pléh Csaba (2016). Kovai Melinda: Lélektan és politika. Pszichotudományok a magyarországi államszocializmusban, 1945-1970. BUKSZ. 28(3-4), 192-197.
Rókusfalvy Pál (1960). A személyiségnevelés néhány kérdése Makarenko pedagógiai gyakorlatában. Pedagógiai Szemle, 10(5) 399-411.
Sáska Géza (2015). Az általános iskola és az emlékezetpolitika. A szovjet forgatókönyv és a nemzetnevelők. Educatio, 25(4) 11-35.
Sáska Géza (2016). A szocialista neveléstudomány rekrutációja 1952-1962 között. In Tóth Péter & Holik, Ildikó (szerk.). Új kutatások a neveléstudományokban. ELTE Eötvös Kiadó. 255-262.
Sáska Géza (2018). Igény az igazság monopóliumára. A politikai és világnézeti marxizmus-leninizmus a sztálini kor pedagógia tudományában. Pedagógiatörténeti Szemle. 4(1-2). 1-52. DOI:10.22309/PTSZEMLE.2018.1.1
Sáska Géza (2020). Az ifjúság nevelésének egyszer volt hőse. Kézirat.
Snyirman, A. (1951). A szovjet ember személyiségének lélektani vonásai Makarenko műveiben. Pedagógiai Szemle, 1(1-2) 3-24.
Szarka József (1958). Vitáink a revizionista nézetekkel. Köznevelés. 13(12), 269-270.
Székely Endréné (1955-1956, szerk.): Makarenko művei. 1-7. kötet. Budapest, Akadémiai Kiadó. 406-407.
Szokolszky István (1959). A szocialista pedagógiai „logikája” Makarenko műveiben. Pedagógiai Szemle, 9(4) 344-361.
Sz. N. (1957b). Folytatva és mégis újrakezdve. Pedagógiai Szemle, 7(1), 1-2.
Tasiné Csúcs Ildikó (2015). „Félek, hogy az uraknak rossz helyre esett a választásuk”. Jegyzetek a Magyar-Szovjet Művelődési Társaság Zilahy Lajos elnöksége alatti működéséhez. Aetas, 30(2), 154-171.
Várkonyi Hildebrand (1947): Bevezetés. In: Makarenko, A. Sz. (1947), Az új ember kovácsa. Pedagógia hősköltemény. Új Magyar Könyvkiadó, Budapest. 5-11.
Várkonyi Hildebrand (1948): Bevezetés. In: Makarenko, A. Sz. (1948). Válogatott pedagógiai tanulmányok. Új Magyar Könyvkiadó, Budapest. 27-28.