Hungarian education science between 1945 and 1965 based on the memoirs of László Kelemen

Main Article Content

Tibor Darvai

Abstract

On the occasion of the 20th anniversary of the emergence of socialist pedagogy in Hungary, seven educational scientists (György Ágoston, Béla Jausz, Árpád Kiss, Sándor Nagy, Éva Földes, Alice Hermann and László Kelemen) published their memoirs “On my life and work” in the Pedagogical Review between 1963 and 1965. In the present study, one of these seven memoirs is analysed: the memoir of László Kelemen, who was an expert on the field of psychology of education. The present research examines how László Kelemen’s memoirs reflect the rapidly changing political regimes and cycles of educational policy, whether they are pre-1945 or post-1945. At the same time, differences between the memoirs and the articles on László Kelemen in Pedagogical Lexicons are analysed. One of the sources of our research is the journal issues of Pedagogical Review from 1963 to 1965, where the memoirs of educational scholars, including László Kelemen, were published. The other source of our research are the dictionaries of Pedagogical Lexicons published in the 1970s and 1990s. Since the memoirs of the educational scientists were published in the early Kádár era, they strongly reflect opposition to the politics and educational policies of the Horthy and Rákosi eras, or silence on politically sensitive topics, such as the 1956 revolution. However, the articles of Pedagogical lexicons on educational scientists do not include sections on pedagogical college studies, as in the case of László Kelemen. Finally, it is clear from László Kelemen’s narrative that at that time, because of its ideological content, educational psychology belonged to socialist pedagogy rather than ‘Western’ psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Darvai, T. (2024). Hungarian education science between 1945 and 1965 based on the memoirs of László Kelemen. Iskolakultúra, 34(2-3), 104–116. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.2-3.104
Section
Study

References

Ágoston György (1954). Makarenko halálának tizenötödik évfordulóján. Pedagógiai Szemle, 4(2-3), 133-144.

Balatonfüredi Pedagógus Konferencia (1957). Rövidített jegyzőkönyv. Pedagógiai Tudományos Intézet. Kézirat. 166. p.

Báthory Zoltán – Falus Iván (1997) (szerk.): Pedagógiai Lexikon. Budapest, Keraban.

Báthory Zoltán – Falus Iván (1997b) (szerk.): Pedagógiai Ki kicsoda. Budapest, Keraban.

Brezsnyánszky László (2020): A pedagógia és a pszichológia együttélési formái a Debreceni Egyetemen. Educatio. 29(4), pp. 606-617.

Carson, J. (2014) Mental Testing in the Early Twentieth Century: Internationalizing the Mental Testing Story. History of Psychology, Vol. 17. No. 3. pp. 249–255.

Darvai, T. (2019). A szocialista neveléslélektan megteremtése Magyarországon az 1960-as években. Iskolakultúra, 29(8), 47–67. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.8.47

Darvai Tibor (2020): A neveléslélektan a korai Kádár-korszakban. Educatio. 29. évf. 4 sz. 582-591. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.4.4

Darvai, Tibor (2021): Makarenko-értelmezések Magyarországon a hosszú 1950-es években. Iskolakultúra. 5. 27–40.

Darvai Tibor (2023): Jausz Béla visszaemlékezése életére, munkásságára. In Kattein-Pornói Rita – Tóth Péter – Kanczné Nagy Katalin (szerk.): Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés. HERA Évkönyvek X. Debreceni Egyetemi Kiadó, Magyar Nevelés-és Oktatáskutatók Egyesülete, Budapest-Debrecen. 313-325.

Ewing, E. T. (2001). Restoring Teachers to Their Rights: Soviet Education and the 1936. Denunciation of Pedology. History of Education Quarterly, 41(4), 471–493. DOI: 10.1111/j.1748-5959.2001.tb00095.x

Hegedűs B. András – Rainer M. János (1992): A Petőfi Kör vitái VI. – Pedagógusvita. Múzsák – 1956-os Intézet. Budapest.

Hoshmand, L. T. (2005). Narratology, cultural psychology, and counseling research. Journal of Counseling Psychology. 2005/ 2. szám. 178–186. p.

Kelemen László (1960): A tanulók gondolkodása 6-10 éves korban. Tankönyvkiadó, Budapest.

Kelemen László (1963): A 10-14 éves tanulók tudásszintje és gondolkodása. Budapest, Akadémiai Kiadó.

Kelemen László (1964): Életemről, munkámról. Pedagógiai Szemle 6. 579-586.

Kiss Endre – Trencsényi László – Hudra Árpád (2021): Abszolút pedagógusok. Új szempontok a XX. századi értelmiségtörténet kutatásához. Létra Alapítvány – Magyar Pedagógiai Társaság, Budapest.

Kiss Árpád (1964): Életemről, munkámról. Pedagógiai Szemle. 3. 295-305. o.

Gyarmati György (2011): A Rákosi-korszak: Rendszerváltó-fordulatok évtizede Magyarországon, 1945-1956. ÁBTL-Rubicon.

Nagy Péter Tibor (1997): Neveléstörténeti előadások: előadások a nevelés társadalomtörténetéből. Kodolányi János Főiskola–Oktatáskutató Intézet, Székesfehérvár, Budapest.

Nagy Péter Tibor (2013): Elitszociológia és neveléstörténet-írás. Neveléstudomány. 2. sz. 40-59.

Nagy Sándor (1963): Életemről, munkámról. Pedagógiai Szemle. 9. 829-840.

Nagy Sándor (1976-1979) (szerk.). Pedagógiai Lexikon. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Pénzes Dávid (2016). A hazai pedagógia szaksajtó-kutatás történetéhez: a Pedagógiai Szemle genezise. Neveléstudomány. 2016/3. szám. 36-48. p.

Pénzes Dávid (2021): A neveléstudományi elit átalakulása a Rákosi-korszakban. Doktori Értekezés. Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola.

Péter Anna (1954, szerk.). Az SzKP, a Szovjet Kormány és a Komszomol határozatai a szovjet iskoláról. Budapest: Tankönyvkiadó.

Pléh (1998). A pszichológia szimbolikája egy slampos totalitárius rendszerben. A magyar pszichológia a hatvanas években. In: Pléh Csaba (szerk.), Hagyomány és újítás a pszichológiában. Budapest: Balassi Kiadó. 91–111.

Pléh Csaba (2010). A lélektan története. Osiris Kiadó. Budapest.

Pléh Csaba (2016). Intézmények, eszmék és sorsok a magyar pszichológia fél évszázadában 1960-2010. Magyar Pszichológiai Szemle, 71(4-5), 691-723. DOI: 10.1556/0016.2016.71.4.5

Révész György (2021): A Pszichológiai Intézet alapítása és szakindítás Pécsett. In: Szokolszky Ágnes (szerk): A pszichológia fejlődése a vidéki Magyarországon : a kezdetektől a rendszerváltás utáni évekig. Szeged, JATE PRESS. pp. 209-222.

Sáska Géza (2009). A szocialista neveléstudomány kialakulása és függősorba süllyedése – a didaktika példáján. In: Németh András és Biró Zsuzsanna Hanna (szerk.). A magyar neveléstudomány a XX. század második felében. Budapest: Gondolat Kiadó. 98–130.

Sáska Géza (2015). A neveléstudományi elit viszonya a politikai marxizmushoz az ötvenes években. In: Németh András, Biró Zsuzsanna Hanna és Garai Imre (szerk.), Neveléstudomány és tudományos elit a 20. század második felében. Budapest: Gondolat Kiadó. 177-212.

Sáska, Géza (2018): Igény az igazság monopóliumára. A politikai és világnézeti marxizmus-leninizmus a sztálini kor pedagógia tudományában. Pedagógiatörténeti Szemle. 1–2. szám. 1–52.

Sáska Géza (2020): Pedagógia és pszichológia az oktatásban. Eszmetörténeti vázlat. Educatio. 29. 4. sz. 529-544.

Székely Endréné (1956): A marxista pedagógiatudomány helyzete és feladatai hazánkban. Társadalmi Szemle, 5. 2. sz. 66-82.

Tamura, Eileen: (2011). Narrative History and Theory. History of Education Quarterly. 2011/2. szám. 150-157. p.

Trencsényi László (2011): A maratoni sereg. Budapest. Önkonet.