A survey on the learning support needs of university students The potentials of Study skills courses in the 21st century

Main Article Content

Imre Fekete
Barbara Keszei
Edit Takács

Abstract

This study investigated the learning support needs of Hungarian university students and the potential of Study skills courses in the 21st century. Despite prior academic success, junior students often encounter challenges due to the university’s distinct learning environment. The research addressed questions about students’ learning backgrounds, awareness of learning styles, and expectations for the university’s Study skills course. A questionnaire was designed with the participation of 179 respondents from several seminar groups. We gathered comprehensive demographic information, including gender, age, academic programs, work engagement, residence details, commuting times, and the presence of learning difficulties. The results revealed variations in high school graduation years among full-time and part-time students, emphasizing diverse skill development needs. Students expressed varying levels of necessity for improvement in critical reading, presentation skills, information retrieval, collaboration, and creativity. The study highlighted a statistically significant difference between students’ self-perceived and actual dominant learning styles, indicating potential limitations in self-awareness. Moreover, students articulated expectations for a Study skills course, highlighting goals such as reflecting on 21st-century learning and clarifying course objectives. The findings offer valuable insights for adapting teaching methods and curriculum planning to better support students in the dynamic university learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fekete, I., Keszei, B., & Takács, E. (2024). A survey on the learning support needs of university students: The potentials of Study skills courses in the 21st century. Iskolakultúra, 34(4), 71–89. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.4.71
Section
Study

References

Ádámku, Sz. (2023a). A COVID-19 alatti digitális munkarend hatásai az önszabályozott angol szótanulás pedagógiai fejlesztésére: középiskolai angoltanárok nézetei. Modern Nyelvoktatás, 29(1–2), 95–113. https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.95.113

Ádámku, Sz. (2023b). A tanórán kívüli, önszabályozott szótanulás fejlesztése középiskolai angoltanárok szemszögéből: kognitív, motivációs, pedagógiai összefüggések és hatások. Iskolakultúra, 33(5), 46–62. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44377

Alexáné Dorogi, A. (2020). Tanulási stílusok vizsgálata a Felder-Soloman teszt alapján. Acta Medicinae Et Sociologica, 11(30), 95–112. https://doi.org/10.19055/ams.2020.11/30/9

Bánhegyi, M., & Fajt, B. (2021). A kooperáció fejlesztése a felsőoktatásban a portfóliómódszer segítségével: hallgatói attitűdváltozás egy kérdőíves vizsgálat eredményeinek tükrében. Iskolakultúra, 31(5), 72–91. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34215

Bernáth L., N. Kollár, K., & Németh L. (2015). A tanulási stílus mérése. Iskolakultúra füzetek, 36, 7–72. https://www.eltereader.hu/media/2015/11/IP36_READER1.pdf

Bodnár, É., Csillik, O., Daruka, M., & Sass, J. (2017). Varázsszer-e a tükrözött osztályterem? Budapesti Corvinus Egyetem. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3068/1/TukrozottOsztalyterem2017.pdf

Bohony, P., & Bohony, M. (2005). Egyetemi hallgatók tanulási stílusai. In: Tompa K. (szerk.), Agria Media 2004: A digitális identitás az útlevelünk Európába. Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó. 589–595. https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/6631/

D. Molnár, E. (2014). Az önszabályozott tanulás pedagógiai jelentősége. In: Benedek A. & Golnhofer E. (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből - 2013. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. 29–54. http://real.mtak.hu/28312/1/2_D%20Moln%C3%A1r%20%C3%89va_0528.pdf

Divéki, R. (in press). Developing global competence in the Hungarian EFL classroom. Akadémiai Kiadó.

Dringó-Horváth, I., & Dombi, J. (2020). A digitális pedagógia tartalmi és módszertani megjelenése a pedagógus továbbképzésben: egy széleskörű igényfelmérés eredményei. Iskolakultúra, 30(12), 39–58. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34133

Fekete, I. (2023). Technology in English teaching: The Hungarian university context. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634548706

Fekete, I., & Divéki, R. (in press). Redesigning higher education Study skills courses: Reflections from Gen Z students on a dynamic and interactive syllabus. In: Gáspár T. (szerk.), Foresight in research: case studies on future issues. Budapesti Gazdasági Egyetem.

Kálmán, O. (2004). A hallgatók tanulási sajátosságainak változásai a felsőoktatás évei alatt. Magyar Pedagógia, 104(1), 95–114. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/306

Katona, N., & Oakland, T. (1999). Tanulási stílus: egy integratív megközelítés. Alkalmazott Pszichológia, 1(1), 17–29.

Lestyán, E. (2023). Differenciált fejlesztés és a tanulási stílus kapcsolata. OxIPO, 5(3), 1–40. http://doi.org/10.35405/OXIPO.2023.3.23

Lukács, F., & Sebő, T. (2015). Az egyetemi lemorzsolódás kérdőíves vizsgálata. Iskolakultúra, 25(10), 78–86. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.10.78

Sánta, K., & Machová, R. (2020). Közgazdászhallgatók tanulási stílusa a Komáromi Selye János Egyetemen. In: Korcsmáros E. (szerk.), 12th International Conference of J. Selye University: Economics Section: Conference Proceedings. J. Selye University. 343–351. https://doi.org/10.36007/3754.2020.343

Szelei, I. (2018). A tanulási szokások vizsgálata felsőoktatásban tanuló hallgatók körében. Hadmérnök, 13(4), 423–434. https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/hadmernok/article/view/3720

Szitó, I. (1987/2005). Iskolapszichológia 2: A tanulási stratégiák fejlesztése. ELTE PPK.

Torgyik, J. (2004). A tanulási stílus és a kulturális háttér összefüggései. Iskolakultúra, 14(3), 90–98. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20018

Tóth, K., Folmeg, M., Sebestyén, L., & Fűzi, B. (2023). Ki mit visz át a túlsó partra? Oktatók alkalmazkodásának vizsgálata egy felsőoktatási intézmény példáján keresztül. Iskolakultúra, 33(3), 16–34. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.3.16

Tóth, P. (2009). A tanulási stílus vizsgálata budapesti középiskolás tanulók körében. Iskolakultúra, 19(7–8), 36–54. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20872