A tehetséges tanulók iskolai teljesítményét korlátozó belső gátak – az imposztor jelenség és intervenciós lehetőségei

Main Article Content

Oláh Noémi Ilona
Olajos Tímea

Absztrakt

Az imposztor jelenség a kifejezetten magasan teljesítő egyénekben megjelenő folyamatos belső feszültséget jelenti, melynek oka nem más, mint a kompetenciaélmény, illetve az elért sikerek internalizálásának hiánya. Az érintett egyének annak ellenére, hogy számos objektív bizonyítékot kapnak kiváló képességeikre vonatkozóan, mégis a potenciális kudarctól, a „lelepleződéstől” való félelemben élnek. Elért sikereiket külső kontrollos beállítódással a saját érdemük helyett a szerencsének vagy akár a túlzott felkészülésnek tulajdonítják. Jelen tanulmány kifejezetten az iskolai tehetséggondozásban részt vevők érintettségére kívánja felhívni a figyelmet. Az imposztorizmus ugyanis a tehetséges diákoknál megjelenő alulteljesítés egyik vezető individuális indokának minősül. Hosszú távon számos mentálhigiénét, testi-lelki jóllétet veszélyeztető hatással is bír – ugyanakkor e jelenség iskolai közegben való előfordulása hazánkban kevéssé ismert. Mindemellett az imposztorizmus következményei nem csak a jelenben hatnak, de kihatnak a jövővel kapcsolatos aspirációkra is. Az egyénben megjelenő imposztor gondolatok ugyanis egy olyan kialakult belső képet adhatnak, mely korlátozni képes az érintett tehetséges fiatal pályaválasztási elképzeléseit és szakmai potenciáljának kiteljesedését is. A tanulmány szándéka az imposztor jelenség általános karakterisztikumainak bemutatásán túl az iskolai közegben megjelenő sajátságos jellemzők leírása, specifikációja. A vonások és viselkedéses jellemzők ismertetésével lehetőség nyílhat az érintett diákok felismerésére. Emellett a bemutatott intervenciós lehetőségek módot adhatnak az említett diákok támogatására, melynek célja a tehetséges diákok teljesítményszintjének emelése, illetve a bennük lévő belső feszültség enyhítése.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Noémi Ilona, O., & Olajos, T. (2024). A tehetséges tanulók iskolai teljesítményét korlátozó belső gátak: – az imposztor jelenség és intervenciós lehetőségei. Iskolakultúra, 34(4), 90–110. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.4.90
Folyóirat szám
Rovat
Szemle