Paideia vs. Downloading Az olvasás a digitalitás korában
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány az olvasás kulturális technikájának jelenkori helyzetével és várható jövőjével foglalkozik. A vizsgálódás a paideia-elmélet kontextusába helyezve közelíti meg a kérdést, azaz az olvasást az integrált autonóm személlyé válás egyik előfeltételeként értelmezi. Az elemzés célja, hogy empirikus vizsgálati eredményeket kutúrafilozófiai kontextusba helyezve a digitális kor kultúrájának olyan összefüggéseire és konzekvenciáira mutasson rá, melyek egy szimplán empirikus vizsgálatban észrevétlenek maradnának. A norvégiai Stavangerben lezajlott nemzetközi Európai Olvasáskonferencia lezárásaként született Stavanger Declaration téziseiből indul ki, és sorra veszi a 130 olvasáskutató által tett nyilatkozat megállapításait és javaslatait az olvasás jövőjére vonatkozóan. A kultúrafilozófiai elemzés az olvasás heterotopikus tereinek vizsgálatával a digitalizáció és az olvasás antropológiai, pszichológiai, szociológiai és kultúrafilozófiai vonatkozásainak feltárására törekszik.