Paideia vs. Downloading Reading in the digital age

Main Article Content

Lajos Mitnyán

Abstract

The study deals with the current situation and the expected future of the cultural technology of reading. The study approaches the question in the context of the paideia theory, i.e. H. she interprets reading as one of the prerequisites for developing into an integrated, autonomous person. The aim of the analysis is to place empirical research results in a couture-philosophical context and to show connections and consequences of the culture of the digital age that would remain unnoticed in a simple empirical study. It is based on the theses of the Stavanger Declaration, which was created at the conclusion of the international European Reading Conference in Stavanger, Norway, and takes up the findings and suggestions of the Declaration by 130 reading researchers on the future of reading. Cultural-philosophical analysis attempts to explore the anthropological, psychological, sociological and cultural-philosophical aspects of digitalization and reading by examining the heterotopic spaces of reading.

Article Details

How to Cite
Mitnyán, L. (2024). Paideia vs. Downloading: Reading in the digital age. Community Connections – Studies on Culture and Education, 4(1), 21–30. https://doi.org/10.14232/kapocs.2024.1.21-30
Section
-
Author Biography

Lajos Mitnyán, University of Szeged, Juhász Gyula Faculty of Education

Mitnyán Lajos főiskolai docens (SZTE JGYPK Nemzetiségi Intézet, Német és Német Nemzetiségi Tanszék). Első diplomáját orosz nyelv és irodalom szakon szerezte 1993-ban a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, 1998-ban végzett a JATE BTK német nyelv és irodalom szakán. 2003-2007 között az SZTE filozófia szakos hallgatója volt. 2018-ban szerzett PhD doktori fokozatot az SZTE Germán Filológiai Intézetében.

Kutatási területe a századforduló német nyelvű irodalma és a modernitás kultúratudományos vetülete, 20. századi eszme- és filozófiatörténet, a kortárs német és angolszász esztétikai gondolkodás.

Számos publikációjának és konferencia-előadásának főbb témái: Rainer Maria Rilke költészete és esztétikai gondolkodása, Martin Heidegger kései filozófiája az esztétika és az irodalom- és kultúratudomány aspektusából, Hans Blumenberg kultúra-filozófiája, Friedrich Hölderlin költészete, Knut Hamsun, Terézia Mora, Durs Grünbein, Hans-Georg Gadamer, Peter Sloterdijk

A Német és Német Nemzetiségi Tanszék Erasmus-koordinátora és a tanszék online-megjelenésének felelőse.