The anti-gender oath

Main Article Content

Ágnes Huszár

Abstract

In a number of Catholic churches in Hungary, it is recommended to take an oath with which one can oblige oneself to “always detest and condemn every tenet of gender ideology and fight against it even to death.” So far, it is optional to take the oath; but its creator, Balázs Barsi — a Franciscan monk — expressed his hope that eventually it could be obligatory for the betrothed, just as for priests and bishops. Gender ideology is a pseudo-scientific term which, in the definition of its creator, entails the acceptance of “homo, bi, trans, etc. sexualities”. If someone takes the oath, they are obliged not to vote for a political party or support a social organization that is open to the modern interpretation of gender roles. By spreading such an oath, the church unforgivably attempts to influence the private and public life decisions of its followers.

Article Details

How to Cite
Huszár, Ágnes. 2019. “The Anti-Gender Oath”. Interdisciplinary EJournal of Gender Studies 9 (1):132-42. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/tntef/article/view/33874.
Section
Articles
Author Biography

Ágnes Huszár, ELTE, Nyelvtudományi Doktori Iskola

HUSZÁR ÁGNES nyelvész fő kutatási területei: a szociolingvisztika, a pszicholingvisztikán belül a beszédprodukció kutatása és a gendernyelvészet. Ezekhez a tudományterületekhez kapcsolódó kurzusokat tartott a PTE és az ELTE nyelvtudományi doktori iskoláján. Mintegy kétszáz közleménye jelent meg, a magyaron kívül publikál angol, német és orosz nyelven is. Legfontosabb írásai: A gondolattól a szóig. A beszéd folyamata a nyelvbotlások tükrében (Budapest: Tinta Könyvkiadó, 2005/2015); Bevezetés a gendernyelvészetbe. Miben különbözik és miben egyezik a férfiak és a nők kommunikációja és nyelvhasználata? (Budapest: Tinta Könyvkiadó, 2009); A nő terei (Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2011); „Nationalism and Hungarian Education Policy: Are the Literary Works of Cécile Tormay, József Nyirő, and Albert Wass Appropriate for the Hungarian School Curriculum? AHEA 7 (2014); „A TNTeF (2019) 9.1