Kreatív problémamegoldás fejlesztése az óvodai nevelésben

Main Article Content

Kiss Szilvia Piroska
Demeter Katalin

Absztrakt

Világunk folyamatosan változik, amire az oktatásnak reagálnia kell. A 21. században a gyermekeket nem elég típusfeladatokra felkészíteni, egyre halmozódnak az élet minden területén az olyan problémák, amelyek a rendelkezésre álló eszközökkel, képletekkel nem megoldhatók. A mindennapi életben előforduló, komplex, életszerű problémák megoldásaihoz több alternatív megoldási út vezethet, közülük a legelegánsabb megoldásokat kreatív problémamegoldással fedezhetjük fel. A neveléstudomány magyar és nemzetközi szakirodalma egyre intenzívebben foglalkozik a kreatív problémamegoldás óvodáskori fejlesztésének lehetőségeivel. Az óvodai tevékenységek körébe szervesen illeszkedik az életszerű problémákkal való találkozás, a szabad tevékenységre épülő fejlesztés. A magyar óvodai nevelés keretjellegű szabályozása teret biztosít az innovációknak, a gyermekközpontúság elvére épülő új programok gazdagíthatják a kor igényeinek megfelelő nevelést. Az optimális fejlesztőkörnyezet kialakítása a pedagógusok feladata, az innovatív módszertani fejlesztések érdekében ugyanakkor elengedhetetlen a szemléletváltás és a pedagógiai célkitűzések újraértelmezése. Ez az írás arra vállalkozik, hogy áttekintést adjon a kreatív problémamegoldáshoz kapcsolódó alapfogalmak jellemző megközelítéseiről, továbbá a témával összefüggő óvodai kutatásokról, amelyek az óvodai innovációk szempontjából tanulságosnak ígérkeznek. A közelmúlt szakirodalmában olyan példákat kerestünk, amelyek alapot adnak az óvodai problémamegoldó tevékenységeket ösztönző környezet, a komplex problémahelyzetek, a társas együttműködés, a kreatív tevékenységek folyamatának megalapozásához, megtervezéséhez, megvalósításához. Végezetül, a nemzetközi kezdeményezések közül összegyűjtöttünk olyan problémacentrikus módszertanokat, melyek már eredményekkel alátámasztva is hatékonynak bizonyultak a korosztály fejlesztésére.

Letöltések

Article Details

Hogyan kell idézni
Kiss, S. P., & Demeter, K. (2025). Kreatív problémamegoldás fejlesztése az óvodai nevelésben. Iskolakultúra, 35(1), 37–55. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.1.37
Folyóirat szám
Rovat
Szemle

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei