The Principle of Charity Understanding between generations as a hermeneutic problem

Main Article Content

Lajos Mitnyán

Abstract

The cultural science study approaches the relationship system of generations with a hermeneutic approach, starting from the views of two defining thinkers of the 20th century generation discourse. It interprets generations as cultural experiences and, in doing so, presents three basic types of relationships between generations. Building on Margaret Mead’s cultural anthropological research, it distinguishes between post-, co- and prefigurative generational relationships. The study focuses on the examination of contemporary generational conflicts, examining the prefigurative relationship in the most detail, during which Byung-Chul Han’s hyperculture theory places the concept in a cultural context and examines the main characteristics of Generation Z and the circumstances that led to the formation of seemingly insurmountable gaps between generations. With a cultural science analysis of hyperculture and Generation Z, it attempts to find common ground and experiences that can be sources of mutual understanding.

Article Details

How to Cite
Mitnyán, L. (2023). The Principle of Charity: Understanding between generations as a hermeneutic problem. Community Connections – Studies on Culture and Education, 3(1), 5–16. https://doi.org/10.14232/kapocs.2023.1.5-16
Section
"ancients and moderns..."
Author Biography

Lajos Mitnyán, Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Mitnyán Lajos főiskolai docens (SZTE JGYPK Nemzetiségi Intézet, Német és Német Nemzetiségi Tanszék). Első diplomáját orosz nyelv és irodalom szakon szerezte 1993-ban a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, 1998-ban végzett a JATE BTK német nyelv és irodalom szakán. 2003-2007 között az SZTE filozófia szakos hallgatója volt. 2018-ban szerzett PhD doktori fokozatot az SZTE Germán Filológiai Intézetében.

Kutatási területe a századforduló német nyelvű irodalma és a modernitás kultúratudományos vetülete, 20. századi eszme- és filozófiatörténet, a kortárs német és angolszász esztétikai gondolkodás.

Számos publikációjának és konferencia-előadásának főbb témái: Rainer Maria Rilke költészete és esztétikai gondolkodása, Martin Heidegger kései filozófiája az esztétika és az irodalom- és kultúratudomány aspektusából, Hans Blumenberg kultúra-filozófiája, Friedrich Hölderlin költészete, Knut Hamsun, Terézia Mora, Durs Grünbein, Hans-Georg Gadamer, Peter Sloterdijk

A Német és Német Nemzetiségi Tanszék Erasmus-koordinátora és a tanszék online-megjelenésének felelőse.